فریب پرندگان برای دورکردن آنها از فرودگاه ها

برخورد پرندگان با هواپیماها در فرودگاه ها در زمان نشست و برخاست به یکی از چالش های خطرناک در بسیاری از نقاط جهان مبدل شده و از همین رو روشی خلاقانه برای حل این مشکل ابداع شده است.

فریب پرندگان برای دورکردن آنها از فرودگاه ها

تا به حال سیستم های بازدارنده فراوانی برای جلوگیری از ورود پرندگان به محوطه فرودگاه ها به کار گرفته شده اند که از روش های مختلفی مانند ایجاد سروصدا و پخش امواج و غیره بهره می گیرند.

اما مشکل تمامی این روش های مبتنی بر فناوری این است که نمی توانند جلوی ورود همه انواع پرنده ها را به فرودگاه ها بگیرند و هر یک از این روش ها تنها برای متوقف کردن و ایجاد بازدارندگی در برابر برخی انواع پرندگان کاربرد دارند.

حالا یک روش مبتنی بر بهره گیری از خطای چشم توسط پژوهشگران ابداع شده تا از این طریق جلوی ورود پرندگان باقی مانده به داخل فرودگاه ها گرفته شود.

محققان دانشگاه رنه فرانسه به منظور درک بهتر نحوه واکنش نشان دادن پرندگان به انواع محرک های بصری ۳۰۰ آزمایش مختلف را با طراحی تابلوهای حاوی علائم فراری دهنده پرندگان طراحی کردند و سرانجام مشاهده کردند که استفاده از تنها یک الگو می تواند پرندگان را بترساند و مانع از ورود آنها به داخل فرودگاه ها شود.

الگوی یادشده متشکل از دو دایره است که به دور هم کشیده می شوند و داخل یکی کاملا سیاه بوده و دیگری در محیطی سفید و به دور این دایره سیاه کشیده می شود.این الگو یک بار دیگر هم تکرار می شود و شکلی که در نهایت تداعی می شود دو چشم سیاه رنگ در داخل دایره هایی سفید رنگ است.

پرندگان زمانی که این تصویر را مشاهده می کنند، تصور می کنند مانعی خطرناک بر سر راه آنها قرار دارد که برخورد با آن حتمی است و لذا از محوطه پرواز هواپیماها دور می شوند.

تابلوهای حاوی این تصاویر در فرودگاه Lourdes-Tarbes-Pyrénées نصب شده و با موفقیت جلوی ورود پرندگان به باند پرواز را گرفته اند. دو نمایشگر ال ای دی هم همین الگو را در نقاط دیگری از فرودگاه تکرار می کنند تا جلوی رفت و آمد پرندگان را بگیرند. در صورت اثبات موفقیت آمیز بودن این سیستم امکان استفاده از آن در فرودگاه های دیگر هم وجود دارد.

منبع: مهر

1696

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها