چرا آمریکا با وجود تحریم‌ها صادرات غلات به ایران را ادامه می‌دهد؟

سازمان جهانی خواروبار و کشاورزی ملل متحد تخمین می زند که ایران نیاز به 12.4 میلیون تن واردات محصولات کشاورزی ذرت ، برنج ، جو و گندم در سال آینده دارد.

چرا آمریکا با وجود تحریم‌ها صادرات غلات به ایران را ادامه می‌دهد؟

یک منبع مشخص برای این محصولات همان کشوری است که واردات آنها را سخت کرده است. طی دو دهه گذشته ایران به طور متناوب از آمریکا غلات و سایر محصولات کشاورزی را خریداری کرده است. در سال 2012 در اوج تنش های دو کشور بر سر برنامه اتمی، ایران 120 هزار تن گندم از تولیدکنندگان آمریکا خرید. ماه اوت گذشته پس از اعلام وضع مجدد تحریم ها، ایران اولین مقصد دانه‌های سویای آمریکا بود و 414 هزار تن خریداری کرد.

به نظر می‌رسد این صادرات با سیاست «حداکثر فشار» دولت ترامپ بر روابط تجاری با تهران هماهنگ نباشد . در واقع آمریکا تا حالا تقاضای معافیت اروپا از تحریم های ایران را که تسهیل کننده تجارت بشردوستانه است رد کرده است.

اما دلایلی وجود دارد که تجارت کشاورزی آمریکا با ایران ادامه یافته است. اول این که همکاری بین المللی با تحریم های آمریکا علیه ایران متزلزل شده است. دولت های اروپایی در حال ایجاد یک مکانیزم پرداخت جدید برای حفظ رابطه با ایران ، چین و هند هستند و روسیه گفته که روابط تجاری با ایران را حفظ میکند. دادگاه عالی لاهه به تازگی حکم داده که آمریکا تحریم هایش را از تجارت بشردوستانه یعنی غذا و محصولات کشاورزی بردارد تا از قوانین بین‌المللی سرپیچی نکرده باشد. آمریکا این حکم دادگاه را رد کرد.

از سوی دیگر دولت ترامپ مجبور شد 12 میلیارد دلار به کشاورزان آمریکایی کمک کند تا تأثیر جنگ تجاری با چین را جبران کرده باشد. صادرات دانه سویا به چین 95 درصد کاهش داشته که دلیل اصلی افزایش صادرات این محصول به ایران در ماه اوت بود.

دست آخر این که ترامپ خودش را یک «تاجر» می‌نامد و می گوید:«ایران به سمت من باز می گردد و معامله خوبی با هم خواهیم داشت».

مقامات دولت آمریکا ادعا می کنند که تحریم‌های آمریکا و فشار اقتصادی باید متوجه رژیم ایران باشد نه مردم عادی. در این صورت باید معاملات بشردوستانه با ایران ادامه یابد.

دولت ترامپ همچنان ایران را دشمن می‌داند ولی می خواهد در را برای بهبود روابط در آینده باز بگذارند. توسعه تجارت محصولات کشاورزی راه حلی برای این هدف است.

منبع: تسنیم

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها