چگونه ویزای عراق بگیریم؟

با توجه به فرارسیدن ماه محرم خیل عظیمی از مردم مشتاق سفر به کربلا و حضور در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی هستند.

چگونه ویزای عراق بگیریم؟

کشور عراق از همسایگان غربی ایران است که به دلیل میزبانی حرم مطهر امامان معصوم در نجف و کربلا در تمامی ایام سال و به ویژه در ماه‌های محرم و صفر میزبان زائران و خادمان حرمین شرفین است. البته با توجه به شرایط حاکم بر این کشور، به جهت تامین امنیت زائران و کنترل ورود و خروج کلیه افراد ملزم به دریافت ویزا برای سفر زیارتی به عراق هستند. در واقع، عراق در ردیف کشورهایی قرار دارد که شهروندان ایرانی برای ورود به آن به قصد زیارت، تجارت و… ملزم به اخذ ویزا هستند؛ مرجع صادرکننده ویزای عراق برای شهروندان ایرانی، سفارت عراق واقع در تهران است. انواع ویزای گردشگری (زیارتی) عراق
ویزای یک ماهه انفرادی
ویزای عراق به صورت انفرادی، با مشخصات خاص متقاضی صادر می‌شود و دارندگان ویزا به صورت انفرادی می‌توانند به تنهایی و جداگانه وارد کشور عراق شوند.
ویزای یک ماهه گروهی
ویزای عراق در قالب گروهی برای عده‌ای معین از افراد صادر می‌شود، این افراد باید به عنوان کاروان به عراق وارد شوند و امکان ورود انفرادی به این کشور را نخواهند داشت. برای دریافت این نوع ویزا مسئول کاروان ابتدا باید مسئول کاروان باید درخواست خود مبنی بر اخذ مجوز ویزای گروهی عراق و مشخصات تمام اعضای کاروان را در سامانه سماح ثبت‌نام کند؛ پس از بررسی و صدور مجوز، مسئول کاروان باید به کارگزاری امور زیارتی استان تهران مراجعه کنید و درخواست خود مبنی بر دریافت ویزای گروهی عراق را به همراه مجوز اخذ این ویزا، مدارک شناسایی تمام اعضای کاروان و گذرنامه همه اعضای کاروان را تحویل دهد.
در مرحله بعد، کارگزاری امور زیارتی اقدام به ارائه درخواست و مدارک دریافتی به سفارت عراق می‌کند. افسر سفارت عراق به بررسی درخواست و مدارک می‌پردازد و اگر با هیچ نقص و شبه‌ای مواجه نشود، ویزای گروهی را صادر می‌کند. در غیر این صورت از صدور ویزا ممانعت تا زمان رفع مشکل ممانعت می‌شود. به عبارت دیگر، حتی اگر مدارک فقط یک نفر از اعضای کاروان مشکل داشته باشد، ویزای گروهی صادر نمی‌شود تا زمانی که مشکل آن شخص رفع یا اینکه اسم وی را از لیست مسافران حذف شود.
البته به جز ویزای گردشگری (زیارتی) دو نوع ویزای دیگر به نام‌های ویزای اعتیادیه و ویزای متعدده نیز برای متقاضیان سفر به عراق صادر می‌شود. ویزای اعتیادیه عراق به افرادی تعلق می‌گیرد که در خاک عراق مشغول انجام پروژه تجاری معینی هستند؛ در واقع ویزای اعتیادیه، نوعی از ویزای کاری عراق است. این ویزا سه ماه اعتبار دارد و سینگل است، یعنی دارندگان ویزای اعتیادیه عراق تنها یک بار حق ورود و خروج به عراق را دارند. ویزای متعدده عراق هم مانند ویزای اعتیادیه آن به متقاضیانی اختصاص دارد که در حال اجرای یک پروژه اقتصادی معین در خاک عراق هستند؛ بنابراین، ویزای متعدده هم نوع دیگری از ویزای کاری عراق است. اعتبار ویزای متعدده عراق متغیر هست و معمولاً به صورت سه ماهه، شش ماهه و یک ساله صادر می‌شود. ویزای متعدده عراق، ویزایی مالتیپل (چندبار ورود) است، یعنی به واسطه آن فرد می‌تواند به دفعات از مرزهای عراق رفت و آمد کند.
مدت اعتبار ویزای گردشگری عراق
ویزای گردشگری عراق به مدت سه ماه از تاریخ صدور دارای اعتبار است و به واسطه ویزای انفرادی زائر می‌تواند حداکثر یک ماه در عراق اقامت داشته باشد؛ البته ویزای انفرادی به صورت یکبار ورود صادر می‌شود و زائران پس از یک بار ورود و خروج به خاک عراق، حق عبور مجدد از پایانه‌های مرزی عراق را حتی در صورت برخورداری از اعتبار ویزا ندارند. به عبارت دیگر، اگر فرد یک بار وارد عراق و سپس خارج شود، ویزای انفرادی خود به خود باطل می‌شود؛ حتی اگر هنوز اعتبار آن تمام نشده باشد و فرد کمتر از یک ماه هم در عراق اقامت داشته باشد. اعتبار ویزای گروهی عراق هم مانند اعتبار ویزای انفرادی آن سه ماه است. مدارک لازم برای ویزای عراق
گذرنامه دارای اعتبار (شش ماه) به همراه کپی مدارک شناسائی (شناسنامه و کارت ملی) دو قطعه عکس پرسنلی جدید با زمینه سفید نحوه دریافت ویزای عراق
برای دریافت ویزای عراق نیازی به مراجعه به سفارت عراق وجود ندارد و کلیه امور از طریق دفاتر کارگزاری امور زیارتی استان تهران انجام می‌شود. پس از تحویل مدارک و هزینه‌های موردنظر به شرکت‌های صدور ویزا، این شرکت‌ها اطلاعات متقاضیان را به سفارت عراق ارسال می‌کنند تا آن‌ها اطلاعات را تأیید و ویزای متقاضی را صادر کنند.
نکته‌ها
برای دریافت ویزای گروهی نیازی به حضور تمام افراد نبوده و حضور یک نفر به عنوان نماینده کافی است. دارندگان ویزای گروهی در تمام مدت سفر باید همراه کاروان بوده و اجازه عبور انفرادی از مرز را ندارند. مدت زمان لازم برای صدور ویزای عراق
در صورت کامل بودن مدارک و عدم بروز مشکل ویزای عراق حداکثر در مدت چهار روز کاری صادر می‌شود. ویزای اربعین
هر ساله شمار بسیاری از هموطنان برای حضور در مراسم اربعین حسینی با پای پیاده به سمت کربلا می‌روند تا در روز اربعین در جوار حرم امام حسین (ع) و حضرت عباس (ع) باشند. البته چند سالی است که به منظور حفظ امنیت زائران و جلوگیری از هرگونه سواستفاده احتمالی زائران باید برای دریافت ویزای اربعین در سامانه سماح ثبت‌نام کرده و پس از طی روال قانونی روادید سفر به کربلای معلی را دریافت کنند. همچنین، با توجه به اجباری بودن بیمه اربعین، زائران می‌توانند با بهره‌مندی از بیمه اجباری در این خصوص در صورت بروز حوادث مختلف، بیماری، تصادفات، فشارهای جمعیت یا حملات تروریستی از بیمه اجباری که پشتوانه حمایتی زائران است، بهره‌مند شوند.

منبع: فصل اقتصاد

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها