استارتاپ‌ها و اهمیت بلاگینگ در بازاریابی

استارتاپ‌ها و اهمیت بلاگینگ در بازاریابی

همانطور که می‌دانید هر نوع فعالیت در بلاگ را بلاگینگ می‌گویند؛ از آن‌جایی که بلاگ‌ها اطلاعات جدید و بروز را در اختیار کاربران خود قرار می‌دهند، دارای ارزش زیادی در نزد موتورهای جستجو هستند و از سوی دیگر مانند یک آگهی روزنامه‌ برای صاحبان کسب‌و‌کار عمل می‌کنند.

بلاگینگ چیست؟

اما سوالی که ممکن است برای شما نیز به عنوان کسی که صاحب یک کسب‌وکار است پیش بیاید این است که در چه صورت بلاگینگ می‌تواند در قالب یک ابزار بازاریابی کاربردی برای استارتاپ‌های نوپا یا کسب‌وکارهای کوچک عمل کند؟

شناسایی و پرورش مشتریان بالقوه

عملکرد وبلاگ در واقع شناسایی و پرورش مشتریان بالقوه برای محصولات یا خدمات کسب‌وکار است و تا حدی منجر به پرورش آنها می‌شود.

به این معنا که شما مردم را وادار به کشف خود می‌کنید و علاوه بر این شما می‌توانید از وبلاگ خود برای یادآوری به این افراد درباره حضور خود استفاده کنید؛ از سوی دیگر شما نمی‌توانید از یک وبلاگ به عنوان ابزار فروش خود استفاده کنید.

به عبارت بهتر به ندرت این اتفاق می‌افتد که مردم پست یک وبلاگ را بسیار جالب و آموزنده ببینند و پس از آن به دنبال خرید محصولات آن باشند.

در واقع مردم از وبلاگ‌ها اغلب به منظور سرگرمی یا یادگیری مطالب مورد علاقه خود استفاده می‌کنند و در واقعیت چیزی فراتر از آن وجود ندارد؛ بنابراین، شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار نباید به سادگی این انتظار را داشته باشید که بتوانید محصولات خود را به صورت مستقیم از طریق وبلاگ خود به فروش برسانید.

حال به نظر شما نقطه قوت استفاده از وبلاگ چیست؟

پاسخ روشن است؛ مشترکان ایمیل.

اگر مشترکان ایمیل، بخش بیشتری از استراتژی کسب‌وکار شما را تشکیل دهند، احتمالا بلاگینگ به عنوان یکی از بهترین ابزارها برای دستیابی به هدف شما خواهد بود.

استراتژی بازاریابی

قبل از اینکه به توضیح این مورد بپردازیم، لازم است به جزئیات بیشتری در مورد آن اشاره کنیم.

همانطور که می‌دانید، استراتژی بازاریابی تنها چیزی است که تعداد کمی از کسب‌وکارهای کوچک یا استارتاپ‌ها به خوبی آن را پیاده‌سازی کرده و از آن بهره می‌برند.

به عبارت بهتر، آنها یک وبلاگ را ایجاد و اداره می‌کنند؛ در رسانه‌های اجتماعی فعالیت می‌کنند؛ هزینه تبلیغات را پرداخت می‌کنند و سئوی مطالب خود را بهبود می‌بخشند اما هیچ استراتژی کلی هماهنگی در این اقدامات وجود ندارد.

سوال این‌جاست که یک وبلاگ واقعا برای کسب‌وکار شما چه کاری را انجام می‌دهد؟ یا چطور می‌توانید مشتریان بالقوه را به سمت خرید یک محصول هدایت کنید؟

بازاریابی مدرن در واقع همه آن چیزی است که در زمینه ساخت سیستم‌های بهینه ارائه شده است؛ به این معنی که یک وبلاگ به عنوان بخشی از یک سیستم بازاریابیِ بسیار بزرگتر است.

در واقع وبلاگ مردم را به عضویت در لیست ایمیل شما تشویق می‌کند و سپس شما به عنوان صاحب کسب‌وکار از استراتژی‌های مختلفی استفاده می‌کنید تا به آرامی این افراد را به سمت خرید محصولات خود نزدیک‌ و نزدیک‌تر کنید اما نکته مهم این است که تمام این گام‌های منحصربه‌فرد باید بر اساس یکدیگر ساخته شوند.

همواره به یاد داشته باشید که هیچ فعالیت بازاریابی در انزوا صورت نگرفته است.

مسئله زمان

باید به این نکته توجه داشته باشید که وبلاگ‌نویسی چیزی نیست که به سرعت کارساز شود و در واقع همیشه به عنوان یک استراتژی بلندمدت باید روی آن حساب کنید؛ چرا؟

چون وبلاگ‌نویسی از مصالح تأثیرات شبکه است؛ به عبارت بهتر با وجود خوانندگان بیشتر، جذب خوانندگان و افزایش تعداد آنها آسان‌تر خواهد بود.

بدیهی است، همین اصل برای تمامی انواع بازاریابی رسانه‌های اجتماعی نیز درست است؛ اما برای وبلاگ‌ها حتی بیشتر نیز خواهد بود چرا که سایر رسانه‌های اجتماعی یک مخاطب را به عنوان یک بخش ضروری ایجاد کرده‌اند.

به این معنا که شما در ابتدا می‌توانید سریع‌تر رشد کنید اما با این حال برای یک وبلاگ، شما اساسا باید از ابتدا شروع کرده و با استفاده از استراتژی‌های مختلف برای جذب ترافیک بیشتر اقدام کنید و از این‌رو شروع به کار سخت‌تر است اما از سوی دیگر ترافیک در وبلاگ به معنای قابل توجهی بیش از ترافیک در توییتر یا اینستاگرام است.

به عبارت بهتر، شما به سادگی کنترل بیشتری بر وبلاگ خود دارید و مردم را به شکل انعطاف‌پذیرتری می‌توانید متقاعد به انجام یک اقدام کنید و از سوی دیگر به دلیل اینکه آنها در حال حاضر در پلت‌فرم شما حضور دارند بنابراین احتمال بیشتری وجود دارد که علاقه‌مند به انجام یک اقدام یا دریافت اشتراک باشند.

این بسیار سخت‌تر است که شما کاربران را متقاعد به ترک شبکه‌های اجتماعی به منظور بازدید از وبلاگ خود یا حتی دریافت اشتراک ایمیل خود کنید.

تعیین دقیق گام بعدی

استارتاپ‌ها باید مدام گام‌های بعدی که لازم است انجام دهند را در برنامه خود بررسی کنند.

به عنوان مثال آنها باید از خود بپرسند که گام بعدی که می‌خواهند انجام دهند، چیست و اینکه آیا این وبلاگ به طور کلی و پست موردنظرشان به ویژه، راه مناسبی برای انجام کاری است که در ذهن دارند؟

بنابراین شما به عنوان صاحب یک کسب‌وکار همیشه باید یک گام بعدی روشن را در ذهن خود داشته باشید؛ به عنوان مثال اگر شما قبلا منابع زیادی را در بلاگ خود سرمایه‌گذاری کرده‌اید، بنابراین باید به وضوح در مورد اینکه قدم بعدی که خوانندگان شما به آن نیاز دارند را روشن کنید و علاوه‌بر این، مشخص کنید که آیا این گام بعدی مطابق با اهداف کلی کسب‌وکار شما است یا خیر؟

نتیجه

هیچ پاسخ درست یا غلطی درباره با این سوال وجود ندارد که آیا بلاگینگ یک اقدام خوب برای رونق کسب‌وکار خوب استارتاپ‌های نوپا است یا خیر.

در عوض سوالاتی که باید به آنها پاسخ داده شوند این است که آیا تصمیم موردنظر با توجه به شرایط به درستی اتخاذ شده است؟ آیا شما به دنبال استراتژی بلندمدت هستید که به خوبی برای هدایت مشتریان کار می‌کند و تا حدودی منجر به پرورش آنها می‌شود؟

اگر پاسخ مشخصی برای این سوالات داشته باشید می‌توانید بر روی بلاگینگ به عنوان یک ابزار بازاریابی عالی برای سرمایه‌گذاری حساب کنید در غیراین‌صورت انجام این کار با شکست مواجه خواهد شد.

به عبارت دیگر؛ یک وبلاگ ضعیف هیچ کار مفیدی را برای شما انجام نخواهد داد و از سوی دیگر دریافت یک استراتژی وبلاگ‌نویسی صحیح فوق‌العاده سخت است.

علاوه‌بر این؛ شما باید از خودتان بپرسید: آیا راهی منطقی برای جذب مخاطب با این وبلاگ وجود دارد و این راه مخاطب را به مشتریان بالقوه تبدیل می‌کند؟ اگر پاسخی برای این سوال نداشته باشید، بهتر است بلاگینگ را فراموش کنید و به دنبال راه‌های بهتری برای دستیابی به اهداف خود باشید.

منبع: تسنیم

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها