شفاف سازی از ﻣﺠﻮز ای ﻧﻤﺎد سکه ثامن/ اتحادیه طلا و جواهر به جای سلب مسئولیت، نظارت و رسیدگی کند

تعدادی از مردم با توجه به تبلیغات سایت سکه ثامن، متاسفانه فریب خورده و سرمایه های خود را برای کسب سود بیشتر به این شرکت داده ولی چند روزی است که این افراد امکان برداشت وجوه سرمایه گذاری خود را از سکه ثامن ندارند.

شفاف سازی از ﻣﺠﻮز ای ﻧﻤﺎد سکه ثامن/ اتحادیه طلا و جواهر به جای سلب مسئولیت، نظارت و رسیدگی کند

کلاهبرداری بزرگ مالی آنلاین در قالب فروش سکه این روزها در میان مردم و اخبار بسیار شنیده می‌شود. این پرونده با نام سکه ثامن رسانه ای شد. ماجرا از این قرار است که تعدادی از مردم با توجه به تبلیغات سایت سکه ثامن، متاسفانه فریب خورده و سرمایه های خود را برای کسب سود بیشتر به این شرکت داده و مدتی به صورت آنلاین به خرید و فروش سکه مشغول بودند. ولی چند روزی است که این افراد امکان برداشت وجوه سرمایه گذاری خود را از سکه ثامن ندارند.

سال 1395 شرکت "آریو پرگاس آیلین" به ثبت رسید و به "سکه ثامن" معروف شد در حوزه خرید و فروش آنلاین طلا و سکه آغاز به کار کرد. در سایت این شرکت امکان تجارت و خرید و فروش آنلاین انواع سکه های بهار آزادی، سکه امامی 86، سکه نیم، سکه ربع بهار آزادی و سکه گرمی و همچنین طلای آب شده برای همه فراهم بود. اما در روزهای پایانی شهریورماه 97، این شرکت طی اطلاعیه ای اعلام ورشکستگی کرد. در متن این اطلاعیه آمده بود:

"به اطلاع می ‌رساند بنا به استفاده کاربران و تریدرها از ربات‌ های غیرمجاز و همچنین کارمند ثامن که به نام شوهر خود معامله می ‌کرد به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و.........به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان و سودهای غیر متعارف کاربران که به وسیله ربات‌ ها و اتورفرش استفاده شده است، به اطلاع می ‌رساند سکه ثامن ورشکستگی خود را اعلام می ‌نماید و از امروز فقط کاربران می‌ توانند پول‌ های خود را بدون دریافت سودهای غیر متعارف، ثبت درخواست نمایند. کاربران امروز مهلت دارند موجودی خود را به فروش رسانده و درخواست واریز نمایند".

پس از رسانه ای شدن این ورشکستگی، نگاه ها به سمت اتحادیه طلا و جواهر متولی این واحد صنفی رفت، اما به نقل از خبرگزاری تسنیم، آیت محمد ولی رئیس­ اتحادیه طلا و جواهر گفت: سکه ثامن هیچ مجوزی ­از این ­­اتحادیه­­ نداشته­ ­و­ بر اساس شنیده ها مبلغ کلاهبرداری این سایت اینترنتی سکه و طلا، مبلغ 200 میلیارد تومان برآورد می شود که دستگاه قضا در حال پیگیری این پرونده است. هرچند به نقل از تسنیم، آمار غیر رسمی و تایید نشده از مالباختگان شرکت سکه ثامن خبر از کلاهبرداری 15 هزار میلیارد تومانی سکه ثامن و عدم توانایی این موسسه ورشکسته برای بازپرداخت اصل پول مالباختگان را دارد که باعث اعتراض سرمایه گذاران شده است.

به رغم اظهارات رئیس­ اتحادیه طلا و جواهر و بر اساس یافته های خبرنگار تابناک اقتصادی با پیشنهاد بررسی نحوه اعطای نشان اعتماد الکترونیک، باید متذکر شد که در ماجرای سکه ثامن، تشخیص امکان اعطای این نشان بر پایه مجوز صنفی صادره از سوی «اتحادیه طلا و جواهر» بوده و نظارت بر فعالیت‌های واحد صنفی سکه ثامن بر مبنای بند«ط» ماده 30 قانون نظام صنفی، بر عهده این اتحادیه بوده است.

ماده 30 به بیان شرح وظایف و اختیارات اتحادیه می پردازد.بر این اساس، بند«ط» تصریح دارد: «تشکیل کمیسیون های رسیدگی به شکایات، حل اختلاف، بازرسی واحد های صنفی، فنی و آموزشی و کمسیون های دیگر مصوب هیات عالی نظارت» در زمره وظایف اتحادیه ها برشمرده شده است.

همچنین مطابق قانون اصناف، به موجب ماده 72، خریداران و مصرف کنندگان و نیز بازرسان و ناظران موضوع ماده 52 قانون مزبور می توانند شکایات خود را در مورد تخلفات موضوع قانون نظام صنفی، واحدهای صنفی را به اتحادیه های ذی ربط تسلیم ،ارسال یا اعلام دارند.

از این رو روشن است که وظیفه بازرسی و نظارت و حتی رسیدگی به شکایات در این ماجرا بر عهده اتحادیه طلا و جواهر است.
با این حال، صنف مزبور در اصفهان که قبلا به فرهاد زاهدی پور مدیر سایت ثامن به عنوان کارآفرین برتر نشان ویژه اعطا کرده بود, حالا در اظهارات کذبی، از خود سلب مسئولیت کرده اما صدور جواز صنفی از سوی «اتحادیه طلا و جواهر شهرستان بناب» بنام فرهاد زاهدی فر ، به تاریخ 13 آذر 95 که تا سال 1400هم اعتبار داشته ،کتمان هرگونه مسئولیت پذیری را نا ممکن می‌کند.

با ذکر این توضیحات، آنچه که باید درباره نشان «ای نماد» یا همان نشان اعتماد الکترونیک بدانیم این است که نشان ای نماد یک نماد ملی با هدف ساماندهی، احراز هویت و صلاحیت فعالیت الکترونیکی است که بر اساس مجوز فعالیت حقیقی و یا حقوقی صادر می‌گردد و وقتی یک واحد صنفی مجوز فعالیت از صنف مرتبط داشته باشد، اگر بخواهد همان فعالیت را به صورت برخط (آنلاین) انجام دهد، از مرکز تجارت الکترونیک کشور نشان ای نماد می گیرد. همچنین ﻓﺮوش ﻃﻼ و ﺟﻮاﻫﺮ ﺑﻪ ﺻﻮرت اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ ﻣﯽ ﺑﺎﯾﺴﺖ ﺗﻮﺳﻂ ﮐﺴﺎﻧﯽ اﻧﺠﺎم ﭘﺬﯾﺮد ﮐﻪ ﻣﺠﻮز ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻃﻼﻓﺮوﺷﯽ از اﺗﺤﺎدﯾﻪ ﻣﺮﺗﺒﻂ ﻧﯿﺰ داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ. شرکت تجارت تجارت الکترونیک ثامن بعد از دریافت جواز کسب خود با شناسه 0455446570 » به نام «فرهاد زاهدی فر» و نام «ثامن» در رسته فروش ﻃﻼ و ﺟﻮاﻫﺮ, از حدود یک سال پیش درخواست ای نماد کرده که در نهایت در ﺳﺎل 96 ﺑﻪ اﺳﺘﻨﺎد ﻣﺠﻮز اﺗﺤﺎدﯾﻪ زرﮔﺮان و رﻋﺎﯾﺖ اﻟﺰاﻣﺎت اﻋﻄﺎ ﻣﺠﻮز ای ﻧﻤﺎد و با توجه به تکمیل بودن مدارک,نشان ای نماد به آن تعلق گرفته است.

ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر ﻣﺬﮐﻮر، ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻓﺮوش ﻃﻼ، ﻃﻼي آب ﺷﺪه و ﺟﻮاﻫﺮات اﻗﺪام ﺑﻪ راه اﻧﺪازي ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر اﯾﻨﺘﺮﻧﺘﯽ کرده اﺳﺖ. در ﺳﺎل 96 ﻫﯿﭽﮕﻮﻧﻪ ﺷﮑﺎﯾﺘﯽ از اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﺛﺒﺖ ﻧﺸﺪه اﺳﺖ اما در ﺳﺎل 97 ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻓﺮوش ﺳﮑﻪ در دو ﻣﺮﺣﻠﻪ اﺧﻄﺎر درﯾﺎﻓﺖ و به تاریخ 23 مردادماه ﻓﻌﺎﻟﯿﺖ ﺧﻮد را اﺻﻼح ﻧﻤﻮده و عنوان فروش سکه را از سایت حذف کرده است، اما ظاهرا پس از ده روز سایت ثامن با عنوان 8گرم طلای 22 عیار نسبت به ادامه معامله حواله سکه اقدام کرده است و کاربران از این موضوع مطلع بوده‌اند، اما چون ظاهر امر خلاف مقررات جاری و جواز کسب نبوده و هیچ گزارش تخلفی دریافت نشده و نهاد نظارتی هم اقدامی صورت نداده است، با اینحال ﭘﯿﺮو ﺛﺒﺖ سه فقره ﺷﮑﺎﯾﺎت متوالی در 25 ﺷﻬﺮﯾﻮر 97، و ﺑﻪ ﻋﻠﺖ ﻋﺪم ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﺧﻄﺎر ﺗﺨﻠﻒ ﻓﺮوش ﺳﮑﻪ و ﻋﺪم دریافت پاسخ، ﻧﻬﺎﯾﺘﺎ در همان روز یعنی 25/06/97 ﻣﺠﻮز ﻧﻤﺎد اﻋﺘﻤﺎد الکترونیکی اﯾﻦ ﺳﺎﯾﺖ ﺑﻪ ﺣﺎﻟﺖ ﺗﻌﻠﯿﻖ درآﻣﺪه و همزمان به صاحب جواز و سیستم بانکی (شاپرک) برای قرار گیری در لیست سیاه اطلاع داده شده است اﺳﺖ.

البته باید توجه کرد که ظاهرا افرادی که در این شرکت فعالیت می کردند، به جای خرید و فروش سکه به دلالی و واسطه‌گری بصورت حواله‌ای می‌پرداختند و تا زمانی که سود عایدشان می‌شد، گزارشی از اقدام خلاف ارائه نمی‌کردند؛ اما حال که مالباخته شده اند، به بیان تخلفات انجام شده می‌پردازند. مرکز تجارت الکترونیک وزرات صنعت پس از محرز شدن اقدام خلاف این شرکت و پیش از اعلام ورشکستگی آن، ای نماد آن را معلق و اعلام کرده که حق خرید و فروش سکه بصورت آنلاین ندارد و همچنین موضوع را به پلیس فتاح و دادستانی گزارش داده است. موضوع اصلی در ماجرای سکه ثامن این است که اساسا عدم اجرای تعهدات این واحد صنفی ارتباطی به وزارت صنعت ندارد، زیرا مسئول نظارت و رسیدگی به چنین جرایم سازمان یافته‌ای بر عهده نهادهای قضایی و صنفی است.

منبع: سایت تابناک

28

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها