اختلالاتی که با هیپنوتیزم درمان می‌شوند

عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران توضیحاتی در ارتباط با بایدها و نبایدهای انجام هیپنوتیزم ارائه داد.

اختلالاتی که با هیپنوتیزم درمان می‌شوند

مجید ناظم‌پور در ارتباط با هیپنوتیزم اظهار داشت: ذهنیت جامعه نسبت به این مسأله یک موضوع غلط و ماورایی است که با اصول علمی مغایرت ندارد و به طور کلی هیپتونیزم به دو دسته نمایشی و درمانی پزشکی تقسیم می‌شود که نوع نمایشی برای سرگرمی تماشاچی است.

وی افزود: هیپنوتیزم درمانی و پزشکی به اثبات علمی رسیده و امروز وسیله‌ای برای تسهیل فرایند درمان به شمار می‌رود و در واقع جزو طب مکمل است. همچنین از هیپنوتیزم می‌توان در درمان اختلالات اضطراری، مدیریت استرس، پس‌روی سنی (برگشت به خاطرات کودکی)، روانکاوی، درمان اختلالات جنسی و شب‌ ادراری کودکان همچنین زایمان بدون درد، پرخوری و کم‌خوری عصبی و ترک سیگار استفاده کرد.

عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران ادامه داد: باید توجه داشت کسانی می‌توانند از هیپنوتیزم بهره ببرند که هیپنوتیزم‌پذیری بالایی داشته باشند که این مسأله یک ویژگی بیولوژیکی است و برخی مادرزادی در آنها هیپنوتیزم‌پذیری وجود دارد البته بود یا نبود این ویژگی ضعف یا قدرت به شمار نمی‌رود.

ناظم‌پور با بیان اینکه در حال حاضر هیپنوتیزم در تسهیل برخی بیماری‌ها در تعدادی از کلینیک‌های کشور استفاده می‌شود، گفت: کسانی مجاز به استفاده از این درمان هستند که مدرک معتبر از انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران را داشته باشند ولی متأسفانه مدعیان دروغین در این زمینه زیاد بوده و فعالیت آنها وجاهت علمی ندارد.

وی تأکید کرد: مردم باید حتماً برای استفاده از این روش از روان‌پزشک و روانشناسانی که دوره‌های تخصصی را در انجمن هیپنوتیزم بالینی گذرانده‌اند بهره‌مند شوند که این انجمن تحت‌نظر وزارت بهداشت است و 30 سال از تشکیل آن می‌گذرد.

عضو انجمن علمی هیپنوتیزم بالینی ایران گفت: هیچ کس به زور نمی‌تواند کسی را هیپنوتیزم کند همچنین همکاری درمان‌جو در این زمینه لازم است و در این روش اراده شخص سلب نخواهد شد.

ناظم‌پور گفت: در این روش مقاومت شخصی از بین نمی‌رود و اگر فرد نخواهد رازهای خود را بگوید قطعاً نخواهد گفت. همچنین باید توجه داشت که افراد مبتلا به بیماری‌های وسواسی، افسردگی شدید و مزمن به هیچ عنوان نباید از روش هیپنوتیزم برای درمان آنها استفاده کرد همچنین این نکته را مورد توجه قرار داد که استفاده از هیپنوتیزم برای سرگرم کردن دیگران منع مطلق هیپنوتیزم است.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها