استمرار مرمت در تخت جمشید؛ زمان دقیق بازگشت سر سرباز هخامنشی مشخص نیست

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با اشاره به استمرار مرمت در این پایگاه گفت: مرمت یکی از کاخ‌های برزن جنوبی از شهریور آغاز شده و همچنان ادامه دارد.

استمرار مرمت در تخت جمشید؛ زمان دقیق بازگشت سر سرباز هخامنشی مشخص نیست

حمید فدایی با اشاره به برنامه‌های مرمتی در تخت جمشید اظهار داشت: در حال حاضر تعدادی از کارگاه‌های حفاظت از سنگ راه‌اندازی شده اما نکته قابل توجه در این زمینه مرمت یکی از کاخ‌های برزن جنوبی است.

وی با بیان اینکه این کاخ را با نام «A» می‌شناسیم، گفت: این کاخ که در ماه‌های گذشته آواربرداری شده و حفاظت آن نیز در حال انجام است، ساختاری کاملا خشتی دارد و به همین دلیل برای مرمت آن کارگاه‌های خشت‌زنی راه‌اندازی شده است.

مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید با بیان اینکه تاکنون 30 هزار خشت برای مرمت این کاخ تولید و استفاده شده است، افزود: همین مقدار خشت نیز در حال تولید است تا قبل از شروع بارندگی‌ها کار مرمت کاخ به اتمام برسد.

فدایی بیان کرد: با وجود اینکه عمده کار مرمت در بخش آپادانا، سرستون و آرامگاه نیمه تمام است اما این کاخ در برزن جنوبی نیز به مرمت نیاز داشت چراکه وقتی آواربرداری انجام می‌شود بنا در برابر محیط آسیب‌پذیر می‌شود.

وی با اشاره به مرمت‌های قبلی این کاخ گفت: 4 دهه قبل کاوش و مرمت شده بود اما به دلیل فرسودگی و اینکه مراقبت همیشگی نبوده نیاز به مرمت مجدد بود که با سرپرستی دکتر عطایی مرمت این بنا از شهریور آغاز شد.

مدیرپایگاه میراث جهانی تخت جمشید درباره بازگشت سر سرباز هخامنشی به جایگاه اصلی خود نیز گفت: هنوز تاریخ دقیق آن مشخص نیست در حال حاضر در موزه ملی به نمایش گذاشته شده و بعد از آن نیز قرار است در چندین استان به نمایش گذاشته شود.

منبع: تسنیم

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها