رئیس‌جمهور کره‌جنوبی: باید به "اون" به خاطر تلاشش برای خلع سلاح اتمی جایزه داد

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی گفت، رهبر کره‌شمالی فردی صادق است و واقعا قصد دارد تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی: باید به "اون" به خاطر تلاشش برای خلع سلاح اتمی جایزه داد

مون جائه این، رئیس‌جمهور کره‌جنوبی در جریان مصاحبه با روزنامه فرانسوی لوفیگارو پیش از سفر رسمی‌اش به پاریس گفت: کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی فردی صادق است و واقعا قصد دارد تسلیحات اتمی خود را کنار بگذارد. به همین خاطر جامعه بین‌الملل باید به او به خاطر این اقدامش جایزه بدهد.

کیم جونگ اون و دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان نشست تاریخی ماه ژوئن در سنگاپور متعهد شده‌اند تا در راستای عاری سازی شبه جزیره کره از تسلیحات اتمی تلاش کنند اما این توافق به جزئیات اندکی پرداخته و مذاکرات فنی تاکنون پیشرفت اندکی داشته‌ به طوری که کره‌شمالی از اعلام تاسیسات و تسلیحات اتمی خود یا توافق با یک چارچوب زمانی مشخص امتناع کرده است.

مون جائه این گفت: امسال من به طور مفصل و برای ساعت‌ها با کیم صحبت کردم. این صحبت‌ها مرا متقاعد کرد که کیم تصمیمی جدی برای کنار گذاشتن تسلیحات اتمی‌اش اتخاذ کرده است.

مون جائه این در جریان سفر به پاریس قرار است امروز (دوشنبه) با امانوئل ماکرون، رئیس‌جمهور فرانسه دیدار کند.

اگرچه پیونگ یانگ در سال جاری میلادی آزمایشات موشکی و اتمی خود را متوقف کرده اما از تعهد به وعده‌هایش برای اجازه دادن به بازرسی‌های بین‌المللی از روند امحای سایت پانگی - ری در مه سال جاری میلادی شانه خالی کرده و همین امر انتقاداتی را به همراه داشته دال بر اینکه ممکن است در این اقدام کاملا جریان معکوسی را اتخاذ کرده باشد.

اما مون جائه این گفت: کیم فردی مودب، صادق و آرام است و از ادامه بی‌اعتمادی جامعه بین‌الملل احساس سرخوردگی می‌کند. الان زمان آن فرا رسیده که به تلاش‌های کیم پاسخ دهیم. ما باید به او اطمینان دهیم که تصمیمش درخصوص خلع سلاح اتمی درست بوده و باید او را در رسیدن به آرزویش برای یک صلح پایدار و مطمئن همراهی کنیم.

رئیس‌جمهور کره‌جنوبی ابراز امیدواری کرد که نشست دیگری میان ترامپ و کیم جونگ اون برگزار شود و در آن این دو رهبر از صدور بیانیه همچون اقدامی که در نشست اولیه در سنگاپور انجام دادند فراتر روند.

وی گفت: اعلام پایان جنگ کره می‌تواند آغازی برای ایجاد صلح باشد و من از آمریکا می‌خواهم تا برای تضمین امنیت صلح اقدامات معتبر و قابل اطمینانی اتخاذ کند. ما همچنین در آینده می‌توانیم درباره کاهش تحریم‌ها براساس پیشرفت خلع سلاح اتمی صحبت کنیم.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها