نفر به نفر با پرسپولیسی‌ها در دوحه/ 14 جادوگر!

پرسپولیس موفق شد در دوحه السد را شکست دهد تا یک گام به فینال آسیا نزدیک شود.

نفر به نفر با پرسپولیسی‌ها در دوحه/ 14 جادوگر!

به گزارش خبر فوری ؛ صحبت از ترکیب اصلی تیم قبل از بازی‌های بزرگ، معمولا یک حربه روانی از سوی سرمربیان فوتبال است اما برانکو ایوانکوویچ در فاصله کمتر از 24ساعت تا مسابقه حساس و تعین‌کننده با السد در قطر، در حالی ترکیب تیمش را لو داد که همه می‌دانستند چاره‌ای به جز شروع بازی با همین 11نفر را ندارد. تنها ابهام در مورد ترکیب قرمزها، به انتخاب از میان سیامک نعمتی و امید عالیشاه برای سمت راست خط دفاعی مربوط می‌شد. پسران پروفسور در دوحه، فراتر از حد انتظار ظاهر شدند و یکی از مهم‌ترین پیروزی‌های تاریخ باشگاه را به‌دست آوردند. شاید حتی یک شکست خفیف نیز نتیجه قابل‌قبولی برای این تیم به شمار می‌رفت اما سرخ‌پوشان در ورزشگاه خانگی حریف، ابدا شبیه تیمی نبودند که روی گسل مصدومیت‌ها و محرومیت‌ها قرار گرفته است. پرونده صعود به نخستین فینال تاریخ پرسپولیس، هنوز بسته نشده اما اگر مهره‌های تیم در دیدار برگشت نیز به همین اندازه دقیق و کم‌اشتباه باشند، سرخ‌پوشان آخرین تیم باقیمانده از غرب آسیا در جدول لیگ قهرمانان خواهند شد. آنها 90دقیقه طاقت‌فرسا و جانکاه دیگر‌ تا فینال آسیا فاصله دارند؛ 90 دقیقه برای گلاویز‌شدن با یک طلسم بزرگ؛ 90دقیقه برای جاودانگی.
علیرضا بیرانوند :با حرکت ثانیه‌های پایانی‌اش در مقابل ستاره حریف، پرسپولیسی‌ها را تا مرز سکته برد اما بدون تردید این بهترین نمایش بیرانوند از زمان امضای قرارداد با باشگاه پرسپولیس بود. پیش از این گفته می‌شد که بیرو یک «گلر بدون سیو» است اما او در جریان مسابقه حساس با السد بارها با سیوهای دیدنی‌اش به کمک تیم آمد. علیرضا که بعد از جام جهانی اعتماد‌به‌نفس بسیار زیادی به‌دست آورده، در دوحه 6سیو داشت و 2بار با نوک انگشتانش، شوت‌های بسیار خطرناک السدی‌ها را از دروازه دور کرد تا بعد از 5ماه، دوباره در لیگ قهرمانان کلین‌شیت کند. درون دروازه پرسپولیس، بیرانوند یک ستاره تمام و کمال بود و میزان آمادگی او، نقش زیادی در رقم‌خوردن این پیروزی داشت.
سیامک نعمتی:او همیشه به‌عنوان هافبک ‌یا حتی مهاجم برای پرسپولیس به میدان رفته بود و هواداران باشگاه نمی‌دانستند که زمانی در پیکان، به‌عنوان مدافع راست بازی کرده است. سیامک در زمین السد، جایگزین حسین ماهینی مصدوم شد و شب شگفت‌انگیزی را پشت سر گذاشت. او همه را به این نتیجه رساند که باید در دیدارهای قبلی پرسپولیس نیز در پست دفاع راست به میدان می‌رفت. نعمتی در نیمه اول یک نفوذ درخشان انجام داد اما در بیشتر دقایق بازی به دستور برانکو، سرگرم کارهای دفاعی شد. او با 7 تکل، در این زمینه در بین همبازی‌ها رکورددار بود.
سیدجلال حسینی: سیدجلال با 2 گل کلیدی در 2مرحله حذفی گذشته، مهم‌ترین مهره پرسپولیس در مسیر رسیدن به نیمه‌نهایی آسیا به شمار می‌رفت. او در برابر السد نیز مثل همیشه با‌صلابت و بی‌اشتباه ظاهر شد. 11دفع توپ در برابر السد، آمادگی بالای سیدجلال را به رخ حریف می‌کشد. او در دوئل‌های هوایی نیز کاملا موفق بود و یک شب بی‌نقص دیگر را در ترکیب تیم برانکو روبه‌روی ستاره‌های سرشناس السد سپری کرد.
شجاع خلیل‌زاده: زوج سیدجلال در خط دفاعی، بهترین فرم دوران فوتبالش را تجربه می‌کند. برای پی‌بردن به تفاوت‌های بزرگ شجاع با گذشته، کافی است آخرین بازی او در زمین السد را با نمایش سه‌شنبه‌شب مقایسه کنیم. او در همه دقایق بازی به این مهاجم تنومند و فرصت‌طلب، اجازه نفس‌کشیدن نداد. خلیل‌زاده با 13دفع توپ، یک شب رؤیایی را سپری کرد و نشان داد که اگر همه تمرکزش را معطوف فوتبال کند، مدافع درجه‌یکی خواهد شد. بهترین بخش از نمایش او اما به دفاع مربوط نمی‌شود. شجاع با پاس تماشایی‌اش، علی علیپور را در موقعیت یک فرار مرگبار قرار داد و در نهایت همین توپ، منجر به اعلام پنالتی به سود قرمزها شد.
شایان مصلح:تعویض همیشگی برانکو ایوانکوویچ، این‌بار یکی از معدود تجربه‌های حضور در ترکیب ثابت تیم را پشت سر گذاشت و به جای حضور در خط حمله، در پست تخصصی‌اش به جای محمد انصاری در ترکیب قرار گرفت. شایان با وجود ساق‌های کشیده و گام‌های بلندش، ماموریت داشت که کمتر نفوذ کند و در بیشتر دقایق مسابقه همه هوش و حواس‌اش را به دفاع بدوزد. به جز لو‌دادن یک توپ دردسرساز در مقابل اکرم عفیف، شایان در مجموع شب موفقیت‌آمیزی را سپری کرد.
احمد نوراللهی :در قطر، احمد تنها هافبک دفاعی سرخ‌پوشان به شمار می‌رفت. او که برای مدتی نیمکت‌نشین کمال کامیابی‌نیا و محسن ربیع‌خواه شده بود، حالا باید جور هافبک‌های مصدوم و محروم تیم‌اش را می‌کشید. همین که در جریان بازی او بیشتر از ژاوی پا به توپ دیده شده است، نشان از عملکرد درخشان این هافبک دارد. احمد نوراللهی در مقابل ژاوی، گابی و اکرم عفیف، ماموریت بسیار دشواری داشت اما با دوندگی زیاد، سد راه شکست پرسپولیس شد. مهم‌ترین امتیاز این هافبک، 2توپگیری زیرکانه بود که برای دقایقی فشار را از روی همه بازیکن‌ها برداشت.
بشار رسن:اگر‌چه توپ‌های زیادی لو داد اما با چند نفوذ به قلب دفاع السد، هواداران این تیم را به وحشت انداخت. او می‌توانست خیلی زود در این جدال پاس گل بدهد اما منشا با بی‌دقتی، پاس استثنایی همبازی عراقی‌اش را به آسمان فرستاد. رسن با بیشترین پاس صحیح در زمین السد، خونسردی‌اش را به نمایش گذاشت و پا به توپ، خط دفاعی تیم میزبان را آزار داد.
امید عالیشاه :امید تلاش کرد تا با دوندگی بسیار زیاد در زمین، در مقابل السد بایستد اما شاید او ضعیف‌ترین مهره تیم برانکو در این جدال به شمار می‌رفت. مرد شماره22 با وجود مشارکت در چند حرکت هجومی مثبت، با یک تکل کاملا بی‌مورد روی ژاوی از داور اخطار گرفت و در نیمه دوم نیز قبل از مصدومیت، چندبار مرتکب خطا شد و خوش‌شانس بود که داور او را از زمین مسابقه اخراج نکرد.
آدام همتی : برای نخستین‌بار در ترکیب پرسپولیس به‌عنوان بازیکن ثابت به میدان رفت و باز هم نمایشی شگفت‌انگیز و غافلگیرکننده داشت. 80درصد پاس صحیح، نشان می‌دهد آدام یک فوتبالیست مدرن است و زیر فشار به خوبی مسابقه را به جریان می‌اندازد. او با 4تکل، کاملا جنگجو نشان داد و در خلق 2موقعیت گلزنی نیز سهیم بود.
گادوین منشا: حالا همه او را با موقعیت خراب‌شده‌اش در نیمه اول بازی به یاد می‌آورند اما منشا در جدال با السد، پرتلاش‌ترین بازی‌اش از زمان پیوستن به پرسپولیس را تجربه کرد. او که همیشه در آسیا، سطحی بالاتر از لیگ را به نمایش می‌گذارد، در نیمه دوم بارها تا وسط زمین عقب آمد و با دریافت توپ، سایر هم‌تیمی‌ها را صاحب موقعیت کرد. شاید اگر گادوین درون محوطه نیز فداکاری بیشتری به خرج می‌داد، پرسپولیس زودتر از دقایق پایانی به گل می‌رسید.
علی علیپور: 85دقیقه در کمین السد بود و سرانجام زهرش را به این تیم ریخت. تمام شوت‌های علیپور در این بازی درون چارچوب زده شدند. او نخستین بازیکنی بود که به محض رسیدن توپ به مهره‌های دفاعی السد، شروع به پرس آنها می‌کرد. علیپور با یک فرار تماشایی برای خودش و تیم پنالتی گرفت و توپ را به شکل خطرناکی از زیر دستان گلر حریف، به تور دروازه السد رساند.
احسان علوان‌زاده:انتظار می‌رفت پرسپولیس این مسابقه را «بدون تعویض» تمام کند اما پس از مصدومیت امید عالیشاه، علوان‌زاده به‌عنوان یک تعویض اجباری راهی زمین شد و شاید عملکرد خوب او بود که موجب شد سرمربی پرسپولیس به مهره‌های جوان دیگر نیمکت تیمش نیز برای حضور در زمین اعتماد کند. احسان بیشتر سرگرم کارهای دفاعی بود و چندبار توپ را از نزدیکی محوطه جریمه خودی به زمین حریف فرستاد.
سعید حسین‌پور:بسیاری از طرفداران پرسپولیس، هرگز نام این بازیکن را نشنیده بودند اما این مدافع بهترین زمان را برای انجام نخستین‌بازی برای باشگاه انتخاب کرد. او با احتساب وقت‌های تلف‌شده، 7دقیقه در زمین حضور داشت و اگر‌چه محک خاصی نخورد اما تجربه‌ای بسیار ارزشمند به‌دست آورد.
حمیدرضا طاهرخانی:این هافبک جوان در آخرین ثانیه‌های وقت‌های تلف‌شده به زمین فرستاده شد تا ثابت شود که برانکو برای آینده روی او حساب می‌کند. تعویض حمیدرضا بیشتر به جهت اتلاف وقت انجام شد اما او در همان لحظه‌های پایانی با پرهیز از درگیری با مدافع عصبانی السد، نشان داد که اهمیتی برای حواشی مسابقه قائل نیست.

31

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها