پیام امام حسین (ع) در عصر انفجار اطلاعات هم شنیده می‌شود

عضو شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی گفت: با وجود انفجار اطلاعات در عصر کنونی، پیام امام حسین (ع) بعد از ۱۴ قرن بر دل رهبران جهان و مردم دنیای امروز می‌نشیند.

پیام امام حسین (ع) در عصر انفجار اطلاعات هم شنیده می‌شود

«صلح» و «عدالت» مفاهیمی دیرپا در جامعه بشری هستند که از دغدغه‌های جدی انسان در تاریخ بوده‌اند و از این رو ساختن جهانی سرشار از صلح، عدالت و احترام به کرامت انسانی آرمانی بزرگ برای بشریت به شمار می‌آمده است. به مناسبت ۲۱ سپتامبر که مصادف با ۳۰ شهریورماه که به نام «روز جهانی صلح» نامگذاری شده است با لاله افتخاری از اعضای شورای راهبری مجمع جهانی صلح اسلامی و نماینده اسبق مردم تهران در مجلس گفت‌وگو کردیم که در ادامه می‌آید:

نگاه دوسویه سازمان ملل به مفهوم «صلح»

*با توجه به شعار امسال سازمان ملل «حق بر صلح» به مناسبت هفتادمین سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر، به نظر شما تا چه حدی این شعار در زمینه برقراری صلح در جهان محقق خواهد شد؟

عملکرد سازمان ملل نشان‌دهنده این است که نتوانسته در برقراری صلح به خاطر نگاه دوگانه‌ای که دارد موفق باشد و در حقیقت اگر آن‌ها به خوبی عمل می‌کردند، ما امروز شاهد این همه ناامنی و جنگ در کشورهایی مثل یمن در منطقه خود ما و بسیاری از نقاط دنیا نبودیم. بنابراین فکر می‌کنم که در حقیقت باید یک بازنگری بکند و عملکرد خودش شعار خوبی است. یعنی باید عملکرد خودش را با شعارهایی که می‌دهد، تنظیم کنند. در حقیقت اسم و مسمی باید با هم همخوانی پیدا کند. در غیر این صورت مثل سال‌های گذشته نتایج خوبی نخواهد داشت.

حفظ امنیت به خود کشورها واگذار شود

*به نظر شما با توجه به تحولات اخیر در منطقه و جهان از جمله داعش، سوریه، تجاوز عربستان سعودی به یمن، جنایات رژیم صهیونیستی در غزه و مسلمانان میانمار برای ایجاد جهانی مملو از صلح و امنیت در سطح بین‌المللی چه الزاماتی وجود دارد؟

احترام به حقوق دیگران و رعایت عدالت در مورد کشورهای مختلف و شناسایی و به رسمیت شناختن حقوق بشری و تمامیت ارضی و دیگر مسائلی که کشورهای مختلف دارند، از الزامات تحقق صلح استو باید از طرف همه کشورها این مسأله مورد نظر قرار بگیرد. بعد هم اینکه نیروهای بیگانه باید از منطقه بیرون بروند، چه به عنوان دموکراسی باشد و چه برای ایجاد امنیت در منطقه و یا به هر عنوان دیگری یا اقدامات پیشگیرانه که اسم آن را می‌گذراند، به هر عنوان که آمده باشند. باید اینها از منطقه خارج شوند و مسوولیت کشورها و حفظ امنیت و آرامش و صلح در کشورها را به خود آن‌ها واگذار کنند.

ترویج گفتمان صلح عادلانه نیازمند توجه به مبنای الهی بشر است

*پیشنهاد شما برای ترویج گفتمان صلح عادلانه در جهان چیست؟

برای ترویج گفتمان صلح عادلانه باید به مبنای الهی آن برگشت؛ یعنی همان که در آموزه‌های دینی آمده که متناسب با فطرت است که «فِطْرَتَ اللَّهِ الَّتِی فَطَرَ النَّاسَ عَلَیْهَا». همان طور که قرآن می‌فرماید :«لَا تَبْدِیلَ لِخَلْقِ اللَّهِ». به هر حال این ثابت است. اصول آن در همه زمان‌ها و مکان‌ها برای همه ملت‌ها با هر رنگ، نژاد، آیین و عقیده‌ای که باشند یکسان است. در حقیقت این دستورالعمل قرآنی می‌تواند حلقه وصل آن‌ها باشد. باید از این طریق اقدام شود.

توجه داشته باشیم چیزی که با ندای فطرت همسو است بر دل‌ها می‌نشیند و مردم آزاده و بیدار دنیا را می‌تواند حول محور خودش جمع کند. به همین خاطر همه می‌توانند دور هم جمع شوند و منافع خودشان را در آنجا ببینند. بنابراین با توجه به پژوهش‌های عمیق و با عنایت به مشترکات ادیان، مذاهب و ملل، بازگشت به فطرت را باید از نخبگان شروع کرد و بعد آن را به توده مردم توسعه داد تا بتوانیم این گفتمان را جهانی کنیم. همچنان که می‌بینیم پیام امام حسین (ع) بر دل رهبران جهان و مردم ۱۴ قرن بعد در دنیای امروز با این انفجار اطلاعات می‌نشیند و به تبع آن مردم ادیان مختلف را در اربعین حسینی در کربلای معلی گرد هم جمع می‌کند.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها