طراح طرح ازدواج بدون اذن پدر در گفت‌وگو با خبرفوری:

مشکل قانونگذاران ما احساساتی بودن زنان نیست، بلکه «بکارت» است/ چرا عبارت قانونی «رشیده» تعریف شفافی ندارد؟/ متاسفم که فراکسیون زنان از طرح حمایت نکرد

عضو فراکسیون زنان درباره طرح ازدواج بدون اذن پدر گفت: قدم بعدی این است که بتوانیم واژه رشیده را در قانون تعریف کنیم.

مشکل قانونگذاران ما احساساتی بودن زنان نیست، بلکه «بکارت» است/ چرا عبارت قانونی «رشیده» تعریف شفافی ندارد؟/ متاسفم که فراکسیون زنان از طرح حمایت نکرد

سوگل دانائی- حمیده زرآبادی یکی از اعضای فراکسیون زنان چندی پیش طرح ازدواج بدون اذن پدر را طراحی کرد و به صورت مستقل آن را به مجلس ارائه داد. این طرح روز گذشته در کمیسیون اصلی بررسی کننده این طرح یعنی کمیسیون قضایی با 5 رای موافق و 6 رای مخالف رد شد. در همین راستا و درباره طرح‌های جایگزینی که احتمالا این نماینده آن را به مجلس ارائه دهد با او به گفت‌وگو نشستیم.

- خانم زرآبادی طرحی که شما ارائه داده بودید شامل سه قسمت بود، ازدواج دختران بدون اذن پدر با شرط سن بالای28 سال، داشتن 5 سال سابقه بیمه و داشتن مدرک فوق لیسانس، روز گذشته اما طرح در مجلس رد شد، چه تغییراتی قرار است در طرح ارائه دهید و اینکه آیا می‌خواهید آن را دوباره به مجلس بفرستید؟

زرآبادی : من مجددا طرح را بررسی کردم و چیزی که در نهایت به مجلس فرستادم فقط شامل شرط سنی برای دختران 28 سال به بالا بود. اکنون این‌گونه است که دختران در هر سنی، 14 ساله، 28 ساله و 70 ساله اگر به دادگاه مراجعه کنند، با پاسخ به 4 سوال ظرف یک ماه تعیین تکلیف می‌شوند. طرح در کمیسیون رد شده است و برای تغییر آن طبق آیین نامه اکنون نمی‌توان کاری کرد و باید 6 ماه منتظر بمانم.

- بسیاری از زنان و تشکل‌ها شما را در ارائه این طرح تنها گذاشتند و شما شخصا این طرح را به مجلس فرستادید، فکر می‌کنم در فراکسیون زنان هم مخالفانی وجود داشت.

زرآبادی : بله اصلا یکی از دلایل رد شدن این طرح هم مخالفت نمایندگان زن بود، همانطور که اشاره کردید بسیاری از تشکل‌ها هم با این طرح مخالف بودند.

- سایر شرط‌ها را حذف کردید و فقط 28 سال ماند اکنون هم زنان می‌توانند به دادگاه مراجعه کنند و بدون اذن پدر ازدواج کنند، پس مشکل دقیقا کجا بود؟

زرآبادی: مشکل اینجاست که چرا باید در ابتدای ازدواج به دادگاه مراجعه کرد؟ خب ازدواجی که ابتدای آن در دادگاه باشد احتمالا آینده خوشی نخواهد داشت. ببینید من هم با شورای نگهبان و هم با فقها نامه نگاری متعدد انجام دادم و منتظر نظر افراد هستم، ما در قانون واژه‌ای به نام «رشیده» داریم. که دادگاه با تکیه بر این مساله به دختران اذن ازدواج می‌دهد حرف من این است که این واژه تعریف مشخصی در قانون داشته باشد تا با کمک آن به یک وحدت رویه برسیم.

-تغییر این مسائل احتیاج به زمان دارد مثل اتفاقی که اکنون بعد از گذشت چند سال برای طرح کودک همسری افتاده است.

زرآبادی : بله دقیقا تغییر این موارد سخت و زمانبر است من با چند جایی مکاتبه کردم که این واژه رشیده چرا در قانون فقه معرفی نشده است؟ البته اکنون کسی به من توضیحی نداده است و به طور کلی نسبت به شفاف سازی این موضوع مقاومت می‌شود.

-یعنی خواسته شما مشخص شدن رده سنی برای این واژه رشیده است؟

زرآبادی : بله همانطور که همه سنین در ایران یک تعریف مشخصی دارد مانند سن بلوغ. خب پس این واژه هم باید یک رده سنی مشخص داشته باشد. وقتی دادگاه براساس آن رای صادر می‌کند پس قاعدتا باید یک رده سنی مشخص هم برای آن وجود داشته باشد تا بتوان به یک وحدت رویه رسید.

-همان روزها بسیاری از روانشناسان با این طرح مخالفت کردند و یکی از علت‌هایشان هم این بود که زنان احساساتی هستند و هنگام ازدواج منطقی تصمیم نمی‌گیرند پاسخ شما به این انتقادات چه بود؟

زرآبادی : قانونی که ما داریم به هیچ وجه روی بحث احساس تصمیم نمی‌گیرد. مشکل بکارت است. بگذارید یک مثال بزنم شما با شرط دادگاه ازدواج می‌کنید بعد پدرتان اگر متوجه شود و همچنان مخالف باشد، می‌تواند با شکایت عقد شما را باطل کند. حال اگر بکارت شما در آن دوران از بین رفته باشد با یک تایید پزشکی قانونی می‌توانید برای ازدواج بعدیتان تصمیم گیری کنید و دیگر به اجازه پدر نیازی ندارید.

- حتی اگر یک روز بعد ازدواجتان هم طلاق بگیرید و بکارت نداشته باشید باز شامل این قانون خواهید شد.

زرآبادی : بله اصلا طلاق یا فوت طرف مقابل و اینکه بکارت چگونه از بین رفته معیار نیست فقط داشتن یا نداشتن آن است که اهمیت دارد.

-در پایان دوست دارم بدانم قدم بعدی شما چه خواهد بود؟ البته اشاره کردید باید 6 ماه منتظر بمانید.

زرآبادی: من در حال حاضر پیگیر مشخص کردن رده سنی برای واژه رشیده هستم و مکاتباتی با فقها و اعضای شورای نگهبان داشتم و در تلاش هستم که این عدد متغیر از بین برود. به هرحال قانون ما نقص دارد و باید این ناقصی از بین رود.

33

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 6
  • ایرانی
    1

    این خانم هم خودشان ازدواج کرده اند ؟؟؟آیاموقع ازدواج دست هرکسی راخواستند گرفتند وبدون اجازه پدر باپسر ازدواج کردند لطفا این طرح ها رابرای خودتون اول اجراکنید اگر جواب داد برای ملت خواهش میکنم اینگونه بی حرمتی هارادرجامع گسترش ندید اندازه کافی با جوان ها مشگلی وهنجارشکنی داریم مگر دختر خانواده اززریز بوته به عمل اومده که باهرکسی که دلش خوایت ازدواج بکنه جوانها مخصوصا دخترها دریک سنین بخصوصی جریانات عاطفی وعاشقانه ای پیدا می کنند که فقط کافیست که کسی ازاین جریانها سوءاستفاده بکند ودختر با ناآگاهی تن به ازدواجی بایک ادم اشتباهی یاغلط رابدهد ان وقت قوه قضاییه جواب یک عمربدبختی آن خانواده رامیدهد ؟؟؟؟؟ ترویج بدنکنید شمامیخواهید باهرترفندی آمارازدواج رابالا ببرید از ان طرف خانواده ها رابیچاره میکنید ازدواج نکردن یادیر ازدواج کردن بهتراز این است که انسان تن به یک ازدواج نافرجام بدهد ۰

  • کاربر ناشناس
    0

    کل قوانین کشورمادرموردزنان وکودکان مسخره وبدون توجیه هست...چون قانونگذاران ما یه مشت مردبیسوادوبی وجدانن...

  • هرچیزی حدی داره بخدا
    1

    انگار اصرار دارید که شرع رو دور بزنید و تنها راهش هم اینه که بکارت رو یه جوری از بین ببرید بابا خودزنی هم حدی داره مگه پدر صلاح دختر رو نمیخواد چرا میخواید اضمحلال پدر و عقلانیت رو قانونی کنید؟!

  • عین او لا
    0

    ای چه کاریه خب .همون اولش یه جوری دختره بکارتش رو یه جوری برمیداره که دیگه اذن مزن نخواد خخخ .

  • یک فرد واقع بین
    0

    سلام. سپاس و تشکر از خانم زرابادی بابت رسیدگی به این نکته مهم که حقیقتا معظل برخی خانواده ها و دختران جامعه ماست. دخترانی که قربانی تصمیمات نادرست و گاه تعمدی برخی پدران شده اند. برخی پدران که سالها از خانواده حدا شده اند، مادر همین دختران را ترک گفته اند، تنهایشان گذاشته اند، گاه سو سابقه، ضرب و شتم، سو پیشینه، فسادهای اخلاقی و هزاران مشکل دیگر داشته اند و خالا در زمانی که قرار است دختر به خانه بخت برود، همان پدر مدعی حق پدری و مجوز اذن ازدواج میگردد و خود مسبب تخریب دختر در ذهن خانواده خواستگار و اجتماع میگردد... چه بسیارند دختران و مادرانی که از اسیبهای پدر، در امان نبوده اند و پس از جدایی پدر و مادر، نفسی تازه کشیده اند.. پدری که اعضای خانواده خود را از نفقه، محبت، حمایت و سرپرستی درست محروم کرده، و در سالهای سختی و مشقت مادر و دختر در کنارشان نبوده و بی مسئولیت به دنبال اهداف خویش بوده، و حال، با دانش بر الزام در وجود اذن ودر به هنگام عقد دخترش، باز سایه بی رحمی خود را بر سر دختر و اینده و زندگی دختر، میگشاید. پدری که صلاحیت یدک کشیدن کلمه پدر را ندارد، چرا باید محاز به دادن اذن ازدواج باشد؟ دختری که به سن 28 سالگی رسیده، انقدر پخته و عاقل شده که نیاز به اذن کسی نداشته باشد مگر راهنمایی صادقانه و واقعی...از شما سرکار خانم زرابادی سپاسگزارم امیدوارم موفق باشید و طرح شما پیروز باشد.

    نظرات شما -
    • g
      0

      بخاطر چند مورد خاص که قانون کلی رو نقض نمیکنن راهش هم همون راهکار شرع یعنی رشید یا رشیده بودن هست که سن خاصی هم نداره و تشخیص اون بر عهده حاکم شرع یا همون قاضی هستش من زیر 18 سال بودم رفتم مدعی رشید بودن شدم و چند تا سوال که قاضی ازم پرسید متوجه معنی اون شدم

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها