آبلیموی صنعتی ارزش تغذیه ای دارد یا صرفا ترش است؟

آبلیمو جزء لاینفک است که اگر از آن در غذا یا سالاد استفاده نکنیم، بالاخره با اضافه کردن کمی شکر یک شربت دلچسب تهیه می کنیم. خلاصه این که آیا خوردن آبلیموهای صنعتی فایده ای هم دارد یا صرفا جهت ترش بودن استفاده می شوند؟ 

آبلیموی صنعتی ارزش تغذیه ای دارد یا صرفا ترش است؟

در واقع ارزش تغذیه‌ای میوه لیموترش را به هیچ عنوان نمی‌توان با آب آن مقایسه کرد، اما در صورت تمایل به مصرف آبلیمو باید گفت که البته نوع خانگی آن در صورتی که به طور بهداشتی آب‌گیری و به درستی نگهداری شود، ارجحیت بیشتری نسبت به آبلیموی صنعتی دارد.

آیا آبلیموهای صنعتی در مقایسه با نوع خانگی آنها ارزش تغذیه‌ای کمتری دارند؟

لیموترش به دلیل غنی بودن از ویتامین‌ها و املاح معدنی دارای خواص معجزه‌آسایی است و از ترکیب شکر با آب این میوه می‌توان شربتی تهیه کرد که در گرمای تابستان کمک موثری در رفع حالت تهوع، استفراغ و اسهال ناشی از گرمازدگی داشته ، غلظت خون را کاهش داده و بدن را از ازدیاد چربی خون در امان می‌دارد.

این میوه پرخاصیت می‌تواند شریان‌ها را نرم، عضلات را ارتجاعی و از لخته شدن خون جلوگیری کند. از طرفی اسیدسیتریک این میوه می‌تواند برای اسید‌اوریک حلال بسیار خوبی باشد و مصرف آن برای بیماران مبتلا به رماتیسم و نقرس بسیار نافع است.

آبلیموهای صنعتی به دلیل آن که پاستوریزه می‌شوند فاقد ویتامینc و برخی دیگر از ویتامین‌های ناپایدار در برابر حرارت هستند البته برخی کارخانجات در مراحل پایانی تولید، ویتامین c را به طور مصنوعی به آبلیمو می‌افزایند ولی اصلا قابل قیاس با ویتامین cطبیعی لیموی تازه نیست.

نگهدارنده مفید یا مضر؟

از سوی دیگر در آبلیموهای صنعتی برای جلوگیری از تغییر رنگ و فساد میکروبی (کپک زدن) از مواد نگهدارنده‌ای استفاده می‌کنند که اگر مقدار آن بیش از حد مجاز باشد می‌تواند سلامت مصرف کننده را بشدت به خطر اندازد. این نکته را نیز نباید فراموش کرد که آبلیموهای صنعتی که دارای مجوز بهداشت، علامت استاندارد و تاریخ مصرف هستند به هیچ عنوان منع مصرف ندارند، اما نکته قابل توجه آن است که برخی افراد برای ارزیابی کیفیت و مرغوبیت آبلیمو ظاهر آن را ملاک انتخاب خود قرار می‌دهند، این افراد عقیده دارند آبلیمویی که ته‌نشین و دو فاز شود بهترین و مرغوب‌ترین آبلیموست، بنابراین فقط آبلیموی خانگی را می‌پسندند.

برخی کارخانجات به دلیل آن که آبلیمو جذابیت بیشتر و رنگ مناسب‌تری داشته باشد اغلب با پاستوریزه کردن، آنزیم پکتیناز را که مسوول دو فاز و ته نشین شدن آبلیموست غیرفعال کرده، بنابراین محصول رنگ سبز خوشایندی داشته و کمتر ته‌نشین می‌شود.

اما در مورد آبلیموی خانگی به دلیل آن که محصول حرارتی نمی‌بیند، بنابراین آنزیم پکتیناز همچنان فعال است و آبلیمو با گذشت زمان ته‌نشین و دو فاز می‌شود. بر این اساس ته‌نشین شدن آبلیمو ملاک درستی برای ارزیابی کیفیت و مرغوبیت آبلیمو نیست.

توصیه‌ها :

آبلیمو را در یخچال و به دور از نور و حرارت قرار دهید و بدانید برای ذخیره طولانی‌مدت آبلیمو حتما در بطری را محکم بسته و برای جلوگیری از کپک زدن آن، باید ظرف را کاملا پر کنید تا از نفوذ هوا به داخل بطری شیشه‌ای جلوگیری شود.

از ظروف پلاستیکی یا بطری‌های آب معدنی برای پر کردن آبلیمواستفاده نکنید زیرا مواد اسیدی موجود در آبلیمو می‌توانند با دیواره ظروف پلاستیکی فعل و انفعالات نامطلوبی ایجاد کرده و سمی و سرطان‌زا شوند. بنابراین از ظروف شیشه‌ای استفاده کنید. از خرید آبلیموهای بی‌نام و نشان که فاقد مجوز بهداشت و تاریخ مصرف هستند جدا اجتناب کنید.

منبع: الو دکتر

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها