آسفالت‌های معمولی که سرمایه‌های ملی را می‌بلعد

یکی از اهداف مهندسان تکنولوژی آسفالت بهبود مقاومت کششی و کاهش ترک‌های زودرس در روسازی ها است. یکی از مصالحی که توانسته پاسخ مثبتی به گزینه های ذکر شده دهد آسفالت سنگدانه ای (SMA) است.

آسفالت‌های معمولی که سرمایه‌های ملی را می‌بلعد

یکی از اهداف مهندسان تکنولوژی آسفالت افزایش توان باربری و بهبود مقاومت کششی و کاهش ترک‌های زودرس در روسازی های انعطاف پذیر است یکی از مصالحی که توانسته پاسخ مثبتی به گزینه های ذکر شده دهد آسفالت سنگدانه ای (SMA) است. در واقع در این نوع آسفالت با تغییر دانه بندی، سهم بخش درشت‌دانه آسفالت را افزایش داده و توانایی آسفالت در تحمل بارهای وارده به راه افزایش می یابد.

به دنبال ایرانی کردن آسفالت درشت دانه هستیم

در همین راستا مدیرعامل شرکت جهان کالای شمس با بیان اینکه در حال حاضر آسفالت سنگ‌دانه‌ای (SMA) در تمامی کشورهای توسعه‌یافته به میزان قابل‌توجهی در پروژه‌های آزادراه‌ها و بزرگراه‌ها استفاده می‌شودگفت: ازآنجایی‌که این محصول در برابر سرما، گرما و رطوبت با کاهش کیفت روبرو نمی‌شود در زمان کوتاهی می‌تواند هزینه‌ها صرف شده را بازگردانند.

رکن‌الدین طیبی بابیان مطلب فوق افزود: هرچند هزینه‌های استفاده از الیاف سلولزی و اجرا این نوع آسفالت نسبت به آسفالت‌های رایج بیشتر است، ولی افزایش مقاومت آسفالت به‌دست‌آمده در جلوگیری از خرابی‌های زودرس رویه آسفالتی جوابگوی مناسبی است.

این کارشناس قیر و آسفالت با اشاره به اینکه استفاده از این آسفالت در کشورهای توسعه یافته انتخابی نیست تأکید کرد: زمانی که صحبت از کیفیت جاده‌ها و ایمنی مسافران باشد نباید انتخاب پروژه‌ها با توجه به هزینه کرد انجام گیرد.

وی گفت: ازآنجایی‌که کشور ما دارای آب‌وهوای متنوعی است این نوع آسفالت می‌تواند انتخاب بسیار هوشمندانه تا 80 درصد پروژه‌های راه‌سازی پرکاربرد تلقی شود.

این کارشناس قیر و آسفالت در بخش دیگر سخنانش بابیان اینکه این آسفالت به علت مصرف درصد بالاتري قير و سهم بالای درشت‌دانه به یک نگه‌دارنده نیازمند است. گفت: در حال حاضر این الیاف‌ها وارداتی بوده و شرکت ما به‌شدت به دنبال بومی کردن این تکنولوژی و نهایتا منجر به تولید داخل این محصول با کیفیت بالا بشود..

طیبی بابیان اینکه این آسفالت زندگی را برای انسان‌ها شادتر می‌کند درنهایت اظهار داشت: تصادفات مکرر، تلفات متعدد و هزینه‌های درمان ناشی از نقص عضو بار مالی زیادی بر گردن جامعه و دولت می‌گذارد اما استفاده از این سیستم می‌تواند تمامی مشکلات را حل وزندگی را شادتر کند.

گرانی دلیل عدم استفاده از آسفالت دانه‌درشت

همچنین مدیرکل دفتر نگهداری راه‌های سازمان راهداری و حمل‌ونقل بابیان اینکه این سیستم 20 درصد گران‌تر از آسفالت‌های دیگر است و انتخاب این سیستم بر عهده پیمانکاران است گفت: اگر پیمانکاری توانایی پرداخت هزینه‌های این نوع آسفالت را داشته باشد بهترین انتخاب را انجام داده است.

رضا اکبری بابیان مطلب فوق گفت: این سیستم قابلیت استفاده در تمام کشور را دارد و هم اکنون به‌صورت پایلوت در بخش‌هایی از تهران ، قم، اردبیل و کرمان استفاده‌شده است.

وی بابیان اینکه در حال حاضر یکی از بزرگ‌ترین موانع برای عدم استفاده از این سیستم هزینه‌های آن است در نهایت گفت: علی‌رغم بازگشت هزینه‌ها در بلندمدت متاسفانه به دلیل کاهش هزینه‌های بهسازی و نوسازی این تکنیک به‌صورت وسیع در جاده‌ها و بزرگراه‌ها کشور اجرایی نمی‌شود.

آسفالتی که تا 80 درصد جاده‌های کشور قابلیت اجرا دارد

همچنین معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بابیان اینکه مشاوران و کارفرماییان در خصوص اجرای این آسفالت باید توجیه علمی، فنی و منطقی شوند گفت: در حال حاضر مشکل اساسی در عدم اجرای این سیستم نبود شناخت کافی و اجرایی صحیح آن توسط پیمانکاران و کارفرماییان است.

سید حسین میر شفیع بابیان مطلب فوق افزود: در حال حاضر استفاده از این آسفالت در آیین‌نامه‌های مربوط به مناطق پر بارش آمده است؛ و به نظر می‌رسد این تکنیک قابلیت بالایی در این مناطق داشته باشد.

معاون ساخت و توسعه آزادراه‌ها بابیان اینکه انتخاب هر تکنیکی در جاده‌ها نیازمند مطالعات به‌خصوص است گفت: در برخی از جاده‌ها رویه بتنی در برخی مناطق آسفالت سنتی و در مواردی هم آسفالت دانه‌درشت انتخاب برتر است. به هر روی این سیستم برای همه جای کشور مناسب و مطلوب نیست. البته این سیستم در مناطق ترافیکی کارکرد مطلوب‌تری دارد.

میر شفیع با اشاره به وارداتی بودن الیاف این نوع آسفالت‌ها درنهایت گفت: به‌طور حتم این مسئله دغدغه بسیار مهمی برای کارفرماییان است بنابراین باید شرکت‌های ایرانی به دنبال تولید مطلوب این الیاف‌ها ، بومی‌سازی و داخلی سازی آن باشند

منبع: صما

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها