جزئیات نرخ بلیت اتوبوس‌های اربعین

عامری با بیان اینکه در مراسم اربعین امسال نیز مانند سال‌ قبل افزایش قیمت بلیت اتوبوس اجرایی نشده، گفت: نرخ بلیت اتوبوس‌ها بسته به نوع‌شان برای مراسم اربعین امسال از ۴۶ هزار تومان تا ۷۶ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

جزئیات نرخ بلیت اتوبوس‌های اربعین

احمدرضا عامری، رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری صبح امروز یکشنبه در نشست خبری اظهار کرد: در سال جاری نیز حدود ۱۵ هزار اتوبوس بین‌شهری تمام امکانات خود را برای اجرای مراسم اربعین بسیج کرده‌اند و تلاش می‌شود تا میزانی که تقاضا برای مسافرت وجود داشته باشد، ناوگان جاده‌ای کشور در محورهای مختلف تردد کرده و مسافران را به سمت مرزهای مشترک با عراق انتقال دهند.

وی با اشاره به شرایط خاص سفرهای اربعین که منجر به حرکت اتوبوس‌ها به شکل یکسر خالی می‌شود، توضیح داد: در سال جاری نیز ما افزایش نرخ بلیت نداشته‌ایم اما در صورتی که تقاضا برای سفر بازگشت وجود نداشته باشد، نرخ‌ها ۵۰ درصد افزایش پیدا می‌کند. طبق این برنامه‌ریزی اتوبوس‌های ویژه برای هر نفر ۴۶ هزار تومان، اتوبوس‌های VIP ۳۲ نفره برای هر نفر ۶۴ هزار تومان و اتوبوس‌های VIP ۲۴ نفره برای هر نفر ۷۶ هزار تومان هزینه بلیت خواهند داشت از این رو در صورتی که اتوبوس به شکل یکسر خالی تردد کند، حداکثر نرخ در نظر گرفته شده، ۱۵۲ هزار تومان خواهد بود.

رئیس اتحادیه شرکت‌های مسافربری درباره چرایی افزایش قیمت در نظر گرفته شده، اظهار کرد: ما در شرایطی هستیم که تورم در بسیاری از بازارها وجود داشته و همین مساله فشار قابل توجهی را نیز به رانندگان اتوبوس وارد می‌کند. در ماه‌های قبل نرخ اتوبوس نو از حدود ۷۰۰ میلیون تومان به بیش از یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان رسیده و نرخ لاستیک از حدود ۳ میلیون تومان تا ۱۷ میلیون تومان نیز افزایش یافته است. در چنین شرایطی رانندگان تلاش کرده‌اند به منظور خدمت‌رسانی به مسافران هیچ افزایش نرخ بلیتی را در نظر نگیرند و امیدواریم این روال باعث رضایت مسافران اربعین شود.

همچنین در این نشست رضا نفیسی- مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری- با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته به منظور مدیریت سفرهای اربعین سال جاری اظهار کرد: در روزهای منتهی به مراسم اربعین شرایط خاصی در پایانه‌های مرزی مشترک با عراق وجود دارد و از این رو نمی‌توان به طور کامل تمام تقاضاهای سفر را از قبل پیش‌بینی کرد. اما با این وجود تمام امکانات کشور بسیج شده تا کمترین میزان دشواری برای مسافران به وجود آید.

وی ادامه داد: آمارهای سال گذشته نشان می‌دهد که حدود ۴ میلیون و ۴۰۰ هزار مسافر در ایام اربعین از مرزهای کشور خارج شده‌اند که از این تعداد حدود ۵۰ درصدشان با ناوگان شخصی و ۵۰ درصد با ناوگان عمومی سفر کرده‌اند. در سال قبل حدود ۵۳ درصد از سفرها از طریق مرز مهران انجام گرفته و امسال نیز پیش‌بینی می‌کنیم که بیشترین تقاضا در این مرز وجود داشته باشد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهدار با بیان اینکه حدود ۴۰۰ هکتار پارکینگ با ظرفیت ۱۶۰ هزار خودرو برای مراسم اربعین امسال در نظر گرفته شده، توضیح داد: با توجه به اینکه ظرفیت پارکینگ‌ها محدود است، به مسافران پیشنهاد می‌کنیم که برای سفر از حمل و نقل عمومی استفاده کنند. زیرا پس از پر شدن ظرفیت تعدادی از مسافران خودروهای خود را در اطراف جاده‌ها پارک می‌کنند که این مسئله خدمت‌رسانی را مختل می‌کند. از این رو برنامه‌ریزی کرده‌ایم که تعدادی جرثقیل به طور دائم در محدوده‌های مرزی کشور تردد کنند و خودروهایی که در فضای غیرمجاز پارک کرده‌اند را به پارکینگ‌ها منتقل کنند.

نفیسی با اشاره به برنامه‌ریزی فعالیت تعدادی اتوبوس درون‌شهری در مراسم اربعین امسال توضیح داد: ۱۸۸۵ دستگاه اتوبوس در طول این مدت مسافران را از شهرهای نزدیک به پایانه‌های مرزی به نقطه مرز انتقال می‌دهند و در آن سوی مرز عراق نیز حدود ۱۰۰۰ اتوبوس مسافران را به مقاصد نزدیک جابه‌جا می‌کنند. همچنین در این ایام شرکت پخش فرآورده‌های نفتی ۱۳ جایگاه سوخت در نقاط مختلف مناطق مرزی در نظر گرفته که شش دستگاه آن در ایلام، دو دستگاه در کرمانشاه، دو دستگاه در اهواز و سه دستگاه در آبادان در نظر گرفته شده است.

به گفته وی در سال گذشته حدود ۷۳ هزار زائر خارجی نیز از طریق مرزهای ایران جابه‌جا شده‌اند و برای امسال نیز مرز شلمچه برای جابه‌جایی مسافران فعالیت خواهد کرد.

مدیرکل دفتر ترانزیت و پایانه‌های مرزی سازمان راهداری با بیان اینکه تلاش شده با افزایش تعداد گیت‌های ثبت ورود و خروج مسافران میزان معطلی آنها در پایانه‌های مرزی کاهش پیدا کند، گفت: امسال ۹۶ گیت در مهران، ۴۸ گیت در شلمچه، ۲۸ گیت در چذابه و ۲۹ گیت در مرز خسروی در نظر گرفته شده که البته در حال حاضر برنامه‌ای برای گشایش مرز خسروی برای مسافران وجود ندارد اما در صورت نیاز امکانات لازم در این حوزه نیز تعبیه شده است.

نفیسی خاطرنشان کرد: با وجود تمام مشکلات موجود و شرایطی که رانندگان داشته‌اند، این قشر زحمتکش در سال جاری نیز تمام امکانات و توانایی خود را برای انتقال مسافران بسیج کرده‌اند و امیدواریم با امکاناتی که در نظر گرفته شده، زائران اربعین بتوانند در کوتاه‌ترین زمان ممکن به مقصد خود برسند. امسال مراسم اربعین از اول تا ۱۳ آبان ماه در حمل و نقل جاده‌ای برنامه‌ریزی شده و در طول این مدت با هدف جابه‌جایی سریع زائران همراه با حفظ ایمنی آنها سازمان راهداری و دستگاه‌های ذیربط فعالیت‌های لازم را انجام خواهند داد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها