چالش عدم تخصیص ارز به شرکت‌های ریلی/ حق‌الزحمه تأمین قطعات به مالکان واگن‌ها رشد نداشته است

به گفته شرکت‌های ریلی پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما، استقبال از حمل‌ونقل ریلی افزایش‌یافته، اما تخصیص نیافتن ارز برای شرکت‌های مذبور مشکل‌زا شده است.

چالش عدم تخصیص ارز به شرکت‌های ریلی/ حق‌الزحمه تأمین قطعات به مالکان واگن‌ها رشد نداشته است

به گزارش خبر فوری و به نقل از صما، کارشناسان معتقدند صنعت ریلی کشور افزایش هزینه‌های ارزی منجر به بالا رفتن هزینه تعمیر و نگهداری واگن‌های فرسوده نیز شده است که هزینه تعمیر و یا خرید اقلامی همچون سیستم ترمز، سیستم چرخ و باتری‌های خشک که وارداتی هستند، بسیار افزایش‌یافته است. به اعتقاد این عده با فرض تأمین ارز دولتی برای شرکت‌های ریلی مسافری، سهم ارزبری در تعمیر و نگهداری واگن‌های قدیمی 15 تا 25‌درصد و واگن‌های های‌تِک و خودکشش بیش از 45 درصد است؛ بنابراین تأمین ارز با نرخ 4200 تومانی برای بخش ریلی مسافری ضرورت دارد.تأمین قطعات از منابع داخلی کاملاً امکان‌پذیر است

در همین راستا مدیرکل اداره کل واگن‌های جمهوری اسلامی ایران بابیان اینکه میزان ارز برای واردات قطعات به‌صورت خاص برای واگن‌های باری جهت تعمیر و نگهداری عدد خیلی بالایی نیست گفت: البته تأمین قطعات از منابع داخلی کاملاً امکان‌پذیر است.

مهدی حاجی باقری بابیان مطلب به «صما»گفت: البته قطعاً نهادهای مسئول به دنبال راهکار و راه‌حل برای تأمین ارز برای شبکه ریلی خواهند بود.

این مقام مسئول در پاسخ به این سؤال که در حال حاضر تخصیص نیافتن ارز برای شرکت‌های ریلی مشکلات عدیده‌ای را به وجود آورده است با توجه به هزینه بالای تعمیرات و نگهداری واگن‌ها شرکت‌های ریلی در این برهه زمانی چه‌کاری باید انجام دهند؟ گفت: شرکت راه‌آهن ایران تمامی تلاش خود را در جهت این موضوع در کاهش تنش‌های ارزی به مالکان واگن‌ها به‌کاربرده و در راستا حتی علیرغم مشکلات ارزی میزان حق‌الزحمه‌ای که برای تأمین قطعات از مالکان دریافت می‌کند نسبت به سال ۹۶ هیچ تغییری ندهد تا فعلاً شرایط سخت ارزی طی شود.

عدم تخصیص ارز برای شرکت‌های ریلی مشکل‌زا شده است

در همین راستا مدیرعامل شرکت سفیر ریل آسیا گفت: استفاده نکردن شرکت‌های ریلی از ارز دولتی، 11 شرکت ریلی مسافری کشور را با مشکلات زیادی مواجه خواهد کرد.

محمدخان احمدی افزود: شرکت‌های ریلی نمی‌توانند واگن‌های مسافری خود را با هر شرایطی برای سرویس‌دهی عازم سفر کنند، بلکه به علت امنیت سیر واگن‌ها باید استانداردهای موردنیاز به‌دقت رعایت شود و تا زمان تأمین این استانداردها گروه‌های فنی راه‌آهن اجازه تردد به واگن‌های مسافری نمی‌دهد.

وی بر حمایت دولت از بخش ریلی به‌عنوان پاک‌ترین مدل حمل‌ونقل تأکید کرد و گفت: پس از افزایش قیمت بلیت هواپیما، استقبال از حمل‌ونقل ریلی افزایش‌یافته، اما تخصیص نیافتن ارز برای شرکت‌های ریلی مشکل‌زا شده است.

خان احمدی بابیان اینکه درصورتی‌که سالیانه 30 میلیون دلار به شرکت‌های ریلی اختصاص یابد بخش زیادی از مشکلات این شرکت‌ها حل می‌شود، افزود: در غیر این صورت بخشی از واگن‌های مسافری از سیر بازخواهند ماند و این اجتناب‌ناپذیر است.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها