پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در اروپا

مدیرعامل

پولشویی ۲۰۰ میلیارد یورویی در اروپا

توماس بورگن در بیانیه استعفای خود اقرار کرده است بیشتر وجوهی که از شعبات این بانک در روسیه، انگلیس و استونی انتقال داده شده‌اند قوانین را نقض کرده‌اند: واضح است که دانسکه بانک نتوانسته است به مسئولیت خود در قبال پرونده پولشویی در شعبه استونی به درستی عمل کند و عمیقا به خاطر این موضوع متاسف است.

این بانک دانمارکی گفته است در تحقیقات مستقل خود به این نتیجه رسیده که در کنترل‌های ضد پولشویی این بانک نواقص زیادی وجود دارد. طبق این تحقیقات حدود نیمی از ۱۵ هزار مشتری استونیایی مظنون به ارتکاب جرائم مرتبط با پولشویی هستند.

بنابر نتایج تحقیقات، برخی از کارکنان بانک با مشتریان همکاری کرده و قوانین امنیتی را رعایت نکرده‌اند. دانسکه بانک گفته است برخی از کارمندان فعلی و سابق خود در شعبه استونی را به پلیس این کشور معرفی کرده است. دانسکه بانک چهارشنبه هفته گذشته برای نخستین بار پذیرفت که در شعبات این بانک پولشویی رخ داده است.

دادسرای جرائم مالی استونی اعلام کرده است که از یافته‌های مختلف در جریان رسیدگی به این پرونده استفاده خواهد کرد. کیلوار کسلر- رئیس این دادسرا گفت که مورد اخیر نشان می‌دهد که در دانسکه بانک مشکلات مدیریتی و نظارتی حادی وجود دارد. بیل برودر- مدیر یکی از صندوق‌های پوشش ریسک آمریکایی گفت که برخی از افراد با نفوذ وثروتمند روسی از شعبه استونی برای انتقال وجوه غیرقانونی خود استفاده کرده‌اند.

دانسکه بانک اعلام کرده است تمام سود حاصل از حساب‌های مظنون به پولشویی سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۵ خود را صرف امور خیریه خواهد کرد. این مبلغ معادل ۱۷۸ میلیون پوند خواهد بود. به عقیده تحلیل گران، در ماه‌های پیش رو به احتمال زیاد باید شاهد جریمه این بانک توسط مقامات پولی و بانکی دانمارک، اتحادیه اروپا و آمریکا باشیم.

منبع: ایسنا

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها