در برنامه زنده «باهمستان سینما» عنوان شد؛

بهروز افخمی فیلمی با موضوع جنگ می سازد/ بخشی از حرف های بهروز افخمی در رابطه با آشنایی اش با آوینی

سری جدید برنامه باهمستان درنخستین گفت وگو با اجرای محمد رضا مقدسیان مجری و منتقد سینما میزبان بهروز افخمی کارگردان بود.

بهروز افخمی فیلمی با موضوع جنگ می سازد/ بخشی از حرف های بهروز افخمی در رابطه با آشنایی اش با آوینی

به گزارش خبر فوری به نقل از روابط عمومی برنامه باهمستان٬ بهروز افخمی در پاسخ به این که شما گفته اید اهل منظور در سینما نیستید، منظورتان از منظور چیست؟ گفت: در واقع منظورم مربوط به داستان فیلم است اگر واقعی باشد باید یک تجربه را به بیننده منتقل کند ودرد انسانها را حس کند. اگر واقعی برخورد کنید مجبور می شوید تاوان های سنگینی را پرداخت کنید. این مساله باعث می شود شما بزرگ شوید وپخته ترعمل کنید. البته هر فیلم باعث همزاد پنداری بیننده میشود، این مهم بعدها در زندگی به درد میخورد. داستان واقعی شما را پیرتر میکند با تجربه تر، به گفته حضرت امیر آنچه از علم بالاتر است تجربه است.


وی در مورد نحوه آشنایی با شهید مرتضی آوینی گفت: حدود ده سال قبل از ساخت فیلم عروس من در قسمت تدوین کار میکردم ومرتضی در جهاد سازندگی مشغول بود ودر دانشگاه هنرهای زیبا تحصیل کرده بود. چند ماه به شروع جنگ مانده بود اوفیلمی در مورد درگیری خوانین فارس با رعیت ها ساخته بود به نام "خان گریزها"وبه دنبال شخصی بود که فیلمش را تدوین کند ومن اینکار را انجام دادم واین شروع همکاری ما بود.


سید مرتضی با شروع جنگ به همراه گروهش به قصرشیرین رفت وما به آبادان رفتیم که تلویزیون راه اندازی کنیم. به هر حال خبرنگار خبر بودم وانقلابی برای نگه داشتن روحیه رزمندگان ومردم با کلی فیلم غیرقابل پخش حرکت کردیم. قرار بود به صورت محلی پخش داشته باشیم تعدادی از فیلم ها باید از طرف کمپانی های امریکایی اجازه پخش میگرفتند وما میدانستیم اگر به صورت سراسری پخش شود شاید جریمه شویم. در هرحال موفق به پخش نشدیم چون شهر محاصره شده بود وتانک های عراقی آمده بود روی جاده ومامجبور شدیم از جاده اصلی دور بزنیم واز شادگان وارد ابادان شدیم. در این مدت شهر تخلیه شده بود وگروههای مختلفی در شهر سنگر تشکیل داده بودند ونیروهای عراق آنتن خسروآباد را با تانک زدند وما هم مشغول تماشای پیشروی عراق شدیم .


در این مدت سید مرتضی در قصر شیرین بود وماشین آهویی حمل کننده گروهش مورد اثابت تانک قرار گرفته بود واز بین گروهش یک نفر شهید واسیر داده بود. من حدود سی روز سید را ندیم چون هر کدام در جهت های مختلفی بودیم .


اولین سریال جنگی که ساختم با اسم "ماایستاده ایم "تعدادی نگاتیو بود که از ماجراهای خرمشهر وابادان تا سقوط خرمشهر گرفته بودیم ودر پنج قسمت چهل دقیقه ای تهیه شد .


در آن زمان فیلم ها تیتراژ نداشت یعنی اسمی دیده نمیشد که ریا نشود. مجموعه :"حقیقت "کنایه ای به بنی صدر که گفته بود نمیگذارند مردم حقیقت را بفهمند واین برای سید مرتضی خیلی ناراحت کننده بود وبا نشان دادن واقعیت درون جبهه خواست این حرف را باطل کند. در مستند حقیقت به عنوان تدوینگر با شهید همکاری داشتم ولی در مجموعه روایت فتح نبودم .


این کارگردان سینما در پاسخ به سوال که به نظر شما آیا کسانی که جنگ را تجربه نکرده اند میتوانند در مورد جنگ فیلم بسازند؟ ادامه داد: شاید این افراد ترسی از روبه رو شدن با مهلکه را دارند وبخواهند چیزهایی را به مردم نشان دهند که با نگاه دیگری با آن روبه رو میشویم .در سینمای داستانی شاید نگاههای متفاوت خریدار داشته باشد ولی چون سینمای مستند ملاک تشخیص قرار میگیرد معمولابا افراد باتجربه جواب میدهد. کسانی که مستند دنیا در جنگ را از جنگ جهانی دوم ساختند خود تجربه حضور در جنگ را داشتند ولی بعد از آن فیلم های دیگری که از جنگ جهانی دیدم توسط افرادی که جوان بودند وسابقه حضور در جنگ را نداشتند ساخته شده بود وخوب از آب در نیامده بودند .


کارگردان شوکران در مورد فیلم سازان دفاع مقدس در کشور خودمان گفت: از ابتدا به جز ابراهیم حاتمی کیا ورسول ملا قلی پور کار بلد ساخت فیلم جنگی نداشتیم این دو نفر خود جنگ را درک کرده اند ودرآن حضور داشته اند. اکثر افراد یا در زمان جنگ به دلیل ترس آن را تجربه نکردند یا مشغول سینمای خصوصی خود بوده اند یا افرادی بودند که در عین تجربه حضور در جنگ فیلمسازی نمی دانستند .این دو کارگردان تجربه دسته اول داشتند .


وی در پاسخ به این سوال که جنگ به فیلم سازها چگونه کمک کرد؟ گفت :البته کمک کرد ولی در سینما خیلی کمتر، جنگ باعث پدید آمدن نسلی شجاع وبا تجربه روبه رو شدن با سختی شد.همانطور که در این شعر هم میخوانیم "اندر بلایای سخت پدید آید فضل وبزرگی مردی وسالاری ".


بهروز افخمی در پاسخ به این سوال که آیا خود جنگ را تجربه کرده است ادامه داد:من یک ماه اول جنگ آبادان بودم بعد یکبار برای آزادی بوستان وسوسنگرد به منطقه رفتم وحدود چند هفته هم قبل از عملیات والفجر مقدماتی بودیم .ولی در مجموع فکر نمیکنم جز کسانی باشم که صلاحیت داشته باشم در مورد جنگ بسازم .


وی در پاسخ به سوال اگر پیش بیاید فیلم جنگی میسازید گفت : بله من به عنوان فیلمبردار به منطقه رفتم ولی هیچ وقت نجنگیدم تعدادی از همکاران مثل محمد داودی آرپی جی دست میگرفتند ومیجنگیدند. من اصلا تفنگ دست نگرفتم یکبار هم که به شوخی اسلحه به سمت دشمن گرفتم با شلیک رگباری باعث شدم خمپاره های زیادی از سمت دشمن دریافت کنیم .


سازنده فیلم عروس در مورد اینکه چرا تا کنون فیلم جنگی نساخته گفت :از اواخر جنگ روی یک موضوع جنگی کار می کردم با محوریت آزادسازی آبادان ولی هردفعه نمیشد اسم فیلم گرگ ومیش بود الان به نام خمسه خمسه تغییر کرده وسه یا چهار سال است که در حال ساخت هستم ولی به سرانجام نرسیده است .


وی در مورد فیلم ساخته شده با موضوع گفت وگو با امام خمینی ادامه داد:در یک برنامه تلویزیونی محمد داودی از خاطره فیلمبرداری از پیام امام واز دست دادن باطری در موقع ضروری گفت ومن همین خاطره را به فیلم "یازده دقیقه وسی ثانیه "تبدیل کردم.


سری جدید این برنامه هر هفته سه شنبه ها ساعت ٢٢ بصورت زنده از شبکه جام جم روی آنتن رفته و در بخش های مختلفی به مساله سینما و تئاتر می پردازد و تهیه کنندگی آن بر محمد جواد عبدالرحمانی عهده است.«باهمستان سینما» با تغییراتی نسبت به دوره گذشته روی آنتن آمده و بخش های متنوعی را برای مخاطبان داخل و خارج از کشور مدنظر قرار داده است.

وی از خاطراتش در کنار مرحوم صمدی گفت:یکی از شاخصه های ایشان سرصحنه این بود که با تکلیف مشخص حاضر میشدند ،یعنی در ذهنشان فیلم را ساخته بودند ومی دانستند چه کاری می خواهند انجام دهند .البته اگر کسی از گروه نظر درستی داشت این نکته را لحاظ می کردند وحرف همه را در عین کامل بودن برنامه می شنیدند.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها