ابهام در شفاف ترين بازار! آيا سقوط بورس عمدي يا برنامه ريزي شده است؟

مجید منفرد

ابهام در شفاف ترين بازار! آيا سقوط بورس عمدي يا برنامه ريزي شده است؟

بازار بورس اوراق بهادار تهران امروز یکی از عجیب ترین روزهای معاملاتی خود را سپری کرد! قطعی و اختلالات عجیب هسته معاملات بورس که موجب شد فعالان بازار چند ساعتی را سردر گم باشند، در حالی رخ داده که طی ده روز کاری گذشته که روند بورس شدیدا نزولی بوده است این چندمین بار است که درست زمانی که روند رو به مثبت شدن می رود و اختلات متعددی در هسته معاملات بوجود می آید.
نکته جالب توجه این است که شروع روند نزولی بازار بورس در 8 مهرماه نیز درست در زمانی که همه پیش بینی ها از شاخص و روند بازار مثبت بود، با بروز یک اختلال بی سابقه اتفاق افتاد، که موجب شد برخی از فعالان بازار منشاء اختلال را عمدی بدانند. که البته تکرار اختلالات د ر روزهایی که بازار رو به رشد بوده است و همچنین رفتار برخی از بازیگران بزرگ بورس و مشاوران و مدیران سازمان بورس به این کمانه زنی ها و احتمال صحت آنها شدت بخشیده است.

به عنوان مثال یکی از مجموعه های سرمایه گذاری در روزهای رو به رشد بورس نزدیک به 5 هزار میلیارد تومان سهام فروخته و در روزهای بعد که فشار عرضه افزایش یافته تنها حدود یک دهم این مبلغ را سهام خریداری کرده است.
همچنین اجرای گزینشی برخی دستور العملها مثل توقف نماد سهم پس از تغییرات 20 درصدی در روند صعودی بازار و و سپس اجرا نکردن همان دستور العمل در شرایط نزولی ،اقدامات بسیار شبه برانگیزی بوده است که در سازمان بورس اتفاق افتاده است و حتی حساسیت دادستان تهران و مراجع امنیتی را نیز برانگیخته است.
نکته قابل تامل دیگر این است که تا پیش از این با وجود اعتراضات متعدد سهامداران به اختلالات هسته معاملات بورس مدیران سازمان از پذیرش آن سر باز زده و در موارد مدعی شدند هسته معاملات مشکل خاصی ندارد، در حالیکه سهام داران در یک ماه گذشته بارها با اختلالات هسته معاملات رو برو بوده اند.
مجموعه این مسائل و اتفاقات که نتیجه آن رکورد شکنی افت بورس و ضرر و زیان تعداد زیادی از سهامداران و مردم عادی بود بدون شک نیازمند ورودی به موقع و کارشناسانه نهادهای نظارتی است تا از ادامه آن و شکل گیری یک بحران اقتصادی اجتماعی جدید جلوگیری شود.

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 4
  • علی
    0

    عمدی بوده هیچ شکی نکنید

  • علی
    0

    عمدی بوده هیچ شکی نکنید

  • جمال
    0

    دقیقا جلوی رشد بورس گرفته شده عمدی چرا معاملات امروز ابطال نشد حالا که 60 درصد هر سهم افت کرده یعنی سودی که ما در سه ماه با استرس پیدا کردیم در ده روز پرید حالا از فردا میریم تو ضرر مگه میشه دلار 4 تومن شده سکه 1 تومن شده چی شده که سهام مفت شده

  • محمد
    0

    رئیس سازمان بورس وتیم فاسدش باید برکنار بشن این خواسته اکثر سهامدارانه امیدوارم این موضوع رو پیگیری کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها