مدیران کل راه و شهرسازی استان‎های خوزستان و هرمزگان

انحراف سازمان‌های نظام مهندسی از رسالت اصلی/ تحمیل مهندس به سرمایه‌گذار اشتباه است

مدیران کل راه و شهرسازی استان‎های خوزستان و هرمزگان می‌گویند: ابلاغیه ها به نفع مهندسین و جامعه است؛ حتی اگر مخالفت هایی را هم در بین مسئولان نظام مهندسی و جامعه مهندسان به همراه داشته باشد.

انحراف سازمان‌های نظام مهندسی از رسالت اصلی/ تحمیل مهندس به سرمایه‌گذار اشتباه است

در آستانه برگزاری هشتمین دوره از انتخابات هیئت مدیره سازمان نظام مهندسی، مدیران کل راه و شهرسازی استان‎های خوزستان و هرمزگان با اشاره به بازخوردهای ابلاغیه های انتخاباتی وزیر راه و شهرسازی معتقدند: این ابلاغیه ها به نفع مهندسین و جامعه است؛ حتی اگر مخالفت هایی را هم در بین مسئولان نظام مهندسی و جامعه مهندسان به همراه داشته باشد.

ایرادات نظام مهندسی در حوزه نظارت‌‌ها

در همین رابطه مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان با اشاره به ایراداتی که نسبت به عملکرد سازمان نظام مهندسی در حوزه نظارت‌ها وارد است، تصریح کرد: ایراداتی نظیر اینکه در سازمان نظام مهندسی بیشتر به امر ارجاع کار پرداخته شده و یا اینکه سازمان های نظام مهندسی در برخی موارد توان و اضطرار خود را بر روی درآمدزایی از محل گرفتن درصد سهم ارجاع کار و سایر موضوعات گذشته‌اند.

عباس پورسلان در گفت و گو با «صما» ادامه داد: از نظر وزارت راه و شهرسازی، این گونه مسائل در سازمان های نظام مهندسی نه تنها به عنوان یک ضرورت مورد تایید نبوده؛ بلکه حتی یک انحراف از مسیر اصلی و رسالت اصلی تلقی شده است.

این مسئول با اشاره به راهکار وزارت راه و شهرسازی برای حل این مسائل اظهار کرد: وزارتخانه تاکید کرده‌ که سازمان‌های نظام مهندسی ارجاع کار را به شهرداری‌ها بسپارند و اخذ سهم 5 درصدی حق نظارت را هم متوقف کنند. همچنین سازمان‌ها به رسالت اصلی خود بپردازند که شامل کنترل کیفی ساختمان، نظارت بر مسائل و امور فنی ساختمان‌ها و شهرها و رسیدگی به چنین مواردی است.

وزیر راه، مجری قوانین نظام مهندسی است

پورسلان با بیان اینکه این موارد به عنوان بارزترین تاکیدات وزیر راه و شهرسازی است که در حال حاضر به یک چالش تبدیل شده است، گفت: بعضا برخی از اعضای سازمان نظام مهندسی هنوز به این باور نرسیده‌اند که باید به شکلی که وزارت راه به آنها ابلاغ کرده و به شیوه ای که در شیوه‎نامه برای آنها تعیین شده است، به این وظیفه بپردازند.

وی با بیان اینکه اگرچه از سوی بخشی از افراد هنوز مقاومت‌هایی وجود دارد، اما بخش عمده‎ای از بدنه نظامات مهندسی این موارد را پذیرفته‎اند، افزود: به هر حال قانونگذار، وزارت راه و شهرسازی و شخص وزیر راه را مجری قوانین نظام مهندسی دانسته است.

پورسلان تاکید کرد: اگر کسی به این موضوع اعتراضی دارد، می‎تواند از مجاری قانونی و از طریق دیوان عدالت اداری و نهادهای ذیربط اعتراضات خود را مطرح کند. به طور قطع وزارت راه و شهرسازی نیز از تفاسیری که مراجع و مبادی قانونی در این رابطه دارند و تصمیماتی که اخذ می کنند، تبعیت خواهد کرد.

به گفته مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان، تاکنون تصمیمات وزارت راه و شهرسازی مورد تایید دیوان عدالت بوده و دیوان بر تصمیمات و نظرات وزیر راه و شهرسازی صحه گذاشته است.

عملکرد هیئت اجرایی براساس شیوه‌نامه انتخاباتی

وی همچنین در پاسخ به اینکه بازخورد ابلاغیه‌های وزیر راه و شهرسازی در بین مهندسان استان خوزستان به چه صورت بوده است، گفت: در این راستا واکنش‌های متفاوتی از سوی مهندسان مشاهده شده است. بعضا عده معدودی از مهندسان مخالف این ابلاغیه ها بودند، ولی عده قابل توجهی هم از ابلاغ شیوه‌نامه استقبال کردند. ولی درمجموع باید زمان بدهیم تا مجموعه نظام مهندسی و جامعه مهندسان این ابلاغیه‌های جدید را بپذیرند.

مدیر کل راه و شهرسازی استان خوزستان در عین حال با بیان اینکه در این استان تعداد کاندیداها 53 نفر بوده که یک نفر انصراف داده و دو نفر دیگر عدم احراز صلاحیت شدند، اضافه کرد: درمجموع 50 نفر کاندیدای انتخاباتی در استان خوزستان تایید نهایی شده‌اند.

وی با بیان اینکه در هشتمین دوره انتخابات هیئت مدیره نظام مهندسی استان خوزستان براساس شیوه‌نامه انتخاباتی عمل می‌شود که از سوی وزارت راه و شهرسازی ابلاغ شده است، گفت: در حال حاضر هیئت اجرایی براساس این شیوه‌نامه انتخاباتی مراحل مختلف را طی می‌کند.

پورسلان با اشاره به نوع سیستم انتخابات سازمان نظام مهندسی خوزستان خاطرنشان کرد: در استان خوزستان انتخابات را مکانیزه برگزار می‌کنیم و مقدمات کار در دست انجام است.

ابلاغیه ها به نفع مهندسین است

همچنین مدیر کل راه و شهرسازی استان هرمزگان با اعلام اینکه کل بخشنامه‌های وزیر راه و شهرسازی درخصوص انتخابات هیئت مدیره هشتم نظام مهندسی رعایت شده است، درباره تاثیرات این ابلاغیه ها در بین جامعه مهندسان گفت: اصولا این گونه بخشنامه‌ها در هر نظامی می‌تواند موافقان و مخالفانی را به دنبال داشته باشد.

غلامحسین شیری در گفت و گو با «صما» با بیان اینکه این امر یک حالت طبیعی است، تاکید کرد: اما درمجموع این ابلاغیه ها به نفع مهندسین و به نفع جامعه بوده است.

این مسئول ادامه داد: یکی از بخشنامه ها در راستای نحوه انتخاب ناظر بوده که طبق تاکید وزیر راه و شهرسازی انتخاب آن باید در دست سازنده باشد. این بحث که فرد سرمایه‌گذار باید مهندس خود را انتخاب کند، نه اینکه ما مهندس را انتخاب و به او تحمیل کنیم، نظر درستی است که وزارتخانه دنبال می کند.

وی در عین حال با اشاره به اینکه در این استان تعامل سازمان نظام مهندسی با اداره راه و شهرسازی کامل بوده است، گفت: در حوزه ما بین دو نهاد مشکلی نبوده و تعامل کامل برقرار بوده است.

مدیرکل راه و شهرسازی استان هرمزگان همچنین با بیان اینکه تعداد نفرات هیئت اجرایی انتخابات نظام مهندسی شامل 8 نفر است ادامه داد: کاندیداها نیز واجد شرایط لازم هستند و احراز صلاحیت کاندیداها توسط هیئت اجرایی بررسی شده است.

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها