افزایش ۱۸ درصدی تورم کالاهای صادراتی

شاخص قیمت (تورم) کالاهای صادراتی (ریالی، ١٠٠=١٣٩٠) در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ٢٢٦.٢ است که نسبت به فصل زمستان سال١٣٩٦، ١٨.١ درصد افزایش داشته است.

افزایش ۱۸ درصدی تورم کالاهای صادراتی

مطابق با اعلام مرکز آمار ایران، تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل(تورم نقطه به نقطه) ٢٨.٥ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل (نرخ تورم) برابر با ١٢.٢ درصد بوده است.

شاخص قیمت کالاهای صادراتی (دلاری، ١٠٠=١٣٩٠) در فصل بهار ١٣٩٧ برابر با ١٢٤.٤ است که نسبت به فصل زمستان سال١٣٩٦، ١٠.١ درصد افزایش داشته است. همچنین تغییرات فصلی شاخص قیمت کالاهای صادراتی نسبت به فصل مشابه سال قبل ١٢.٩ درصد و تغییر مجموع چهار فصل منتهی به فصل جاری نسبت به دوره مشابه سال قبل(نرخ تورم) برابر با ٦ درصد بوده است.

با توجه به اینکه قیمت کالاهای صادراتی یکی از مهم‌ترین عوامل اثرگذار بر میزان مبادلات خارجی کشورها و نیز یکی از عوامل تعیین کننده رابطه مبادله است، تغییرات آنها از اهمیت بالایی برخوردار است. در طرح شاخص قیمت کالاهای صادراتی از کلیه کدهای تعرفه صادراتی کشور در سال ١٣٩٠(سال پایه) استفاده می‌شود. روش جمع‌آوری اطلاعات با استفاده از آمارهای ثبتی گمرک جمهوری اسلامی ایران (ارزش بصورت ریالی و دلاری، کشور مبدأ و مقصد، نحوه حمل و نقل و نرخ ارز) صورت گرفته است. طبقه بندی مورد استفاده سیستم طبقه‌بندی نظام هماهنگ شده توصیف و کدگذاری (HS) است.

گفتنی است برای محاسبه شاخص فصل بهار سال ١٣٩٧ از داده‌های مقدماتی (غیر قابل استناد) گمرک استفاده شده است. نتایج اعلام شده بصورت مقدماتی بوده که پس از اینکه گمرک داده‌های قطعی سال ١٣٩٧ را استخراج و ارائه کرد، شاخص واردات هم از سوی مرکز آمار بازنگری شده و ارقام واقعی شاخص مربوط به این دوره مجدداً بصورت قطعی منتشر خواهد شد.

منبع: ایسنا

729

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها