سخنگوی وزارت خارجه: نامه خروج آمریکا از عهدنامه مودت را دریافت کردیم

بهرام قاسمی، سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: نامه اعلام خروج امریکا از عهدنامه مودت را دریافت کردیم.

سخنگوی وزارت خارجه: نامه خروج آمریکا از عهدنامه مودت را دریافت کردیم

بهرام قاسمی در نشست خبری هفتگی خود با اعلام این خبر افزود: خروج قطعی این کشور از عهدنامه مودت و روابط اقتصادی و حقوق کنسولی بین ایران و آمریکا بیش از یک سال زمان می‌برد و این اقدام آمریکا در واکنش به ادامه ناکامی‌های این کشور و شکست در دادگاه لاهه است.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص پیگیری محکومیت آمریکا در لاهه از طریق شورای امنیت نیز گفت: در این خصوص تصمیماتی اتخاذ می شود و بعد از اجماع در داخل کشور اعلام خواهد شد.

امریکا حق اظهار نظر درباره حضور ایران در سوریه را ندارد

­سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: امریکایی ها حق اظهار نظر و دخالت در خصوص حضور ایران در سوریه را ندارند و بهتر است هر چه سریع تر خودشان به حضور و مداخله غیرقانونی در خاک سوریه پایان دهند.
بهرام قاسمی در نشست خبری امروز خود افزود: جمهوری اسلامی ایران به درخواست دولت سوریه و برای مبارزه با تروریسم در این کشور کمک مستشاری می کند و این موضوعی بین دو کشور است.
وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه امریکا مبنی بر اینکه تا زمان حضور ایران در سوریه نباید به این کشور در بازسازی کمک شود، با لحنی کنایه آمیز گفت: این سخنی بسیار جالب است که کمک به بیگناهان و بازسازی کشوری که به دست تروریست ها تخریب شده است به ابزار و اهرم سیاسی امریکا تبدیل می شود و این نشان از استانداردهای دوگانه آنها در امور انسانی و حقوق بشری در جهان است.
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: امریکایی ها از رسیدن به اهداف خود در سوریه ناکام خواهند ماند و ما متوجهیم که آنها علاقه مند هستند دوباره سوریه به شرایطی برگردد که تروریست ها در آن بودند اما باید متوجه باشند که شرایط تغییر یافته و سوریه با کمک نیروهای مقاومت تا حد زیادی تروریست ها را منکوب کرده است.
قاسمی در خصوص برخی خبرها مبنی بر توطئه امریکا در خصوص تشکیل منطقه شبه دولتی در شرق فرات با حضور عناصر تجزیه طلب گفت: امریکایی ها ثابت کرده اند در پی ثبات و امنیت منطقه نیستند و توصیه می کنیم از دخالت در امور داخلی کشورهای منطقه به ویژه سوریه دست بردارند و آنجا را ترک کنند.
وی تاکید کرد: حضور و دخالت آنها در سوریه اقدامی کاملا غیرقانونی و بدون اجازه دولت سوریه و مغایر با قوانین بین المللی است.
قاسمی همچنین گفت: روند پیگیری ها و اقدامات سوچی و آستانه در مورد ادلب همچنان ادامه دارد و هیچ اتفاق یا موضوعی قادر به ایجاد مشکل و مسأله در این زمینه نیست.

ترامپ به آرزوی باطل خود در صفر کردن صادرات نفت ایران نخواهد رسید

­سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: رئیس جمهور امریکا به آرزوی باطل خود در به صفر رساندن صادرات نفت ایران نخواهد رسید.
بهرام قاسمی در ادامه نشست خبری افزود: آنها تلاش می کنند شکست های اخیر خود را در انزوا و تنهایی که اخیرا در سازمان ملل و شورای امنیت شاهد آن بودیم جبران کنند به همین علت دچار ناراحتی و عصبیت شده اند.
وی ادامه داد: امریکایی ها تلاش می کنند رفتارهای خصمانه خود را در برابر ایران ادامه دهند اما باید تاریخ، فرهنگ و تمدن ایران را دقیق مطالعه کنند و ببینند که به نتیجه نمی رسند.
قاسمی گفت: امیدواریم کارشناسان و مشاوران معتدل تر و خردمندتری در کاخ سفید که تاریخ ایران و منطقه را می شناسند این مهم را در امریکا گوشزد کنند که تکرار اشتباهات و اقدامات خصمانه در برابر منطقه و ایران، برای خود امریکا نتایج ناخوشایندی درپی خواهد داشت.
وی در باره آخرین تصمیمات اروپا برای ایجاد کانال ارتباطی مالی افزود: مذاکرات زیادی با اروپا صورت گرفته و فراز و نشیب هم داشته است اما اکنون می شود برآورد کرد که چشم انداز روشنی در پیش است بنابراین موضوع سازوکار ایجاد کانال مالی و دادن تضمین های لازم به ایران باید طی هفته های آینده به نتیجه برسد.
قاسمی همچنین در ادامه، پیوستن ایران به fatf را مهم و دارای فواید بسیار اقتصادی برای کشور دانست و گفت: ما در این زمینه در چارچوب خودمان و مقررات و قوانین کشور حرکت می کنیم و آن را سودمند می دانیم.
سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد کشته یا ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری عربستان در ترکیه افزود: الان قضاوت نمی کنم و باید صبر کرد و منتظر نتایج تحقیقات در آینده بود.
وی همچنین با ابراز تاسف از دستگیری و انتقال یکی از دیپلمات های ایران از آلمان به بلژیک گفت: وزارت خارجه به صورت مستمر پیگیر وضعیت این دیپلمات است چرا که این فرد کاملا بیگناه است و ما این اقدام را توطئه معاندان و گروه های تروریستی می دانیم که در پی تخریب روابط و سیاست خارجی ایران با کشورها هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه به پرسشی در خصوص تعطیلی برخی صرافی های ایرانی در گرجستان نیز پاسخ داد و خاطرنشان کرد: برخی از هموطنان ما برای کسب و کار به این کشور عزیمت کرده بودند و بررسی های دولت گرجستان حکایت از برخی تخلفات آنها در این کشور دارد که در حال رایزنی و پیگیری موضوع هستیم.

مشکلی در صدور روادید اربعین نیست

­سخنگوی وزارت امورخارجه تأکید کرد: هیچ مشکلی در خصوص صدور روادید برای زائران اربعین حسینی وجود ندارد و این موضوع روند عادی خود را طی می کند.
بهرام قاسمی در ادامه نشست هفتگی خود با خبرنگاران افزود: ستاد اربعین هم به طور جدی پیگیر فراهم کردن حضور زائران ایرانی در عتبات در روزهای منتهی به اربعین است و وزارت خارجه در این زمینه تلاش های خود را به صورت مستمر انجام می دهد.
وی همچنین در خصوص پایان روزهای لغو روادید میان ایران و صربستان گفت: احتمالاً فردا روز پایان است اما قرار شده است مسئولان صربستان تصمیمات خود را درباره ادامه آن اعلام کنند به ویژه اینکه از جانب صربستان درخواست های زیادی برای سفر گردشگران آن کشور به ایران وجود دارد.
قاسمی افزود: ما هم علاقه مند به گسترش روابط با صربستان برای تسهیل رفت و آمد هموطنانمان هستیم و از سوی دیگر از آنجا که این کشور به عضویت اتحادیه اروپا درآمده است لغو روادید می تواند زمینه های مناسب ارتباطات گسترده میان دو ملت و دو کشور شود.
وی در پاسخ به پرسشی در خصوص دستگیری یکی از اتباع ایرانی در استرالیا و درخواست امریکا برای استرداد به این کشور به جرم انتقال تجهیزات راداری به ایران گفت: ما پیگیر حقوق هموطنانمان در سراسر جهان هستیم و از آنجا که می دانیم این فرد بیگناه است و امریکایی ها و معاندان با بهانه های مختلف اقدامات خصمانه ای را علیه مردم ایران صورت می دهند پیگیر حقوق هموطنانمان و اثبات بیگناهی آنها خواهیم بود.
­سخنگوی وزارت امور خارجه اشاره ای هم به روابط ایران و عربستان کرد و در پاسخ به سؤالی مبنی بر برخی علایم از طرف عربستان برای بهبود روابط با کشورمان افزود: موضع و سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال همسایگان و کشورهای پیرامونی به ویژه حاشیه خلیج فارس روشن است و در صورت فراهم شدن زمینه های همکاری، این مهم می تواند در ثبات و امنیت منطقه مؤثر باشد.
قاسمی همچنین با اشاره به انتخابات آینده افغانستان گفت: روابط افغانستان و ایران به عنوان دو کشور همسایه بسیار مهم است و ما این انتخابات را مبارک می دانیم و امیدواریم که انتخابات در فضایی آرام برگزار شود و نتیجه هر چه باشد مورد رضایت و مطلوب جمهوری اسلامی ایران خواهد بود.
وی با یادآوری اینکه در خصوص همکاری های دو کشور از مدت ها قبل پنج کمیته در زمینه های مختلف روابط تشکیل شده است افزود: به نظر می رسد در بسیاری امور کارها پیشرفت خوبی داشته است و در صورت نهایی شدن، به امضای رؤسای جمهور دو کشور خواهد رسید.
قاسمی در پاسخ به پرسشی درخصوص تحریم های نفتی امریکا علیه ایران و آخرین وضعیت صادرات نفت کشورمان گفت: ما از مدت ها قبل به فکر این مهم بوده ایم و هم اکنون نیز اقدامات و تلاش ها ادامه دارد اما اینکه میزان و چگونگی صادرات نفت و مقاصد خود را اعلام کنیم ملاحظه داریم چرا که مورد سوء استفاده معاندان ازجمله امریکایی ها قرار می گیرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها