طوفان حاره‌ای لوبان تضعیف شد

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: طوفان حاره ای لوبان حدود یک هفته قبل در شمال غرب اقیانوس هند تشکیل شد و پس از طی مسافتی بیش از یک هزار کیلومتر به سواحل کشور یمن برخورد کرد و تضعیف شد.

طوفان حاره‌ای لوبان تضعیف شد

محسن حیدری اظهار کرد: وزش بادهای سهمگین، افزایش ارتفاع امواج دریا و ریزش بارش های سنگین از ویژگی های طوفان های حاره ای است که لوبان نیز از این ویژگی ها مستثنی نبود.

وی افزود: این طوفان یک پدیده هواشناسی دریایی است که در اثر افزایش دمای آب اقیانوس و تشکیل مرکز کم فشار قدرتمند بر روی دریا تشکل شده و انرژی خود را از آب اقیانوس و رطوبت هوا دریافت کرده است.

حیدری خاطرنشان کرد: در زمان فعالیت طوفان های حاره ای تا مسافت طولانی از چشم طوفان، دریا مواج و متلاطم است، به نحوی که امکان انجام فعالیت های دریایی در بخش وسیعی از دریا وجود ندارد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: طوفان لوبان خطری برای سواحل ما نداشت اما برای دریانوردان فراساحل استان که در بخش های مختلف اقیانوس هند فعالیت می کنند، بسیار خطرناک و نگران کننده بود.

وی اضافه کرد: سیستان و بلوچستان صدها صیاد فراساحل دارد که هزاران کیلومتر دورتر از سواحل ما صیادی می کنند. علاوه بر این دریانوردانی دارد که فعالیت های آنها محدود به بنادر داخلی نیست بلکه در اکثر بنادر حاشیه اقیانوس هند حضور دارند.

وی افزود: هشدار های هواشناسی سبب شد تا این افراد با اطلاع کامل از شرایط اقیانوس، فعالیت های دریایی خود را در محدوده طوفان لغو یا به زمان دیگری موکول کنند که در غیر این صورت امکان حوادث دریایی زیادی وجود داشت.

حیدری در بخش دیگری گفت: طوفان حاره ای لوبان حدود یک هفته قبل در شمال غرب اقیانوس هند تشکیل شد و پس از طی مسافتی بیش از یک هزار کیلومتر به سواحل کشور یمن برخورد کرد و رفته رفته تضعیف شد.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان ادامه داد: نحوه تضعیف این طوفان عملکردی برخلاف شرایط تشکیل آن دارد، یعنی وقتی منابع تشکل دهنده و تقویت کننده این پدیده که مهمترین آن آب اقیانوس است با رسیدن طوفان به ساحل حذف شود، به صورت طبیعی طوفان از بین می رود‌.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت سواحل استان، عنوان کرد: دریای عمان برای روزهای پیش رو به نسبت چند روز اخیر که ارتفاع موج به 290 سانتی متر رسید، آرام تر است و از ارتفاع موج کاسته می شود اما نواحی شرقی دریا همچنان مواج است.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها