تحلیل واشنگتن اگزمینر از حمله موشکی سپاه به مقر داعش در سوریه

آمریکا از قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نگران است / ایران می‌تواند پایگاههای نظامی آمریکادر قطر و امارات را هم هدف قرار دهد

نویسنده مقاله واشنگتن اگزمینر تاکید دارد که ایران می‌تواند پایگاههای نظامی آمریکادر قطر و عراق را هم هدف قرار دهد. ترس این اتفاق به مراتب بزرگتر از مورد هدف قرار دادن امارات و عربستان است.

آمریکا از قدرت موشکی جمهوری اسلامی ایران نگران است / ایران می‌تواند پایگاههای نظامی آمریکادر قطر و امارات را هم هدف قرار دهد

به گزارش خبر فوری ، سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران بامداد روز گذشته در حمله‌ای موشکی مقر عاملان حمله تروریستی اهواز در سوریه را مورد هدف قرار داد. بنا به گزارشها موشکهای شلیک شده از نوع موشک‌های بالستیک زمین به زمین بوده و منطقه بوکمال در شرق رود فرات در سوریه راهدف قرار داده است.

خبرگزاری فارس نقل کرد که موشک های شلیک شده از نوع «ذوالفقار» و «قیام» بودند. به گزارش این خبرگزاری بر روی حداقل یکی از این موشک‌ها سه شعار «مرگ بر آمریکا»، «مرگ بر اسرائیل» و «مرگ بر آل سعود» نوشته شده بود.

بنابر بیانیه سپاه پاسداران بر اساس اطلاعات اولیه دریافتی شمار زیادی از تروریست‌های تکفیری و سرکردگان جنایت تروریستی اهواز در این حمله موشکی به هلاکت رسیده و یا مجروح شدند.

حمله روز قبل سپاه در پاسخ به حمله تروریستی داعش در روز شنبه (۳۱ شهریور) به رژه نظامی در اهواز بوده است که در جریان آن ده‌ها غیرنظامی و نظامی ایرانی شهید و زخمی شدند و بلافاصله مقامات ارشد نظامی و سیاسی ایران اعلام کردند که به‌سرعت انتقام خون شهروندان ایرانی را از عوامل تروریستی خواهند گرفت.

پس از این حادثه، بسیاری از مقامات کشورهای خارجی از جمله آمریکایی ها نسبت به این حادثه واکنش نشان دادند. «شان رایان» سخنگوی ائتلاف آمریکا در اولین واکنش رسمی واشنگتن به حملات موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به تروریست‌ها اعلام کرد: "نیروهای ایرانی شب گذشته بدون اطلاع قبلی یک حمله انجام دادند."

در بیانیه این مقام آمریکایی آمده است: "منابع خبری اعلام کردند که آنها این حمله را علیه ستیزه‌جویانی انجام دادند که از نظر آنها مقصر حملات اخیر به رژه نظامی در ایران بودند... نیروهای ائتلاف هنوز در حال ارزیابی و بررسی حمله هستند و هیچ نیرویی از ائتلاف، در خطر قرار ندارد".

روزنامه ها و خبرگزاری های آمریکایی هم بعد از این حادثه شروع به تحلیل این اتفاق کردند. بسیاری از این رسانه ها نسبت به این اتفاق احساس نگرانی کرده و ترسیده اند که اینگونه حملات، مواضع آمریکا و متحدینش را بیشتر مورد هجوم قرار بدهد.

واشنگتن اگزمینر طی مقاله ای به تبیین حمله موشکی دیروز سپاه پاسداران به مواضع داعش در سوریه پرداخت. نویسنده مقاله این حمله را نه یک هجوم علیه داعش بلکه نوعی تهدید علیه آمریکا و متحد اصلیش اسرائیل دانست. او با اشاره به کلمات نوشته شده روی موشک یعنی مرگ بر آمریکا، مرگ بر اسرائیل و مرگ بر آل سعود، هدف اصلی از این حمله را علاوه بر پاسخ دادن به حمله تروریستی اهواز، تهدید آمریکا و اسرائیل و همچنین قدرت نمایی در خاک سوریه دانست.

نویسنده مقاله معتقد است که ایران با این عملیات می‌خواست به آمریکا و اسرائیل نشان دهد که همچنان قدرت نفوذ بالایی در سوریه دارد و می‌تواند متحدین آمریکا را در خاک این کشور زمین‌گیر کند.

طبق اعلام سپاه موشک پرتاب شده در روز گذشته، برد بسیار زیادی داشته است و حدود 750 کیلومتر را پوشش می‌داده است. این بُرد از نظر نویسنده مقاله بسیار زیاد است و تقریبا قابلیت هدف گیری امارات و عربستان را هم دارد. واشنگتن اگزمینر تحلیل می‌کند که این امر از جهت دیگری هم منجر به ناراحتی و ترس آمریکا می‌شود چرا که امارات و عربستان از جمله متحدین اصلی آمریکا هستند.

همچنین، ایران می‌تواند پایگاههای نظامی آمریکا در قطر و عراق را هم هدف قرار دهد. ترس این اتفاق به مراتب بزرگتر از مورد هدف قرار دادن امارات و عربستان است.

نویسنده مقاله از افزایش تنش نظامی بین ایران و آمریکا احساس نگرانی می‌کند. از نظر نویسنده، با افزایش تحریم‌های ایالات متحده در مورد صادرات نفت ایران در اوایل ماه نوامبر، دولت ایران قصد دارد به هر صورتی منبع اصلی درآمد خود یعنی نفت را از دست ندهد. این امر ممکن است بهانه ای برای افزایش تنش نظامی در منطقه خاور میانه به وجود بیاورد. با این حال، نباید فراموش کرد که مقامات رسمی ایران هر گونه حمله نظامی به سایر کشورها را رد کرده و تاکید کرده اند که قصد درگیری نظامی با خارج را ندارند.

منبع: واشنگتن اگزمینر . خبر فوری

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها