رسیدگی به پرونده رشوه مالی توتال به مقامات ایرانی در «دادگاه اشباح»

دادگاه رسیدگی به پرونده فساد مرتبط با فعالیتهای شرکت نفتی توتال فرانسه در دهه نود میلادی که از آن به عنوان «فساد عوامل دولتی خارجی» نام برده میشود بدلیل امتناع تنها متهم بازمانده از ارائه توضیحات لازم با بن بست مواجه شد.

رسیدگی به پرونده رشوه مالی توتال به مقامات ایرانی در «دادگاه اشباح»

بدین ترتیب هشت سال تحقیق بر روی این پرونده و بررسی قراردادهای نفتی و گازی شرکت توتال که با اتهام هایی نظیر دریافت سی میلیون دلار رشوه از مقامات ایرانی برای معامله با ایران در دوره ای که این کشور تحت تحریم های نفتی آمریکا قرار داشت، روبرو شده بود عملا بدون دسترسی به متهان اصلی به نتیجه ای مشخص منجر نشد.

منابع فرانسوی با اشاره به غیبت متهمان اصلی که در قید حیات نیستند جلسه رسیدگی به این پرونده را در روز جمعه «پوچ» و «بی حاصل» ارزیابی کردند. رسانه های فرانسوی با توجه به شرایطی که دادگاه پاریس برای به سرانجام رساندن این پرونده با آن روبرو بود آنرا به دادگاه رسیدگی به جرائم «اشباح» توصیف کرده بودند.

سه متهم اصلی پرونده فساد مالی شرکت توتال در عقد قرارداد با ایران که پیشتر تحت پیگرد قضایی داشتند و اکنون دستشان از این دنیا کوتاه شده عبارتند از: کریستوف مارژوری، مدیر وقت بخش خاورمیانه شرکت توتال، بیژن دادفر، مدیر شرکت مشاوره و طرف قرارداد با شرکت توتال و عباس یزدی، یکی از واسطه های این قرارداد و از نزدیکان مهدی هاشمی، فرزند علی اکبر هاشمی رفسنجانی.

مهدی هاشمی در زمان عقد قرارداد نفتی یاد شده میان توتال و ایران به عنوان مدیر شرکت های پیمانکار شرکت ملی نفت ایران مشغول به فعالیت بوده است.

منبع: یورونیوز

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها