ایجاد 2 مرز مشترک جدید ایران با ترکیه به کجا رسید؟

استاندار آذربایجان غربی با تشریح برخی از مهم‌ترین دستاوردهای سفر اخیر خود و وزیر کشور به ترکیه گفت: در نشستی که به همراه وزیر کشور با مقامات کشور ترکیه داشتیم ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو پیگیری شد.

ایجاد 2 مرز مشترک جدید ایران با ترکیه به کجا رسید؟

محمدمهدی شهریاری در خصوص دستاوردهای سفر اخیر به کشور ترکیه گفت: رحمانی فضلی وزیر کشور و هیأت همراه وی، روز پنجشنبه 19 مهر 97، جهت دیدار با سلیمان سویلو وزیر کشور و جمعی از مقامات ترکیه به آنکارا سفر کردند که در این سفر، طرفین در خصوص مسائل مرزی، مبارزه با قاچاق انسان و ترانزیت مواد مخدر و مبارزه با تروریسم، به بحث و تبادل‌نظر پرداخته و تصمیمات مهمی را اتخاذ کردند.

استاندار آذربایجان‌غربی ادامه داد: در نشست با مقامات ترکیه، برخی مسائل مرزی مربوط به آذربایجان‌غربی مطرح شد که مهم‌ترین آنها، ایجاد مرز رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو بود.

مقام عالی استان اضافه کرد: در نشست با مقامات ترکیه، توافق شد که کمیته‌ای مشترک برای بررسی کارشناسی مسأله ایجاد مرز و بازارچه رسمی در کوزه‌رش سلماس و بورالان ماکو تشکیل‌شده و پس از اعلام نظر کارشناسی و تصویب در این کمیته، این توافقات اجرایی شود.

شهریاری همچنین به سفر خود به استان قونیه ترکیه اشاره کرد و گفت: در جلسه با مسئولان استان قونیه، پیشنهاد خواهرخواندگی شهرهای قونیه و خوی به جهت وجود مقبره دو شخصیت برجسته یعنی مولانا و شمس تبریزی در این دو شهر، از سوی هیأت ایرانی مطرح شد که مورد استقبال مسئولان قونیه قرار گرفت و مقرر شد با پیگیری دو طرف، موضوع خواهرخواندگی قونیه و خوی عملیاتی شود.

وزیر کشور را در این سفر، سامانی قائم‌مقام وزیر در امور مجلس و هماهنگی استان‌ها، دین‌پرست معاون اقتصادی وزارت متبوع، شهریاری استاندار آذربایجان‌غربی، شجاعی کیاسری رئیس مرکز اطلاع‌رسانی و امور بین‌الملل وزارت کشور، کلانتری مدیرکل امنیتی و انتظامی وزارت کشور، سردار تقوی جانشین فرماندهی مرزبانی ناجا و برزگر عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، همراهی می‌کردند.

رؤسای جمهور ایران و ترکیه تاکنون بیش از ۷ بار با یکدیگر گفت‌وگو و جلسه داشته که این تماس‌ها و دیدارها، اراده تهران و آنکارا را در گسترش روابط دوجانبه، به‌خوبی نشان می‌دهد.

به گزارش ایسنا، آذربایجان غربی به عنوان تنها استان هم مرز ایران با کشور ترکیه و دارای بیش از 500 کیلومتر مرز مشترک با این کشور است و در این میان مرز کوزه‌رش سلماس کوتاه ترین، هموارترین و امن‌ترین راه ارتباطی بین دو کشور ایران و ترکیه بوده و استفاده از مرز سلماس همواره خواسته دیرینه مردم این شهرستان است. بورآلان ماکو نیز آخرین نقطه مرزی کشور جمهوری اسلامی ایران به شمار می رود و شامل دشتی با 68 هزار هکتار وسعت است که علاوه بر ترکیه با جمهوری نخجوان و ارمنستان هم مرز مشترک دارد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها