مروری بر یک اتفاق تاریخی که بر اقتصاد ایران تاثیر گذاشت

سقوط قیمت ارز و طلا پس از قطعنامه 598 / چرا ثروتمندان و خریداران دلار در آن زمان سکته کردند؟

بعد از پایان جنگ تحمیلی قیمت دلار و ارز ناگهان کاهش بسیار یافت به طوری که بسیاری از افرادی که سرمایه خود را دلار کرده بودند بر اثر شوک وارده بر بازار سکته کردند.

سقوط قیمت ارز و طلا پس از قطعنامه 598 / چرا ثروتمندان و خریداران دلار در آن زمان سکته کردند؟

به گزارش خبر فوری ، در ماه‌های اخیر رشد قیمت ارز چنان بالا بوده که اکنون کمتر کسی باور می‌کند ممکن است دلار و یورو پایین بیاید. همین امر باعث شده بسیاری از شهروندان بدون نیاز به دلار، به‌ دلیل حفظ ارزش پول خود، ریال را به دلار تبدیل کرده و داروندارشان را دست دلالان دلار بسپارند. دلالانی که این روزها به خریداران وعده می‌دهند دلار به‌زودی با اجرای فاز دوم تحریم‌های امریکا از 13 آبان، به 30هزار تومان خواهد رسید.

اما نباید فراموش کرد که یک اتفاق سیاسی و یا توافق به راحتی می‌تواند اوضاع را دگرگون کند. نمونه های تاریخی بسیاری در این مورد وجود دارد که تایید کننده سخن فوق است. یکی از مهمترین این نمونه های تاریخی قطعنامه 598 و پایان جنگ تحمیلی است.

در ۲۷ تیر ماه سال ۱۳۶۷ پس از امضا و اجرای قطعنامه ۵۹۸ شورای امنیت سازمان ملل متحد و همچنین پایان یافتن جنگ بین ایران و ارتش بعثی عراق، قیمتها به سرعت پایین آمده و نرخ دلار و سکه سقوط کرد. در سال 67 قیمت سکه طلا با 1 درصد کاهش به 9هزار و 940تومان تنزل کرد.نرخ دلار از ۱۴۸ تومان به زیر ۵۰ تومان رسید. قبل از این توافق نامه بسیاری از افراد با خیال تداوم جنگ و بالاتر رفتن قیمت دلار و سکه و زمین شروع به سرمایه گذاری در این سه زمینه کرده و با پولهای خود دلار و سکه و زمین خریدند. اما با پایان جنگ و امضای توافقنامه توسط مقامات ایران قیمت ها به سرعت کاهش یافت و بسیاری از این افراد شوکه شده، برخی سکته کردند و بسیاری هم سرمایه خود را برباد رفته دیدند.

بسیاری معتقدند که یک توافق در شرایط کنونی می‌تواند به راحتی شرایط را دگرگون کرده و همان وضعیت دوره جنگ را بازگرداند. مع الوصف، برخی کارشناسان این چنین فکر نمی‌کنند. در دوران توافق هسته ای میثم رادپور، کارشناس بازار ارز در مصاحبه با تعادل، مقایسه آن وضعیت با دوران جنگ را نادرست دانست و گفت: "ریزش قیمت ها در سال ۶۷ در شرایطی اتفاق افتاد که اقتصاد ایران در جنگ بود اما در شرایط کنونی بازار ارز حباب ندارد و قیمت ها براساس عرضه و تقاضا تعیین می شود که هم اکنون قیمت دلار منطقی است و قیمت ارز غیرمنصفانه نیست."

سخن کارشناس فوق، تا حد زیادی تایید شد. پس از توافق هسته ای بهای دلار در مسیر کاهشی قرار گرفت ولی سقوط آزاد نکرد. بیشتر نوعی تعادل در آن به وجود آمد. پایین آمدن نرخ فروش دلار به زیر 3250تومان در حالی صورت گرفت که بهای این ارز در 22 روز قبلش در بازه 3250تومان تا 3265تومان قرار گرفت.

با این حال نباید فراموش کرد که بسیاری شرایط کنونی را هم همانند دوران جنگ می‌دانند. همانطور که قیمت ارز در آن دوران متکی به اقتصاد وابسته به جنگ ایران بود، وضعیت کنونی ارز و سکه وابستگی شدیدی به مسائل سیاسی و بحران خارجی دارد و با یک توافق به راحتی حباب آن می‌شکند. قیمت دلار در طول این چند ماه و با بازگشت تحریم ها به صورت فزآینده ای بالارفته است به طوری که از حالت طبیعی خارج شده است.

به همین دلیل، بسیاری معتقدند که در صورتی که تحریمهای آمریکا به هر دلیلی معلق شود و یا مذاکراتی صورت بگیرد و یا حتی اروپا از برجام حمایت عملی کرده و منافع ایران را تامین کند، ممکن است قیمت دلار سقوط کند. البته باید دید که در آینده چه اتفاقی خواهد افتاد و کدام یک از حالتهای بالا رخ خواهد داد؟

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 24
  • محمد
    1

    نویسنده محترم ، ریالتو نگه دار ولی بقیه رو خام حرفات نکن ....

    نظرات شما -
    • کاربر
      1

      از این مقاله بیشتر سکه و دلار فروش ها ناراحت میشوند.................. چرا از ارزانی دلار ناراحتید.

    • دارای تجربه بد
      0

      متاسفانه اگه یک در صد احتمال این باشه که دلار بیاد پایین اجناسی که گرون شدن با سرعت بسیار کمی قیمتاشون میاد پایین. یا اصلا دیگه پایین نمیان.

    • کاربر
      2

      دیدی که دلار ارزون شد و تو یکی ورشکست شدی حالا تو اینقدر دلارتو نگه دار تا بیشتر ورشکست بشی. انقدر هم تبلیغات دلار نکن مگه ابا اجدادامون با دلار خرید و فروش میکردن.

  • کاربر ناشناس
    0

    لطفا حرف های صد من یک غاز نزنید العان همه میدونند که آن مرحومان فقط یه کم برای سکته عجله کردند و اگر صبور تر بودند .......

    نظرات شما -
    • مهدی
      1

      اگه هم مسوولان دستت در دستت یکدیگر می گذاشتن هم جای ایران ابادتر ومشکلات کمتر

  • کاربر ناشناس
    0

    آقایان لطفا علمی و مستند مقاله تهیه فرموده و منتشر فرمایید این لینک نمودار نرخ ارز در سالیان قبل میباشد تبیین فرمایید کجای نمودار کاهشی بوده که موجب سکته شده است ----> https://www.tasnimnews.com/fa/news/1395/09/22/1265139/رکورد-گران-ترین-دلار-تاریخ-هم-به-دولت-یازدهم-رسید-جدول

    نظرات شما -
    • رضا مرادی
      0

      در همون نموداری که به آن استناد میکنید در سال شصت و هفت بعد از قطعنامه قیمت ارز نصف شده است.

  • محسن
    0

    وای از این خوشخیالیها.ای کاش همه مثل نویسنده این مقاله مثبت اندیش بودند. توهم در علم.

  • حامد
    2

    خوبه، با این متن تبلیغ میکنید که بریم سر میز مذاکره ، یعنی بریم که مثل برجام یسری چیزها رو بدیم، بعد دلار همینجوری بمونه، بعد دوباره یه تحریم، یه افزایش سه برابری دیگه بعدش فاتحه انقلاب خونده بشه، اونایی که بارشون جمع کردند برن اونور اونایی هم که مثل ما هستند بمون با حوضشون.!!!! نه داداش، این حرفت خیلی بو داره.

    نظرات شما -
    • ساشا محمدی
      0

      "بعدش فاتحه انقلاب خونده بشه" آخه ازعنقلاب چه چیزش مونده که فاتحه اش خونده بشه ؟.اصلا انقلاب چه گلی به سر مردم زده که حالا نگران آن هستی .؟

  • mrj
    0

    والا خجالت نمیکشین با این مقایسه تون چقدر دروغ میگین

  • مانی
    0

    چه جالب، حالا فقط بعد از گذشت دو سال حرف اون دلالانی که میگفتن دلار به سی هزار تومان میرسه داره درست از آب در میاد!

    نظرات شما -
    • آشنا
      0

      بعد از 2 سال این اتفاق افتاده !!!

  • الیاسین
    0

    نکته این جاست که یک عده در داخل ایران قیمت ها رو به اراده ی خودشون بالا و پایین می برن. مگر چند هزار میلیارد دلار مراوده انجام شد سال 67 که طی یک مدت کوتاه، با وجود پشتوانه ی ارزی ثابت، ارزش پول ملی افزایش پیدا کرد؟؟؟؟ الان مگر ده سال اخیر تحریم ها چیزی مانده که تحریم کنند که با تصویب تحریم یک شخص حقیقی! به یکباره قیمت ها تغییر می کند؟ فراموش نمی کنیم که با کاندید شدن رفسنجانی قیمت ها تغییر می کرد...

  • بهقول
    0

    دلار تو این فقط دلالیه. بزرگترین دلال هم بانک مرکزیه

  • علی
    0

    دلار ارزان بشه مثلا پجو پارس میشه ۳۵ ملیون ؟؟؟ عمو همش حرفه ما اقتصادمان مشکل داره دلار بشه ۱۰ هزار تومان دو سال دیگه میشه ۴۰ هزار

  • امید
    0

    عزیزان ماانتظاری نداریم دلار برسه به۴هزارتومن دلالان محترم که خوووب حال میکردین وقت بالارفتن الانم باید پاش بمونین دلارما میگیم برسه به ۲۰ تومن اصلا انتطاری نداریم اجناس یا ماشین مسکن قیمتاش بیاد پایین حداقل خوبیش اینه قیمتا ازاین بالاترنمیره به این مسخره ای که من ماشینم۸ ماه پیش خریدم ۶۳میلیون الان میخرن ۱۶۳میلیون اینا سودنیست همش صررو بی ارزشی پوله

    نظرات شما -
    • سجاد رضوانی
      0

      دقیقا درست می فرمایید

  • بی نام
    0

    همه که مخالف این مقاله هستن دلال سگه و دلار و خودرو هستن دیدین که ریزش کردند و بیشتر هم‌میشه به امید خدا تا شما باشین نون تو خون مردم نزنید

  • ناشناس
    0

    چه جالبه که الان دی سال 1400 هستم و دلار دقیقا 30 هزارتومان هست

  • عباس
    0

    متاسفانه الان علاوه بر افزایش نرخ دلار سایر ارزها نیز افزایش نرخ داشته اند و این هم به دلیل کاهش ارزش ریال بوده که ریشه در خلق نقدینگی ریال بدون پشتوانه طلا دارد.

  • میترا
    0

    با 10 درصد کاهش نه یک درصد

  • اکرم ذاکری
    0

    اتفاقا امروز داشتم بهمین فکر می‌کردم دارندگان و خریداران اتفاق قطعنلمه ۵۹۸ دوباره تکرار میشود وهمه میدانیم اتفاقات تاریخی در دور تسلسلی قرار دارد که بی شک تکرار میشود

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها