مشکلاتی که در اثر میگرن بروز می‌کنند

به عقیده‌ی متخصصان میگرن می‌تواند احتمال ابتلا به شش مشکل را افزایش دهد؛ بنابراین لازم است که فرد مبتلا به میگرن به طور مرتب تحت نظر یک متخصص باشد.

مشکلاتی که در اثر میگرن بروز می‌کنند

افراد مبتلا به میگرن رنج زیادی تحمل می‌کنند. متاسفانه در برخی موارد مشکل فقط به سردرد ختم نمی‌شود و و میگرن می‌تواند عاملی برای افزایش خطر ابتلا به برخی مشکلات جسمی باشد. البته منظورمان این نیست که هر کس دچار میگرن باشد، الزاما به مشکلات دیگر نیز دچار خواهد شد. به عقیده‌ی متخصصان میگرن می‌تواند احتمال ابتلا به شش مشکل را افزایش دهد؛ بنابراین لازم است که فرد مبتلا به میگرن به طور مرتب تحت نظر یک متخصص باشد.

فلج بل

فلج بل یک اختلال عصبی است که صورت و تکلم فرد را تحت تاثیر می‌گذارد و باعث کج شدن یک طرف دهان می‌شود. در این مشکل عضلات صورت به طور ناگهانی یا به طور موقت فلج می‌شوند.

محققان American Migraine Foundation بر این عقیده هستند افرادی که دچار درد‌های شدید میگرنی هستند، بیشتر در معرض ابتلا به این مشکل عصبی قرار دارند.

این محققان پرونده‌ی سلامت بیش از ۱۳۰ هزار بیمار را بررسی کرده و متوجه شدند افرادی که از میگرن رنج می‌برند، دو برابر بیشتر در معرض ابتلا به فلج بل قرار می‌گیرند.

این اختلال عصبی همچنین باعث ایجاد درد در منطقه‌ی گوش شده و به حس چشایی آسیب می‌زند. خبر خوب اینکه فلج بل معمولا یک مشکل موقتی است و به تدریج برطرف می‌شود.

سکته مغزی

سکته‌ی مغزی در اثر یک لخته‌ی خون بروز می‌کند و می‌تواند به شدت روی عملکرد‌های فیزیکی و عصبی تاثیر گذاشته و تکلم و حافظه را مختل کند.

محققان این ارتباط را ناشی از کاهش جریان خون می‌دانند، چون رگ‌های خونی مغز در حین بروز حملات میگرنی (ناشی از عوامل متعدد مانند استرس) منقبض شده و خون به راحتی جریان نمی‌یابد. بر اساس مقالاتی که در مجله‌ی Prevention به چاپ رسیده است، ارتباطی بین سکته‌ی مغزی و میگرن وجود دارد. به عقیده‌ی متخصصان این ارتباط بین خانم‌ها پررنگ‌تر است. به عقیده‌ی محققان خانم‌هایی که از «میگرن همراه اورا» رنج می‌برند، ۴۰۰ درصد بیشتر در معرض سکته‌ی مغزی قرار می‌گیرند.

افسردگی

اکثر بیماری‌ها و ناخوشی‌هایی مانند میگرن که بویژه غیرقابل درمان و یا غیرقابل کنترل می‌نمایند، باعث بروز افسردگیمی شوند. به نظر می‌رسد که این مشکل نیز در بین خانم‌ها بیشتر باشد.

بر اساس بررسی‌های ارائه شده در سایت «اوری دی هلث»، حدود ۱۸ درصد افرادی که دچار میگرن هستند از افسردگی نیز رنج می‌برند. علائم افسردگی در اثر درد‌های بلاوقفه و همچنین احساس اینکه یک بیماری، زندگی روزمره‌ی فرد را مختل کرده بروز می‌کند.

بیماری پارکینسون

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۱۴ در Healthline به چاپ رسیده است نشان می‌دهد افرادی که دچار میگرن همراه اورا هستند، یعنی قبل از بروز سردرد از انواع نشانه‌ها و علائم عصبی رنج می‌برند بیشتر در معرض ابتلا به بیماری پارکینسونقرار می‌گیرند.

به عقیده‌ی متخصصان میگرن می‌تواند علامتی باشد که بیماری پارکینسون در سنین بالا در انتظار فرد است. البته این‌ها احتمالات محققان هستند.

متاسفانه امروزه درمانی قطعی برای بیماری پارکینسون وجود ندارد. این بیماری حاصل نابودی سلول‌های عصبی است که دوپامین تولید می‌کنند. بیماران پارکینسونی از کمبود مزمن دوپامین رنج می‌برند.

اختلال در روده‌ها

محققان ارتباطی بین میگرن و سندرم روده‌ی تحریک پذیر یافته اند. این بیماری یک مشکل آزاردهنده است که خود را با اسهال و درد‌های شکمی نشان می‌دهد.

نتایج پژوهشی که در سال ۲۰۰۵ انجام شده است نشان می‌دهد که ۵۳ درصد افرادی که دچار سندرم روده‌ی تحریک پذیر هستند، به طور مرتب دچار سردرد می‌شده انند.

به عقیده‌ی محققان در برخی افراد علائم بیماری به طور همزمان با میگرن بروز می‌کند و در برخی دیگر علائم روده‌ی تحریک پذیر در بین دو مرحله‌ی حملات میگرنی رخ می‌دهد.

اختلال بینایی

به عقیده‌ی محققان مایوکلینیک در برخی موارد جرقه‌هایی در میدان دید افراد مبتلا به میگرن بروز می‌کند، در حالیکه در برخی دیگر مشکلات بینایی موقتی مانند بروز لکه‌های تاریک و تیره رنگ دیده می‌شود.

زمانی که میگرن بینایی را تحت تاثیر قرار می‌دهد به آن «میگرن چشمی» گفته می‌شود. به عقیده‌ی محققان این علائم در اغلب موارد موقتی بوده و خیلی شدید نیستند، اما «میگرن شبکیه‌ی چشم» می‌تواند باعث بروز دوره‌های موقت نابینایی کامل شود. این نوع میگرن فقط یک چشم را درگیر می‌کند. در صورت مشاهده‌ی چنین علائمی لازم است که حتما به پزشک مراجعه کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

15

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها