برای بردن آثار هنری به خانه مردم راهی پیدا کنید

دبیر نمایشگاه «چهره های ماندگار» معتقد است که آثار هنری باید به منزل مردم وارد شوند. باید برای این امر به دنبال راهکار بود زیرا همه مردم توانایی خرید آثار بزرگان را ندارند.

برای بردن آثار هنری به خانه مردم راهی پیدا کنید

عصر جمعه ششم مهر ماه آیین افتتاح دومین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران با عنوان «قاب تجلی» با حضور جمعی از هنرمندان کشور در «خانه هنرمندان ایران» افتتاح شد.

مجید رجبی معمار، مدیر عامل خانه هنرمندان به عنوان نخستین سخنران این مراسم با نام بردن از محمود اسعدی به عنوان اولین برگزارکننده رویدادهای هنری دفاع مقدس، گفت: اسعدی سهم بسزایی در گردآوری اشعار جنگ و خاطرات رزمندگان دارد.

یکی از مهم ترین کارهای او در زمینه هنر، پیشنهاد شناسایی و تجلیل از چهره های ماندگار کشور در عرصه های مختلف بود.

او ادامه داد: پیشنهاد تجلیل از چهره های ماندگار هنریِ اسعدی پذیرفته و در دوره های مختلف هم برگزار شد. ولی متاسفانه سال هاست که این رویداد مهم دیگر برگزار نمی شود.

رجبی در ادامه سخنان خود گفت که از مدیران فرهنگی کشور و رئیس صدا و سیما می خواهد شرایط لازم و مناسب را برای برگزاری دوباره این رویداد فرهنگی مهیا کنند.

در ادامه این برنامه محمود اسعدی، دبیر نمایشگاه «چهره های ماندگار» ضمن اشاره به اینکه توجه و احترام به بزرگان وظیفه مردم و دولت است، گفت: در سال ۶۴ زمانی که به جبهه رفتم، به من گفتند که در جبهه برایم کاری نیست. ولی گفتم که برای خودمان در جبهه کار درست می کنیم و همان زمان بود که نخستین جشنواره هنر دفاع مقدس را در ۱۴ بخش راه اندازی کردیم.

او افزود: هدف از برگزاری همایش چهره های ماندگار و نمایشگاه آن تقدیر از مفاخر فرهنگی و هنری کشور است.

اسعدی ادامه داد: در دو دهه اخیر فرصتی فراهم شد تا بهترین شخصیت‌های صاحب سبک در هنرهای تجسمی به عنوان چهره ماندگار معرفی شوند. برگزاری این نمایشگاه فرصت مناسبی برای نمایش عمومی آثار آنهاست‌، به گونه ای که همه اقشار جامعه به ویژه جوانان با آثار آنها آشنا شوند.

اسعدی معتقد است که آثار هنرمندان باید به خانه های مردم وارد شوند.

او در همین راستا گفت: می دانم همه مردم توانایی خرید آثار بزرگان هنرهای تجسمی را از لحاظ مالی ندارند ولی باید برای آن یک راهی پیدا کرد.

دبیر نمایشگاه «چهره های ماندگار» افزود: راه یابی آثارهنرمندان تنها به مجموعه های شخصی جالب نیست. زیرا بعضی از مجموعه های شخصی با هدف افزایش سرمایه جمع می شوند که این امر باعث دیده نشدن این آثار هنری می شود.

در این مراسم همچنین غلامحسین امیرخانی، هنرمند پیشکسوت خوشنویسی بیان کرد که رویداد «چهره های ماندگار» اتفاق بزرگی است، به همین دلیل برای انتخاب چهره های ماندگار کشور یک تیم حرفه ای دور هم جمع شد.

او افزود: زمانی که عنوان «چهره های ماندگار» را می شنویم نخستین چیزی که به ذهن مان می رسد فرهیختگی است. چهره های ماندگار بزرگان رشته خود هستند و باید از آنها الگو گرفت.

جواد بختیاری، دیگر هنرمند خوش نویس هم با بیان اینکه ما نگاهمان به سمت تجلیل است اما به سمت تحلیل هنر نمی رویم، گفت: بیشتر دوست داریم نقش ستایشگران را بر عهده بگیریم تا تحلیل کنندگان.

در بخش پایانی این مراسم سهیل محمودی، شاعر و نویسنده گفت: متاسفانه امروز افسار جهان به دست دلقک ها و دیوانگان افتاده است. همه ما می دانیم که خدا جهان را به سمت نور و کمال خلق کرده است نه قهقرا. به همین دلیل یک روز مشکلات جامعه به پایان خواهند رسید.

او افزود: شاید در دوره هایی محمود غزنوی، سپهبد زاهدی و تیمورتاش ها توانستند به زور قدرت بر مردم حکومت کنند اما امروز فردوسی٬ نصرت رحمانی، شاملو و نیما مانده اند و این قدرت هنر است که هیچ وقت استبداد و ظلم نمی تواند جلوی راه آن را بگیرد.

محمودی در بخش پایانی سخنانش با بیان اینکه افرادی در پشت پرده هستند، تصریح کرد: برای انتخاب برخی چهره های ماندگار همچون منوچهر آتشی، حسین دهلوی و جلیل شهناز سنگ اندازی می کردند.

در این نمایشگاه آثاری از محمود فرشچیان، محمد احصایی، غلامحسین امیرخانی، نصرالله افجه‌ای، جلیل رسولی، یدالله کابلی، کیخسرو خروش، محمدحسین حلیمی، محمد سلحشور، عباس اخوین، علی‌اکبر صادقی، حبیب‌الله آیت‌اللهی، عبدالصمد حاج صمدی٬ امیر احمد فلسفی٬ علی شیرازی٬ا سرافیل شیرچی٬ جواد بختیاری و عین الله صادق زاده در گالری استاد ممیز خانه هنرمندان ایران در معرض دید مخاطبان گذاشته شده است.
دومین نمایشگاه آثار چهره‌های ماندگار ایران با عنوان «قاب تجلی» تا ۱۵ مهر میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها