چرا باید استعفا پس از بازنشستگی را «شجاعانه» توصیف کرد

استعفای شجاعانه؛ مرز میان خدمت و قدرت‌طلبی

کمپین استعفای شجاعانه که به ابتکار خبرفوری کلید خورده است، فرصتی است برای مدیران بازنشسته که نشان دهند با تبعیت از قانون، خدمت به مردم را مقدم بر کسب قدرت و شهرت می‌دانند.

استعفای شجاعانه؛ مرز میان خدمت و قدرت‌طلبی

مصطفی انتظاری هروی / روزنامه‌نگار - قانون اصلاح قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان مشتمل بر ماده واحده در جلسه علنی ششم شهریور ماه در مجلس شورای اسلامی به تصویب و در تاریخ ۲۱ شهریور ماه به تائید شورای نگهبان رسید و علی لاریجانی ، رئیس مجلس هم آن را در روز شنبه ۲۴ شهریورماه در نامه‌ای خطاب به حسن روحانی ، رئیس جمهوری، این قانون را برای اجرا ابلاغ کرد.

در ماده واحده قانون اصلاح قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان آمده است که از تاریخ ابلاغ این قانون، به‌کارگیری افرادی که در اجرای قوانین و مقررات مربوطه بازنشسته یا بازخرید شده یا شوند، در دستگاه‌‌های اجرایی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری مصوب ۱۳۸۶/۷/۸ و کلیه دستگاه‌هایی که به‌نحوی از انحاء از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، ممنوع است. در قانون جدید یکی از تبصره‌های قانون قبلی منع بکارگیری بازنشستگان که در سال ۱۳۹۵ به تصویب رسیده بود، اصلاح شد. این اصلاحیه به بندهای الف، ب و ج ماده ۷۱ قانون مدیریت کشوری در ایران اشاره دارد. در اصلاحیه جدید بکارگیری افراد بازنشسته در روسای سه قوه، معاون اول رئیس جمهور، نواب رئیس مجلس، اعضای شورای نگهبان، وزرا، نمایندگان مجلس و معاونان رئیس جمهور بلااشکال عنوان شده اما استثناء استانداران و سفرا و معاونین وزارء حذف شده است.

از چند ماه قبل که زمزمه تصویب چنین قانونی در مجلس مطرح شد، مسئولان و مقامات بدنبال راه فراری برای دور زدن این قانون بودند. در این راستا امیر خجسته، دبیر کمیسیون اصل ۹۰ از نامه نمایندگان خانه ملت به سران قوا برای اجرای کامل قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشسته‌ها خبر داد. برخی خبرها حاکی از آن بود که ممکن است برخی مدیران به دنبال راهی برای حفظ کرسی قدرت باشند. در همین راستا خجسته گفته بود: « شنیده‌ایم برخی از مقامات با مراجعه به بنیاد شهید به دنبال افزایش درصد جانبازی خود هستند تا از این قانون مستثنی شوند در حالیکه ما خطاب به بنیاد شهید می‌گوییم که تحت فشار این افراد قرار نگیرند».

در مقابل این دغدغه‌ها، سیداحسان قاضی‌زاده‌ هاشمی، یکی از طراحان این قانون در مجلس گفت: امیدوارم ]بنیاد جانبازان و ایثارگران[ به قصد فرار از قانون درصد جانبازی ندهند، زیرا درغیر این صورت، قطعاً خود بنیاد شهید و امور ایثارگران و بنیاد جانبازان مورد تحقیق و تفحص قرار می‌گیرند و در مرحله بعد، چه بسا قانون را بار دیگر اصلاح کنیم، به این معنی که اگر دیدیم قصد فرار از قانون وجود دارد، استثنای جانبازی را هم از قانون حذف کنیم.

خبر فوری به‌عنوان طراح این کمپین، پیشنهاد می‌کند که افزون بر مدیران بازنشسته‌ای که براساس قانون باید تا 24 آبان از سمت‌های خود کناره بگیرند، مدیران کهنسال دیگری که افکارعمومی درباره ادامه حضور آننها در رده‌های بالای مدیریتی حرف و حدیث‌هایی دارند، داوطلبانه جای خود را به نیروهای جوان‌تر بدهند تا ظرفیت بالای نظام جمهوری اسلامی در چرخش مسالمت‌آمیز نخبگان به نمایش گذاشته شود

براساس تدابیر اجرایی پیش‌بینی شده، به مدیران بازنشسته 60روز فرصت داده شده است تا از پست‌های مدیریتی خود کنار روند. این تاریخ 24آبان به پایان می‌رسد و در همین راستا کاربران فضای مجازی از مدیران بازنشسته می‌خواهند پیش از پایان مهلت، به‌طور داوطلبانه و شجاعانه از سمت‌هایشان کناره بگیرند.

اما درباره اینکه قانون منع به‌کارگری بازنشستگان چند مدیر را شامل می‌شود، حرف و حدیث‌ها بسیار است. مثلا یک نماینده مجلس گفته «ارزیابی اولیه ما هزار و ۵۰۰ تا هزار و ۷۰۰ مدیر بود، اما رفته رفته دریافتیم حجم مشمولان این قانون بسیار فراتر می‌رود. در یکی از دستگاه‌ها بیش از ۲ هزار و ۷۰۰ نیروی بازنشسته داریم. نمی‌خواهیم وارد بازی اعداد شویم، اما حجم فوق‌العاده بالا خواهد بود.»

برای اینکه حجم بالای مدیران بازنشسته از روش‌های خاص برای دورزدن قانون استفاده نکنند، قوه قضائیه هم در کنار مجلس به این موضوع ورود کرده است. بنا به گفته قاضی سراج رئیس سازمان بازرسی کل کشور، از تاریخ ابلاغ این قانون، به کارگیری بازنشستگان و یا بازخرید شده‌ها در دستگاه‌های دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که به هر نحوی از بودجه عمومی کل کشور استفاده می‌کنند، به جز مقامات مصرح در قانون مذکور ممنوع می‌باشد.

با این همه هنوز برخی دغدغه دارند که استثناءشدن برخی مدیران، کار اجرای این قانون را سخت کند یا اینکه مردم با مشاهده عدم تبعیت برخی مدیران کهنسال از این قانون، احساس کنند که درباره اجرای آن، تبعیض‌هایی وجود دارد.

در همین راستا خبر فوری به‌عنوان طراح این کمپین، پیشنهاد می‌کند که افزون بر مدیران بازنشسته‌ای که براساس قانون باید تا 24 آبان از سمت‌های خود کناره بگیرند، مدیران کهنسال دیگری که افکارعمومی درباره ادامه حضور آننها در رده‌های بالای مدیریتی حرف و حدیث‌هایی دارند، داوطلبانه جای خود را به نیروهای جوان‌تر بدهند تا ظرفیت بالای نظام جمهوری اسلامی در چرخش مسالمت‌آمیز نخبگان به نمایش گذاشته شود.

همچنین باوجود آنکه درباره برخی پست‌های مدیریتی ابهاماتی از نظر به‌کارگیری مدیران بازنشسته وجود دارد، اما انتظار این است که مدیران بازنشسته با کنارگیری داوطلبانه حتی اگر قانون شامل حال آنها نمی‌شود، نشان دهند به اصل جوان‌گرایی قائل هستند.

با این همه انتظار می‌رود مدیران ارشد اجرایی به‌جای مدیران بازنشسته از مدیران جوان و متخصص و نه آقازاده‌ها و یا مدیرانی که چند سال تا بازنشستگی فاصله دارند، استفاده کند تا اجرای قانون به‌خوبی سبب‌ساز یک پوست‌اندازی مدیریتی در کشور شود.

کمپین «استعفای شرافتمندانه» که در توییتر خبرفوری کلید خورده، فرصتی برای بحث و تبادل نظر درباره این پوست‌اندازی مهم بروکراتیک است و خبرفوری از مخاطبان خود دعوت می‌کند با کامنت و ارسال پیام، نظارت مردمی بر این فرآیند تشدید شود.

17

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 17
  • سیدمجتبی محمدی
    0

    اگر شرافت میداشتن که بعداز بازنشستگی دوباره به مناسب و میزهایشان دل نمیبستند.مدیران پیر ما ادعا دارند که بهترینند اما در عمل بدترین و کثیفترینن.

  • بهاررر
    0

    خيلي خوبه در صورتي كه عملي بشه!

    نظرات شما -
    • کبری
      0

      خیلی عمل بجایی هستش ما فکر میکنیم اول از همه باید برادران لاریجانی باز نشسته بشن تا وضع مملکت بدتر از این نشده چون ما بچه بودیم اینها در راس بودن الان ما پیر شدیم

    • کاربر ناشناس
      0

      هیچکس این قانون رانمی پسندد، امابه قول "وفا"عزیزم مردی از نامرد نمیاد...صدای شادی ازشیون نمیاد...اگرصدسال بکاری بوته خار...که بوی هیچ گلی ازخار نمیاد،،.اینها حاضربه مردانگی نیستن،تابحال کدومشون مردی کردن درحق این ملت خوب، هرکس درمقامی به وصف دل خود و، درآمد خود وخانواده خود هست، بنابراین فکرنکنم مردباشن وجای خودشونو به جوانترها بدن،بشنو ولی باور نکن.

    • حسن روحانی
      0

      باید از رده های بالا و مدیر آن ارشد شروع میکردن

    • کاربر ناشناس
      0

      باید از رده های بالا و مدیر آن ارشد شروع میکردن

    • جوان
      0

      مسئولان و مدیران وردست بازنشسته کهنسال لطفا داوطلبانه کناره گیری از خودتان شروع کنید و الگو باشید برای جامعه، با امید و آرزوی اینکه هیچ بازنشسته ای جای یه جوان تازه نفس و خلاق وپرتوان نشینه

  • ابی دروار
    0

    سلام واقعا فکر جالبی کردید اگر و اگر و اگر که عمل کنند واقعا علی میشه چون خیلی از مدیران و صاحبان مشاغلی که درگیری فکری و بدنی زیادی دارند وقتی جوان باشند نه جوان خام بلکه منظور جوان آبدیده است جوان خوب و سالم بسیار بهتر عمل می کنند تا پیر مردهای که هم از نظر ذهنی و هم از لحاظ بدنی دیگر توان ندارند کم طاقت و زود رنج شده اند و بسیار بسیار محتاد عمل می کنند ولی جوان قدرت ریسک دارد قدرت استفاده از تمام سیستم های جدید را دارد و سنتی فکر نمی کند ان شاالله که این امر عملی شود و ایران آباد هرچند که دور از ذهن است جنتی ها کنار بروند

    نظرات شما -
    • امیر
      0

      احسنت

  • حسن
    0

    اونایی که مشمولن دنبال راه. فرارن. بعد فکر کن یکی بخواد داوطلبانه استعفا بده، اینا به قدری نون خرام خوردن و رفته تو گوشت وپوست و خونشون که چشم و گوششون به روی همه چی کور و کرشده، لعنت خداوند بر شما و نسل کثیفتون، ایشاا... هرچی درمیارین خرج دوا و درمون و کفن و دفن بچه هاتون بشه

    نظرات شما -
    • بهروز
      0

      خدایی هیچ وقت نمیشه ک کسی تو این مملکت نون مفت بخوره و بعد خودش بره .....مگه میشه مگه داریم????

  • سیامک
    0

    حالا ببین کدوم مدیر میاد استعفا میده. میبینیم.خداشاهده این مدیران پیر از تکفیری ها بدترند چون قدرت ول نمیکنند.بابا جاتونو بوید به جوانها 40سال هیچ کاری نکردید که میشد خیلی کارهارو کرد.ولی خرابش کردید. انشاله به امید حق درست بشه و مشکلات برطرف بشه.با تصمیمات درست مدیران مدبر.

  • کاربر ناشناس
    0

    از بالاترین مقام تا پائین ترین فرقی نمیکند کسانی که ۵۵ ساله اند بروندو استراحت کنند و از زندگی لذت ببرند کار را به جوانان وطن بسپارند واز دور نظاره گر باشند

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      میپسندم.اگر.اجرا.بشه

    • کاربر ناشناس
      0

      می‌پسندم

  • حسن روحانی
    0

    امکان ندارد که اجرا بشه چون ما هیچ اعتمادی به اینها نداریم دلیلش همین استثنا شدن برخی پیر و پاتالها هستش

    نظرات شما -
    • کاربر ناشناس
      0

      والا تاج ریس فدراسیون اخیرا دنبال درصد جانبازی هست که بمونه این همه بدون تدبیر پول میدن به کی روش که هیچ کاری هم برای فوتبال ما نکرده انصاف نیست ترا خدا بفکر ملت باشید تاج بقدری مفت خورده چاق شده در ترکیه قلبش عمل کرده نمیتونه راه بره بذارید این پیر مردها بازنشسته بشن برای جوانهای تحصیل کرده و ورزشکار در تربیت بدنی جا باز بشه از بیکاری نجات پیدا کنن ایقدر به کی روش پول ندن این فقط یک نمونه هست

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها