کتاب اربعین مرثیه با حضور جمعی از شاعران آیینی رونمایی شد

مراسم رونمایی از کتاب اربعین مرثیه شامل گزیده ای از برترین سروده های هزار سال شعر فارسی با مضمون عاشورا عصر امروز در بنیاد دبل خزایی برگزار شد.

کتاب اربعین مرثیه با حضور جمعی از شاعران آیینی رونمایی شد

در این مراسم محمدرضا سنگری شاعر و پژوهشگر ادبیات آیینی در سخنانی درباره این کتاب عنوان داشت: اگر قرار باشد ما سازه هویت بخش شیعه را مشخص کنیم چیزی روشن تر از عاشورا نمی یابیم. همه هستی ما عاشورا است و امروز آن را بهتر ادراک می کنیم. عاشورا برای ما رواترین حادثه است.

وی افزود: هیچ حادثه ای در تاریخ اسلام به زلالی عاشورا نیست. من به فهم خودم ۲۴ زیبایی در این حادثه کشف کرده ام و در کنار زیبایی حادثه ای زایا است که همواره آفریده و زایی و پویاست. کربلا برای ما اسوه است چون تنها کسی که در تاریخ گفته آنست که اسوه است وجود مقدس اباعبدالله(ع) است و همین ما را همواره به واکنشی درباره این مفهوم راهنمایی می کند.

سنگری ادامه داد: هزار سال شعر ما آثار بزرگی داشته و البته عاشورا هم در آن مطرح شده است. لازم بود این گنجینه به نوعی ارزیابی و ارزشیابی شود آن هم از نگاه شاعرانی که کار مطالعاتی و پژوهشی کرده باشند. خواستیم ببینیم این شاعران ما کدام اشعار از این گنجینه را بر می تابند و درباره اش چه نظری می دهند.

این شاعر تصریح کرد: ما فهرستی از این شاعران انتخاب و گنجینه شعر کهن فارسی عاشورایی را برای انتخاب پیش رویشان گذاشتیم. اما در ادامه فکر کردیم چرا ادبیات عاشورایی پس از انقلاب را افزون نکنیم. در این دوره بیش از نیمی از حجم دوره قبل شعر عاشورایی تولید شده است. پس فهرستی تهیه کردیم از شاعران معاصر پس از انقلاب که چنین اشعاری دارند و آن را نیز به قضاوت داوران گذاشتیم.

سنگری افزود: در این کتاب باید در شعرهای منتخب، دیدگاه های تازه و بدیع داوران درباره شعر آیینی را هم خواند. دو بخش هزاره شعر عاشورایی و عصر انقلاب این اثر زمینه کار مطالعاتی ویژه ای را برای این اثر فراهم می آورد به ویژه اینکه می شود این الگو را برای پژوهش درباره شعر علوی و رضوی و فاطمی نیز به کار برد.

در ادامه این مراسم سید علی موسوی گرمارودی به قرائت قطعه شعری از خود پرداخت که در این کتاب درج شده است.

رضا اسماعیلی شاعر و منتقد و از دست اندرکاران تهیه این کتاب نیز در ادامه مراسم در سخنانی عنوان کرد: این کتاب حاصل کارگروه چهل شاعر علاقمند به خاندان اباعبدالله(ع) و اهل بیت(ع) است. از این چهل داور ۲۲ داور آثار قبل از انقلاب و ۱۸ داور آثار بعد از انقلاب را داوری کردند و در نهایت ۴۰ قطعه برگزیده از نگاه داوران انتخاب شد.

وی افزود: داوران ما دیدگاه های مختلفی درباره این اشعار داشتند که شاید در چهارچوب ما نمی گنجید و برخی نظرشان این بود که دو مقطع را مستقل و بدون رتبه بندی منتشر کنیم. اما نگاه ما این بود کار یک اثر پژوهشی و امتیاز داده شده باشد و در آن موضوع قوت شعری و تاثیرگذاری بیشتر مورد توجه قرار بگیرد.

اسماعیلی ادامه داد: ما در این راه گام اول را برداشته ایم و به طور طبیعی در این مسیر کاستی هایی وجود دارد که انشاالله در چاپ بعدی اصلاح می شود. این اتفاق به صورت دوساله از این پس و با هدف رصد برترین اشعار عاشورایی پس از انقلاب منتشر خواهد شد.

در بخش دیگری از مراسم سیدعلی سادات رضوی نیز به خوانش بخشی از اشعار محتشم کاشانی پرداخت.

منبع: مهر

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها