واکنش روزنامه ها و رسانه های سعودی پس از پیچیده تر شدن ماجرای جمال خاشقچی

فرافکنی یا حقیقت؟/ رسانه‌های سعودی: جمال خاشقچی عضو القاعده بود

الیوم السابع، عکسی منسوب به خاشقجی را منتشر کرده است که او را در حالیکه آر پی چی بزرگی در دست دارد و در کنار بن لادن ایستاده است، نشان می‌دهد. الیوم السابع معتقد است خاشقچی در روزگار جوانی عضو القاعده بوده است.

فرافکنی یا حقیقت؟/ رسانه‌های سعودی: جمال خاشقچی عضو القاعده بود

به گزارش خبر فوری ، واکنش ها نسبت به مفقود شدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی بیشتر و بیشتر شده است. در حالیکه مقامات غربی هم نسبت به این اتفاق واکنش نشان داده اند و تمام شواهد هم علیه مقامات سعودی بوده و نقش این رژیم را در این اتفاق فاش می‌کند، مقامات آل سعود منکر این اتفاق شده اند.

کنسولگری عربستان سعودی در استانبول حضور خاشقچی در کنسولگری را تکذیب کرده است. وزیر کشور عربستان سعودی در اظهار نظری رسمی خبرهای منتشر شده و تئوری های موجود مبنی بر قتل این روزنامه نگار منتقد بر اساس فرمان ریاض را «دروغ و بی اساس» قلمداد کرد.

وزیر کشور عربستان سعودی که برای نخستین بار به صورت رسمی بر عدم دخالت کشورش در ماجرای ناپدید شدن آقای خاشقجی تاکید کرده است، نسبت به همکاری نزدیک با ترکیه برای روشن شدن ماهیت این ماجرا ابراز خوشبینی کرد.

در همین راستا، رسانه های سعودی هم در زمین مقامات عربستانی حرکت کرده و منکر هرگونه ارتباطی با قتل خاشقچی شده اند. بسیاری از رسانه های سعودی در همین رابطه، شروع به فرافکنی در این رابطه کرده اند.

الیوم السابع، عکسی منسوب به خاشقجی را منتشر کرده است که او در حالیکه آر پی چی بزرگی را در دست دارد در کنار اسامه بن لادن ایستاده است. الیوم السابع همچنین معتقد است خاشقچی در روزگار جوانی عضو القاعده بوده و با اسامه بن لادن همکاری می‌کرده است. این رسانه معتقد است که عکس مربوطه به سال 1988 باز می‌گردد، یعنی به زمانی که برخی از شهروندان سعودی در افغانستان علیه قوای شوروی می‌جنگیدند. الیوم السابع سعی دارد از این طریق، جو ضد سعودی جهان به خصوص آمریکا را علیه عربستان تغییر دهد و از خاشقچی شخصیتی منفور بسازد.

اوضاع دیپلماتیک بعد از مفقود شدن خاشقجی به طور قابل توجهی علیه عربستان سعودی تغییر کرده است. خاشقچی به نوعی شهروند ایالات متحده بوده و در روزنامه های این کشور فعالیت می‌کرده است. به همین علت، آمریکا نسبت به این اتفاق واکنش داده است. هدر ناوْئِرت، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده است که واشنگتن از سفیر عربستان که اکنون در کشورش به سر می برد خواسته است در بازگشت اطلاعاتی کامل را در باره این پرونده به آمریکا بیاورد و در اختیار کاخ سفید قرار دهد. سایر کشورها نیز نسبت به مفقود شدن خاشقچی اظهار نگرانی کرده و از سعودی ها خواسته اند هر چه سریعتر در زمینه این موضوع شفاف سازی لازم را انجام دهند.

جو مذکور بهانه لازم را به دست رسانه های عربستانی داده است تا علیه خاشقچی دست به قلم شده و سعی در تخریب او داشته باشند. انتشار عکس فوق در الیوم السابع یکی از این تلاشها است.

همچنین رسانه های دیگر عربستانی و منسوب به رژیم آل سعود به نحو دیگری سعی در پاک کردن صورت مساله مفقودی و قتل خاشقچی کرده اند. عکاظ در مقاله ای که اخیرا منتشر کرده است بی محابا به الجزیره قطر تاخته و اخبار منتشر شده توسط این رسانه در مورد خاشقچی را دروغ، توهم و دشمنی قطری ها با عربستان می‌داند.

این مقاله که با عنوان " تکرار دروغ حقیقت را نمی‌سازد" منتشر شده است، ابهامات در مورد ماجرای جمال خاشقچی را به کلی ساخته و پرداخته ذهن نویسندگان الجزیره می‌داند و تاکید دارد که بعد از پایان یافتن ارتباط ائتلاف سعودی با قطر، الجزیره نیز مسیر دروغ را دنبال کرده و به صورت غیر اخلاقانه ای علیه عربستان مطلب می‌نویسد.

نویسنده مقاله‌ی عکاظ معتقد است الجزیره از قبل سناریو پوشش ناپدید شدن خاشقچی را نوشته است و حتی قبل از اعلام مقامات امنیتی و پلیس ترکیه شروع به پوشش این خبر و تئوری سازی در مورد این خبر و قتل احتمالی خاشقچی کرده است.

العربیه هم به نوبه خود سعی در رد اظهارات روزنامه ها و رسانه های ترکیه ای داشته است. بنا به ادعای العربیه، برخی رسانه های ترکیه ای معتقدند ساعت مخصوص خاشقچی( اپل واچ) مکالمات او را بعد از ورود به کنسولگری ضبط کرده و او هم فایل صوتی را برای یکی از همراهانش در بیرون کنسولگری فرستاده است. البته قاتلین خاشقچی سریعا فهمیده و مانع ارسال کامل فایل صوتی شده اند.

العربیه معتقد است این سناریو کاملا ساختگی و غلط است چرا که بنا به ادعای کمپانی اپل، ساعت مخصوص این شرکت در حال عادی هنوز قادر به ضبط و ارسال فایل صوتی نیست. العربیه معتقد است اگر هم این ارسال ممکن باشد، خاشقچی باید ابتدا به شبکه وای فای داخل کنسولگری وصل می‌شده است که البته بنا به ادعای خود رسانه های ترکیه ای در آن شرایط این امر ممکن نبوده است. همچنین العربیه معتقد است برای برقراری ارتباط با دیگران و ارسال فایل صوتی فاصله بین ساعت و تلفن نباید بیش از 30 پا باشد در حالیکه فاصله خاشقچی از همراهش بیشتر از اینها بوده است.

العربیه سعی دارد از طریق پاسخ به برخی از دعاوی بچه گانه برخی رسانه ها، نقش آل سعود را در ماجرای خاشقچی انکار کند و به نوعی از همان حربه فرافکنی استفاده نماید.

به هر حال، آنچه مشخص است این است که رسانه های عربستانی ابهامات و پرسشهای اصلی در مورد ماجرای جمال خاشقچی را بی پاسخ گذاشته و دائما فرافکنی کرده و در مورد مسائل حاشیه ای سخن پردازی می‌کنند. باید دید با بحرانی تر شدن اوضاع و افزایش فشارهای بین المللی، این رسانه ها چه سیاستی را پیش گرفته و در مورد ابهامات اصلی این پرونده تحلیلی ارائه می‌دهند یا خیر؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها