استاد دانشگاه تهران:

"دبیرسیاقی" احیا کننده آثار قدما بود

استاد دانشگاه تهران گفت:

"دبیرسیاقی" احیا کننده آثار قدما بود

دکتر مهدی محقق استاد ممتاز دانشگاه تهران ، مک گیل کانادا و رئیس پیشین انجمن آثار و مفاخر فرهنگی در مراسم هفتمین روز درگذشت استاد سیدمحمد دبیرسیاقی آخرین بازمانده از شاگردان علامه دهخدا گفت: این مجلس یادبود استاد بی‌نظیر سید محمد دبیرسیاقی است، من از سال ۱۳۳۲ که برای نخستین بار دکتر را در مؤسسه لغت‌نامه دیدم تا همین اواخر از او بسیار یاد گرفتم.

وی با اشاره به دقت دبیرسیاقی در تصحیح متون کهن افزود: به عنوان مثال اگر در یک دیوان شعری به آیه‌ای از قرآن اشاره شده بود استاد دبیرسیاقی آیه را ذکر می‌کرد و بسیار در این امر دقیق بود.

این استاد دانشگاه گفت: این باعث تأسف است که هر دانشمندی از بین ما می‌رود و ما با تأسف می‌گوییم جانشین ندارد چرا باید این طور باشد؟ سنت علمی کشور ما این است که شاگرد یک عالم باید با سوادتر از خود عالم باشد نه اینکه جانشین نداشته باشد.

وی عنوان کرد: دکتر دبیرسیاقی تمام عمر برای احیای زبان فارسی زحمت کشید، زبانی که نماد هویت ما ایرانی هاست؛ اگر هر چیز دیگری را به عنوان عنصر هویت ذکر کنید ممکن است با کشورهای دیگر مشترک باشید به جز زبان فارسی که مختص ایران است.

وی گفت: دکتر دبیرسیاقی باعث افتخار قزوینی‌هاست و مردم این شهر باید افتخار کنند که این مرد از میان آن‌ها برخاسته است؛ ضمن اینکه همه دانشجویان رشته زبان و ادبیات فارسی این دیار باید آثار این بزرگ مرد را مطالعه و از آن یاد بگیرند.

محقق خاطرنشان کرد: قزوین شخصیت‌های فرهیخته کم ندارد، مردم باید به علما و دانشمندان احترام بگذارند و جوانان را به آینده امیدوار و تشویق کنند، ضمن اینکه لازم است جوانان نیز قدر بزرگان را بدانند و سیره علمی و عملی اساتید را الگو قرار دهند.

منبع: ایسنا

1

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها