قدیمی‌ترین فسیل جانوری تاریخ زمین شناسایی شد

گروهی از محققان بین‌المللی پس از چندین دهه تحقیق و بررسی ماهیت یک فسیل مرموز را مشخص کرده‌اند که آن را به قدیمی فسیل جانوری روی کره زمین مبدل می‌سازد.

قدیمی‌ترین فسیل جانوری تاریخ زمین شناسایی شد

فسیل مذکور به موجودی به نام «دیکینسونیا » تعلق دارد که دوران بسیار کهن «ادیاکاران» در ۵۵۸ میلیون سال پیش روی زمین می‌زیسته است. این دوران که چند سال قبل به تقویم تاریخ زمین اضافه شد، شامل آخرین دوره از «نئوپروتروزوئیک» است، یعنی زمانی که اشکال زندگی چندسلولی روی زمین به وجود آمدند.

فسیل مذکور ۷۵ سال قبل در صخره‌های دریای سفید واقع در شمال غربی روسیه کشف شد و دانشمندان مختلفی در طول دهه‌های گذشته مشغول تحقیق و بررسی این فسیل بوده‌اند. پیش از این بحث و جدل‌های بسیاری پیرامون ماهیت این جاندار وجود داشت و برخی آن را قارچ، گل‌سنگ یا آمیب می‌پنداشتند اما محققان در کشفی جالب آن را یک جانور اعلام کرده‌اند.

این جانوران بدنی مسطح، گرد و ژله مانند داشته‌اند که رگه هایی روی آن وجود داشته است. با افزایش سن سایز رگه‌ها بیشتر می‌شد تا جایی که دیکینسونیا بالغ طولی برابر با ۱.۴ متر پیدا می‌کرد.

سرنخی که منجر به این کشف شده در خود فسیل وجود داشت. محققان با استفاده از تکنیک‌های اسکن پیشرفته و تجزیه و تحلیل سختار فسیل به وجود مولکول‌های کلسترولی پی برده‌اند که تنها توسط حیوانات تولید می‌شود.

« ایلیا بابروفسکی»، از محققان این پروژه تاکید می‌کند که نمونه‌های قبلی فسیل دیکینسونیا به اندازه‌ای تخریب شده بود که مواد ارگانیکی نداشتند اما مولکول‌های چربی این نمونه هنوز به صورت کامل محو نشده بودند.

وی مدعی است که برای دستیابی به این فسیل مجبور به آویزان شدن از لبه صخره‌های چند 10 متری در وسط دریای سفید و حفاری ماسه سنگ‌ها شده است.

منبع: ایسنا

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

نظرات شما - 1
  • امیر علی
    0

    لطفا به روز رسانی کنید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها