ابداع روشی جدید برای پاکسازی پسماندهای هسته‌ای

ابداع روشی جدید برای پاکسازی پسماندهای هسته‌ای

محققان یک دانشگاه ایالتی در واشنگتن موفق شدند ضمن مطالعه بر روی خواص ایزوتوپ تکنسیوم 99 به روش‌های بهتری برای پاکسازی پسماندهای هسته‌ای دست یابند.

به گزارش ایسنا به نقل از فیز، تکنسیوم 99 یکی از محصولات جانبی تولید پلوتونیوم برای سلاح هسته‌ای است که به یکی از عمده‌ترین چالش‌های پیش روی آمریکا در زمینه محیط زیست تبدیل شده است.

در سایت هسته‌ای هانفورد در واشنگتن بیش از 900 کیلوگرم از این ماده و حدود 56 میلیون گالن پسماند هسته‌ای وجود دارد و به همین دلیل وزارت انرژی آمریکا از محققان این سایت هسته‌ای درخواست کرده است که راهی برای بهبود این وضعیت انجام دهند اما تلاش آنها موفقیت چندانی نداشته است زیرا میزان واکنش تکنسیوم 99 با آب بالاست.

محققان این دانشگاه تست‌های شیمیایی مختلفی بر روی تکنسیوم 99 انجام داده‌اند و با توجه به انتقال سریع این ماده با آب تلاش کرده‌اند راه‌هایی برای محدود کردن میزان پراکنش آلودگی توسط این ماده پیدا کنند.

آنها به این نتیجه رسیده‌اند که سدیم بهتر از دیگر عناصر قلیایی قابلیت کاهش میزان آلودگی این ماده را دارد خصوصا که میزان واکنش آن با آب بسیار بالاست.

محققان امیدوارند بتوانند با استفاده از واکنش‌های قلیایی و شناسایی رفتار تکنسیوم 99 در قبال این واکنش‌ها بتوانند از این روش برای پاکسازی پسماندهای واکنش‌های هسته‌ای استفاده کنند.

در صورتی که آزمایش‌های بعدی نیز با موفقیت همراه باشد این روش‌ها ممکن است برای دیگر پسماندهای هسته‌ای نیز مورد استفاده قرار بگیرد.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها