در گفت و گو با یک وکیل مطرح شد:

لایحه حمایت از کودک و نوجوان نسبت به قانون‌های قبلی چه تفاوتی داشته است؟

یک وکیل پایه یک دادگستری درباره تغییراتی که لایحه حمایت از کودک و نوجوان نسبت به سال‌های گذشته داشته گفت: در قانون جدید به جزییات توجه بیشتری شده و نوآوری بیشتری مشاهده می‌شود.

لایحه حمایت از کودک و نوجوان نسبت به قانون‌های قبلی چه تفاوتی داشته است؟

به گزارش خبر فوری ٬ هفته ملی کودک روز گذشته همزمان با روز جهانی کودک (دوشنبه ۱۶ مهرماه) آغاز شد. به همین بهانه با یک وکیل پایه یک دادگستری درباره تغییراتی که قانون درباره کودکان و نوجوانان داشته است به گفت‌وگو نشتیم.

عرفان اسماعیلی٬ وکیل پایه یک دادگستری درباره قوانینی که پیشتر در حوزه کودک و نوجوان وجود داشت گفت: قانون قبلی حمایت از کودک و نوجوان مصوب سال ۸۱ بود. این قانون هر نوع آزار و اذیت به کودکان را جرم دانسته بود و برای آن‌ها مجازاتی هم تعیین کرده بود.

وی درباره تغییرات قانون و لایحه حمایت از کودک و نوجوان که چندی پیش در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و اکنون در انتظار نظر نهایی شورای نگهبان است تصریح کرد: در قانون جدید به جزییات توجه بیشتری شده و نوآوری بیشتری مشاهده می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از این نوآوری‌ها در ماده ۳ این قانون مشاهده می‌شود٬ تعریف وضعیت‌های مخاطره آمیز و موقعیت‌هایی که است که ممکن است باعث ایجاد بزه در کودکان شود. موقعیت‌هایی مانند داشتن والدین معتاد و زندانی و ....

این وکیل دادگستری در خصوص جرم انگارانه بودن این لایحه نیز گفت: همانطور که اشاره کردم این لایحه به جزییات توجه بیشتری کرده و موارد زیادی را جزو جرم‌ها برشمرده است به طور مثال در این لایحه ممانعت با تحصیل کودکان از طرف والدین مشمول مجازات خواهد شد.

وی درباره پخش تصاویر کودکان که در این لایحه به آن توجه ویژه‌ای شده است گفت: به طورکلی رسانه‌ها باید از انتشار تصاویر کودکان کار و یا انتشار تصویرشان هنگام ارتکاب جرم خودداری کنند در غیر اینصورت مشمول مجازات خواهند شد.

وی درباره پخش و توزیع تصاویر کودکان توسط والدین‌ آن‌ها تاکید کرد: ولایت و حضانت کودکان با پدر و مادرشان است و آن‌ها یک اختیاراتی درباره کودکانشان دارند. منظور این لایحه از انتشار این تصاویر این است که اگر تصویری علیه کودکان استفاده شود و یا از کودکان سواستفاده شود٬ مشمول مجازات است.

این وکیل پایه یک دادگستری ادامه داد: کل شهروندان کشور چنانچه مشاهده آزار و اذیت کودکان را مشاهده کنند باید گزارش دهند و بعدا مواخذه نخواهند شد و نگرانی درباره افشای نامشان نخواهند داشت.

وی در پایان گفت: در این قانون نگاه ویژه‌ای به حضور کودکان و نوجوانان در فضای مجازی شده است و آن را هم می‌توان نوآوری در این طرح تازه دانست.

منبع: روزنامه آنلاین وقایع اتفاقیه

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها