حسن محمدی خبر داد:

برپایی ۳۰۰ محفل قرآنی در راهپیمایی باشکوه اربعین

حسن محمدی، دبیر کارگروه فعالیت های قرآنی اربعین از برپایی ۳۰۰ محفل قرآنی در راهپیمایی اربعین خبر داد.

برپایی ۳۰۰ محفل قرآنی در راهپیمایی باشکوه اربعین

نشست خبری تشریح فعالیت های قرآنی اربعین۹۷ در سالن جلسات اتحادیه تشکل های قرآن وعترت برگزار شد.

در این جلسه حسن محمدی، دبیر کارگروه فعالیت‌های قرآنی اربعین در نشست خبری برنامه‌های «کاروان قرآنی جمهوری اسلامی اعزامی به مراسم اربعین» با اشاره به سابقه فعالیت‌های قرآنی در مراسم اربعین حسینی گفت: از حدود سه سال گذشته باتوجه به ظرفیت اربعین تصمیم گرفتیم از این ظرفیت به منظور ترویج فرهنگ قرآنی بهره ببریم. آن زمان فعالیت‌های خودجوشی صورت می‌گرفت، اما سال ۱۳۹۴ اتحادیه وارد کار شد و فعالیت‌هایی را ساماندهی کرد.

وی افزود: گزارشی در شورای توسعه ارائه کردیم و منجر به این شد سال گذشته ستاد مرکزی اربعین کشور جلساتی با اتحادیه داشتند و درخواست کردند فعالیت‌های قرآنی اربعین ساختارمند شود. بر همین اساس سال گذشته به صورت رسمی کارگروهی ذیل کمیته اربعین به نام کارگروه قرآنی تأسیس شد و اقدامات مختلفی با محوریت سوره مبارکه فجر برنامه‌ریزی شد.

محمدی با اشاره به استقبال از برنامه‌های سال گذشته خاطر نشان کرد: امسال کمیته قرآنی اربعین تصمیم گرفت ظرفیت برنامه‌ها را توسعه دهد و قاریان برجسته ای چون احمد ابوالقاسمی، حمیدرضا احمدی وفا و سید مصطفی حسینی از جمله قاریان برنامه های بین المللی امسال خواهند بود.

محمدی با بیان اینکه ۳۰۰ محفل قرآنی و بیش از هزار برنامه متفاوت قرآنی در مسیر شهرهای حله، کوت، کاظمین، سامرا و بغداد به کربلا برگزار خواهد شد، تصریح کرد: چندین گروه تواشیح از جمله گروه های تواشیح الوارثین، ثقلین، مشکات، طارق، الغدیر که سطح کیفی مد نظر را داشتند، نیز اعزام می‌شوند. همچنین هماهنگی‌هایی انجام داده‌ایم که محافلی هم با حضور قاریان ایرانی و عراقی در راستای وحدت دو ملت برگزار شود.

مدیرعامل اتحادیه تشکل‌های قرآن و عترت از حضور تیم شبکه قرآن برای پوشش برنامه‌های کاروان قرآنی در مسیر نجف به کربلا خبر داد و گفت: این تیم در عمود ۱۰۸۰ و در موکب حضرت معصومه (س) مستقر هستند و برنامه‌های کاروان قرآنی را پوشش می‌دهند همچنین طرح ۱۴۵۲ هم در قالب حفظ جزء ۳۰ در مسیر اجرا و جوایزی هم به برگزیدگان اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه دو پرچم آستان قدس رضوی هم در اختیار ما است خاطر نشان کرد: ۱۰ کرسی تلاوت رضوی در نجف و کربلا و موکب‌های مسیر از شبکه قرآن پخش می‌شود و امیدواریم بتوانیم فعالیت‌ها را به صورت زنده منعکس کنیم.

وی با بیان اینکه اولین گروه ۲۹ آبان‌ماه اعزام می‌شود گفت: گروه‌های بعدی به ترتیب اعزام می‌شوند تا برنامه‌ها را اجرا کنند و بعد از ایام اربعین به کشور بازمی‌گردند.

دبیر کمیته قرآنی ستاد اربعین با بیان اینکه سال گذشته از طریق حساب ۱۴۱۱۴ بانک تجارت، از کمک‌های مردمی مناسبی جمع‌آوری شد، افزود: سعی کردیم مردمی بودن برنامه‌ها را حفظ کنیم. طرح‌های مختلفی نیز به ما رسید و از مشهدالرضا تا کربلا برنامه داریم. با توجه به تعامل با طرح ۱۴۵۲و محوریت حفظ جزء سی که بسیاری از آنها در داخل کشور برگزار می‌شود.

مسئول کارگروه قرآنی اربعین از توزیع ۵ هزار جلد قرآن در بین موکب‌های مسیر نجف به کربلا خبر داد و گفت: امسال طی هماهنگی با مرکز طبع و نشر قرآن کریم و سازمان اوقاف و امور خیریه قرار است ۵ هزار مصحف شریف به موکب‌هایی که به قرآن و رحل نیازمندند اهدا شود. همچنین ارائه مشاوره‌های قرآنی، پاسخ به شبهات، تصحیح قرائت نماز و قرآن و اجرای برنامه برای کودکان از دیگر فعالیت‌های کاروان خواهد بود.

وی اعزام کاروان قرآنی را کاملاً مردمی دانست و گفت: طبق تأکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر مردمی بودن برنامه‌های اربعین این کاروان هم از سوی هیچ نهاد و سازمانی حمایت نمی‌شود و اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت مستقلاً کاروان قرآنی را اعزام خواهد کرد. ما در این اعزام هیچ کمک مالی از هیچ نهادی دریافت نکرده‌ایم و برای ادامه کار کسری بودجه هم داریم، البته شورایی که در این زمینه تشکیل شده است با حضور بسیج، بعثه مقام معظم رهبری و شورای عالی قرآن است اما این شورا برای همفکری و مشورت تشکیل شده و قرار نیست کمک مالی در این زمینه صورت بگیرد.

دبیر شورای راهبردی فعالیت‌های قرآنی اربعین در ادامه با بیان اینکه شورای توسعه و سایر نهادها از اجرای فعالیت‌های قرآنی در پیاده روی اربعین حسینی استقبال کردند گفت: برنامه‌ریزی در ذیل ستاد اربعین طراحی و برنامه‌ریزی شده و ماهیت آن مردمی است همچنین ساختار رسمی ندارد بلکه پویش مردمی است به همین دلیل اتحادیه متولی این امر شده و این فعالیت‌ها را برعهده گرفته است. علاوه بر این اقدام اتحادیه برای اجرای فعالیت‌های قرآنی اربعین با تعامل کمیته اعزام بوده است و آنها نیز در جریان فرایند کار هستند و از این فعالیت استقبال کردند.

منبع: مهر

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها