اصفهان، غافل از گردشگری شب

در دنیا شهرهایی هستند که به اصطلاح شب‌ها نمی‌خوابند، از نیویورک و پاریس و مادرید تا همین دبی و استانبول در همسایگی کشورمان ایران، گردشگری شب از آن مدل گردشگری‌هایی است که هم موجب درآمدزایی بی اندازه شهرها می‌شود.

اصفهان، غافل از گردشگری شب

گویی در اصفهان همه از شب غافل اند به جز ناحیه اندکی در منطقه جلفا اصفهان که شب ها زنده است، هرچند که نمی‌توان به آن محله شبانه اطلاق کرد. مابقی شهر اصفهان در شب تا 12 بامداد که زیر چرخ ماشین‌ها است و از آن ساعت به بعد نیز شهر به سکوتی عمیق فرو می رود. این در حالی است که حداقل می‌توانیم برای گردشگران خارجی پتانسیل‌های شب اصفهان را فعال کنیم و در این زمینه گام‌های کوچکی برداریم، گام‌هایی که ظاهرا قرار نیست در اصفهان برداشته شوند.

رییس جامعه تورگردانان اصفهان معتقد است شب پتانسیل‌ها و جاذبه‌های مهمی برای گردشگران در دل خود دارد و بخش عمده‌ای از جاذبه های گردشگری شهری مثل اصفهان می تواند در شب انجام شود.

از پتانسیل گردشگری شب استفاده نمی‌کنیم

"در نیمه دوم سال یعنی مهر و آبان ماه و همچنین اسفند ماه که فصل حضور گردشگران خارجی در ایران و اصفهان است، درست در زمان هایی قرار دارد که شب های بلندی داریم، اما متاسفانه آن طور که باید از این پتانسیل استفاده نمی کنیم" او این موضوع را مطرح می‌کند و ادامه می‌دهد: برخی از بناهای مهمی که می تواند شباهنگام نیز جاذب باشند برای مدت زمان کوتاهی باز هستند. این موارد باعث می شود نتوانیم از شب استفاده کنیم. این مهم از نظر گردش اقتصادی و مالی و همچنین از نظر جاذبه های میراث ملموس و ناملموس می تواند برای کشور و اصفهان مفید باشد، اما به راحتی از آن می‌گذریم.

برنامه‌های گردشگری اصفهان برای توریست‌ها تکراری است

هدائیان از تکراری بودن برنامه‌های گردشگری برای توریست های خارجی در اصفهان هم می‌گوید: اینکه اگر توریستی برای دومین بار اصفهان را برای گردش انتخاب کند واقعا گردش او تکراری خواهد بود و برنامه‌ای در این زمینه وجود ندارد.

او اما از مکان‌های بالقوه برای گردشگری شبانه اصفهان هم مثال‌هایی دارد، او بر این باور است که چهلستون باغ موزه‌ای است که با نورپردازی شبانه اش می‌درخشد، اما از آن استفاده نمی کنیم. اصفهان نیازمند برنامه ریزی و استفاده از پتانسیل شبانه است. باید مسیرهایی به عنوان مسیرهای شبانه تعریف شود چراکه برخی از توریست ها عکاس هستند یا لذت اصلی آنها عکاسی است و باید میزان حضور آنها در سطح مکان‌ها در گام اول حداقل یکی دوساعت افزایش یابد.

شب‌های ایرانی برای اصفهان تعریف شود

رییس جامعه تورگردانان اصفهان پیشنهاد هم دارد، پیشنهادش این است که شب‌های ایرانی در اصفهان تعریف شود و میراث ناملموس و مشاهیر اصفهانی در این شب ها معرفی شوند و مکان‌هایی برای گردش شبانه معین شوند تا هم از نظر مالی و هم از نظر تفریحی شب های اصفهان زنده شود.

کاهش چشمگیر حضور گردشگران خارجی در اصفهان

هداییان از کاهش چشمگیر گردشگران خارجی در مهر ماه امسال خبر می‌دهد به قول او "سال گذشته در همین زمان 6 الی 8 هفته اوج حضور مسافران را داشته ایم ولی امسال فقط چهار هفته به زحمت می شود."

گردشگران عرب از پک‌های تور استفاده نمی‌کنند

او در مورد حضور گردشگران عرب می‎‌گوید: گردشگران عرب از پک های تور استفاده نمی کنند و ارتباط زیادی با آنها نداریم و این یک ضعف به حساب می آید. سال گذشته آلمانی ها و فرانسوی ها در صدر گردشگران اصفهان بودند، اما امسال این کشورها ریزش زیادی داشته اند هرچند همچنان آلمان و فرانسه گردشگران بیشتری دارند و استرالیایی‌ها در پاییز بیشتر از سایر کشورها سفر می‌کنند.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها