مدیریت ولی‌فقیه در راستای پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی است

مدیریت ولی‌فقیه در راستای پیشرفت و توسعه جامعه اسلامی است

به گزارش خبرنگار فرهنگی تسنیم رئیس و اعضای هیئت علمی دانشگاه مذاهب اسلامی متشکل از استادان شیعه و سنی این دانشگاه شب گذشته 1 اسفندماه با حضور در دفتر حضرت آیت‎الله العظمی نوری همدانی با وی دیدار کردند.

در این دیدار حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد حسین مختاری ریاست دانشگاه گزارشی از فعالیت‎های دانشگاه و همچنین برگزاری مراسم نکوداشت فقیه وحدت مرحوم آیت‎الله واعظ‎زاده خراسانی «مؤسس دانشگاه مذاهب اسلامی» و اولین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی ارائه کرد.

آیت‎الله نوری همدانی در این دیدار با اشاره به یکی از موضوعات مورداشاره قرآن که از آغاز خلقت، دو جبهه درجریان بشریت وجود داشته است، گفت: نخستین گروه کسانی هستند که در مسیر حق حضور داشته‎اند و گروه دیگر در مقابل گروه حق قرار گرفته‎اند و با آنها دشمنی می‎کنند و خداوند متعال برای گام برداشتن مردم در مسیر حق، پیامبران و جانشینان پیامبران را فرستاده است؛ علما نیز این مسیر را ادامه داده‎اند.

این مرجع تقلید در ادامه با اشاره به خدمات مرحوم آیت‎الله واعظ‎زاده خراسانی بیان کرد: مرحوم آیت‎الله واعظ‎زاده در سال 28 شمسی به قم آمد، اولین برخورد بنده با ایشان در درس آیت‎الله العظمی بروجردی بود که نوشته‌ای را در حین درس به این مرجع بزرگ دادند و ایشان این نوشته را مطالعه و قرائت کرده و وی را نیز تحسین کردند.

آیت‎الله نوری همدانی افزود: آیت‎الله واعظ‌زاده عمر پربرکت خود را در فقه و فلسفه و کلام اهل بیت(ع) سپری کردند. آن مرحوم فردی باهوش و پرکار و با نشاط و آشنا به علوم اسلامی بود که همواره در آثار علمی و آموزش طلاب بر لزوم حفظ اتحاد بین مسلمانان و ترویج مبانی اسلامی تأکید داشت.

وی با اشاره به اینکه آیت‎الله بروجردی در زمینه تقریب مذاهب بسیار تلاش کرد و با دارالتقریب همکاری داشت، افزود: آیت‌الله بروجردی با رئیس و دبیرکل الازهر(شیخ محمود شلتوت) ارتباط خیلی نزدیک و صمیمانه و مکاتباتی داشتند و در نهایت، شیخ محمود شلتوت بیان کرد کرسی فقه جعفری را در الازهر رسمیت خواهم داد.

آیت‎الله نوری همدانی با اشاره به نگاه تقریبی خاص رهبر معظم انقلاب و تأکید ایشان بر این مسأله، گفت: در آن زمان خدمت امام(ره) این بحث را مطرح کردم، ولی بحث جنگ تحمیلی و حوادث بعدی رخ داد؛ این مسأله را خدمت رهبر معظم انقلاب مطرح کردم که ایشان فرمودند، اگر کسی پیدا شود که بتواند چنین فقه مقارنی را در این جامع تدریس کند، ما آمادگی اعزام و حمایت داریم، اما هنوز کسی اعلام آمادگی نکرده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نگاه تقریبی خاصی دارند، افزود: به همین دلیل ایشان آیت‎الله واعظ‎زاده را به دبیرکلی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی منصوب کردند و پس از درگذشت آیت‎الله واعظ‎زاده نیز شاهد تلاش‎های تقریبی خاصی از سوی علما هستیم، باید در این زمینه فعالیت ما بیشتر شود، زیرا دشمنان به هر نحوی سعی در کوبیدن اسلام دارند؛ آنها به دنبال کوبیدن شیعه و سنی هستند.

آیت‎الله نوری همدانی با اشاره به اهتمام ویژه مرحوم آیت‎الله محمد واعظ‎زاده خراسانی به موضوع ولایت فقیه برای مدیریت جامعه اسلامی در دوران غیبت امام عصر (عج) گفت: تبیین مسائل اسلامی، ارشاد و هدایت مردم، اجرای احکام اسلامی و حرکت جامعه به سمت پیشرفت و توسعه از مهمترین موضوعاتی است که ولایت فقیه در نظام اسلامی آن را مدیریت می‎کند.

این مرجع تقلید افزود: ولی فقیه در زمینه تبیین احکام الهی و اجرای آنها در جامعه نقش آفرین است؛ یکی از وظایف پیامبران الهی نیز در کنار تهذیب نفس و پارسایی و هدایت مردم، حکومت بر مردم است.

آیت‌الله نوری همدانی در پایان به وظیفه و مسئولیت خطیر، مهم و حساس دانشگاه مذاهب اسلامی تأکید کرد و اظهار کرد: یکی از حربه‎های دشمنان در ضربه زدن به اسلام، ایجاد تفرقه در بین شیعه و سنی است و به همین دلیل باید از این نقشه آگاه باشیم و علیه آنها عمل کنیم.

در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی از برگزاری مراسم نکوداشت مقام علمی مرحوم آیت‎الله واعظ‎زاده خراسانی در نیمه دوم اسفند سال جاری خبر داد و گفت: در این کنگره شخصیت‎های مختلف علمی و فقهی به تبیین ابعاد مختلف شخصیت این فقیه وارسته می‎پردازند.

منبع: تسنیم

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها