افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک ماشین‌های سنگین/ رشد نرخ لوازم‌یدکی حد و حساب ندارد

بر اساس گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی تهران قیمت لوازم‌یدکی کامیون‌ها از ابتدای سال جاری حدود 20 درصد افزایش داشته ،البته به گفته رانندگان این میزان بالای 100 درصد بوده است.

افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک ماشین‌های سنگین/ رشد نرخ لوازم‌یدکی حد و حساب ندارد

به گزارش خبر فوری و به نقل از صما، در هر کشوری سیستم حمل‌ونقل جاده‌ای و نرخ کرایه آن، از اهمیت بالایی برخوردار است چون‌که افزایش نرخ کرایه حمل‌ونقل کالا رابطه‌ای مستقیم با افزایش نرخ کالا دارد و زمانی که نرخ کالا بالا برود بر مصرف‌کنندگان برای تهیه کالاهای موردنیازشان فشار وارد می‌شود.

افزایش نرخ کرایه کامیون داران موضوعی است که نباید به‌سادگی از آن گذشت و باید در این خصوص تصمیمات کارشناسی شده‌ای اتخاذ شود. یکی از دلایل افزایش نرخ کامیون‌ها مربوط به افزایش نرخ لوازم‌یدکی است. بر اساس گفته رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم‌یدکی تهران قیمت لوازم‌یدکی کامیون‌ها از ابتدای سال جاری حدود 20 درصد افزایش داشته ،البته به گفته رانندگان این میزان بالای 100 درصد بوده است.

دو معضل کنونی ماشین‌های سنگین

در همین زمینه بازرس کانون انجمن‌های صنفی رانندگان بابیان اینکه مشکل کنونی کامیون دارها تأمین و خرید لوازم‌یدکی است گفت: قطعات یدکی ماشین‌های سنگین کمیاب و بسیار گران شده است.

علی هاتفی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: به‌جز قطعات تعمیرات خودروها نیز به‌شدت گران شده است. به‌طور مثال تعمیر کامل موتور (در صورت وجود قطعات مورد نیاز)در سال 96 حدود 12 میلیون تومان و شهریورماه سال جاری حدود 28 میلیون تومان شده است.

وی با بیان اینکه تمامی لوازم‌یدکی با رشد بالای 100 درصد روبرو شده است.گفت:در حال حاضر یاتاقان ماک قبل از اردیبهشت 700 هزار تومان و هم‌اکنون 280هزار تومان است.

این راننده باسابقه با انتقاد از افزایش قیمت محصولات کاملا داخلی گفت: در حال حاضر هر لیتر روغن تهران که کاملاً داخلی است از 5 هزار تومان به 12 هزار تومان رسیده است و متأسفانه هیچ مسئول پاسخ گوی این افزایش قیمت‌ها نیست.

هاتفی گفت: به‌جز مسائل ذکرشده نبود قطعات باعث توقف فعالیت راننده‌ها شده است. در حال حاضر تعدادی از کامیون‌ها به خاطر تعویض دنده دیفرانسیل،یا تعمیر موتور حدود یک ماه در تعمیرگاه‌ها خوابیده‌اند. چراکه قطعات مورد نیاز برای تعمیر این موارد وجود ندارد و در صورت موجودی، بسیار گران عرضه می‌شود.

وی همچنین گفت: بازار خودرو سال‌هاست با قطعات یدکی قاچاق و تقلبی دست و پنجه گرم می‌کند و هر زمان که بازار خودرو متأثر از تصمیمات گوناگون، وارد شرایط خاص می‌شود، این بازار هم کم‌کم جان می‌گیرد و خودنمایی می‌کند

در حال حاضربرخی قطعات معیوب امکان شناسایی نداشته و مردم آنها را خریداری می‌کنند، به عنوان نمونه وقتی کسی واترپمپ تقلبی به خودروی خود نصب می‌کند از همان ساعات نخست متوجه اینکه قطعه استفاده شده تقلبی است، نمی‌شود، اما بعد از طی یک مسیر مشاهده می‌کند که باز ماشین خراب است و آن را به تعمیرگاه برمی‌گرداند. این موضوعات عاملی شده تا حجم برگشتی ماشین به تعمیرگاه‌ها افزایش پیدا کرده و شکایات هر روز بیشتر از گذشته شود.

هاتفی درنهایت گفت: اگر مسئولی مدعی است ما در ماشین‌های سنگین با کاهش قطعات یا تقلب روبرو نیستیم سری به بازار بلبشو و دلالی لوازم‌یدکی بزند.

افزایش 50 درصدی قیمت لاستیک ماشین‌های سنگین

در همین زمینه یک کارشناس فروش لوازم‌یدکی بابیان اینکه یکی از دلایل افزایش قیمت‌های مرتبط با حمل‌ونقل مربوط به لوازم‌یدکی خودرو است گفت: بر اساس آمار موجود، از میان بیش از ۳۵۰ هزار خودروی سنگین باری بین‌شهری فعال در ایران، ۱۵۰ هزار دستگاه کشنده ۱۸ چرخ و ۲۰۰ هزار دستگاه نیز کامیون‌های دارای بخش بارِ متصل با ۶ یا ۱۰ چرخ هستند؛ که لاستیک این خودروها 50 درصد افزایش داشته است.

آیت رحمانی بابیان مطلب فوق به «صما» گفت: بیشتر کامیون‌های ایران از نوع ۶، ۱۰ یا ۱۸ چرخ هستند که ۳، ۵ یا ۹ جفت لاستیک مصرف می‌کنند؛ که در حال حاضر قیمت هر جفت لاستیک‌های ایرانی از 3 میلیون به بالا، لاستیک‌های چینی 6 میلیون و آلمانی و بیشتر برندهای خارجی از 12 میلیون تومان به بالا است.

وی گفت: به‌طور میانگین لاستیک‌های موجود در بازار، در هر ۱۰۰ هزار کیلومتر نیاز به تعویض دارند تا مالک خودروی باری سنگین بتواند معاینه فنی دریافت کند چراکه صدور بارنامه منوط به داشتن معاینه فنی است؛ از سوی دیگر هر کامیون در ایران به‌طور میانگین سالانه بین ۸۰ تا ۱۱۰ هزار کیلومتر پیمایش دارد. (البته میزان بار و نوع بار نیز در فرسودگی لاستیک‌ها مؤثر است)؛ بنابراین در بهترین حالت ممکن در هرسال نیاز به تعویض لاستیک‌های خودروهای سنگین احساس می‌شود.

رحمانی گفت: لاستیک‌های ایرانی حدود 10 تا یک سال، چینی‌ها 8 تا 9 ماه و آلمانی‌ها حدود 2 سال کارکرد دارند؛ و بعد از مدت ذکرشده باید لاستیک‌ها تعویض شوند.

این کارشناس فروش لوازم‌یدکی گفت: همواره لاستیک‌های جلوی ماشین‌های سنگین به علت فشار شدید بار و ماشین خارجی و لاستیک‌ها عقب ایرانی است؛ بنابراین یک ماشین سنگین نیازمند دو جفت لاستیک بسیار گران و چند لاستیک ایرانی و یا چینی است.

وی گفت در بهترین حالت ممکن کشنده‌ها سالانه باید بالای 30 میلیون تومان، کامیون‌های ۱۰ چرخ 20 میلیون تومان و کامیون‌های ۶ چرخ 12 میلیون تومان صرفاً برای خرید لاستیک هزینه کنند.

این کارشناس فروش بابیان اینکه از ابتدای سال بیشتر لوازم‌یدکی با افزایش قیمت روبرو شده است درنهایت گفت: متأسفانه علی‌رغم گفته‌های مسئولان مبنی بر تأمین لوازم‌یدکی ارزان‌قیمت برای ماشین‌های سنگین هنوز اقدام دخور توجهی از سوی آن‌ها شکل نگرفته است.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها