نگاه خیره‌کننده "هابل" به کهکشان آندرومدا

در یکی از ویدیوهای منتشر شده از تلسکوپ فضایی هابل، نگاه جذاب آن به کهکشان آندرومدا دیده می‌شود که ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار سال نوری از زمین فاصله دارد.

نگاه خیره‌کننده "هابل" به کهکشان آندرومدا

تلسکوپ فضایی هابل یکی از مهمترین اختراعات فضایی است. این تلسکوپ فضایی در سال ۱۹۹۰ توسط موشک دیسکاوری در مدار قرار گرفت.

نام این تلسکوپ از نام کیهان‌شناسی به نام ادوین هابل گرفته شد. اگرچه هابل اولین تلسکوپ فضایی نبود ولی یکی از بزرگترین و پرکاربردترین‌ها به‌شمار می‌آید و یک برنامه مشترک بین ناسا و سازمان فضایی اروپا می‌باشد.

یکی از جذاب‌ترین رصدهای هابل، نگاهی دقیق به کهکشان بزرگ آندرومدا است که با نمایی از آسمان شب شروع می‌شود و به تدریج به سمت کهکشان آندرومدا بزرگنمایی می‌کند.

کهکشان آندرومدا(Andromeda Galaxy) یا کهکشان زنِ برزنجیر با نام رسمی "مسیه ۳۲"( Messier ۳۱) یا M۳۱ یا NGC ۲۲۴ یک کهکشان مارپیچی واقع در صورت فلکی آندرومدا است که حدود ۲.۵ میلیون سال نوری از کهکشان راه شیری فاصله دارد.

با اینکه آندرومدا نزدیک‌ترین کهکشان مارپیچی به کهکشان راه شیری است، ولی نزدیک‌ترین کهکشان نیست. آندرومدا بزرگ‌ترین کهکشان از گروه کهکشانیِ محلی است که شامل راه شیری، آندرومدا، سه‌تکه و ۳۰ کهکشان کوچک‌تر است.

احتمال دارد که کهکشان‌های راه شیری و آندرومدا حدود ۳ تا ۵ میلیارد سال آینده با یکدیگر برخورد کنند. گفته می‌شود که آندرومدا بزرگترین کهکشان در گروه محلی خود است.

این تصاویر یکی از بزرگترین تصاویری است که هابل ثبت کرده است که طی آن بیش از ۱۰۰ میلیون ستاره در وسعت ۴۰ هزار سال نوری پوشش می‌دهد.

منبع: ایسنا

1696

حجم ویدیو: 10.23M | مدت زمان ویدیو: 00:00:53 | دانلود ویدیو
شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها