خون‌رسانی اورژانسی در زمان طلایی/راه‌اندازی باشگاه گروه خونی "O منفی"

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران گفت: به موازات اجرای این برنامه، باشگاه گروه خونی O منفی را نیز در سازمان انتقال خون ایران راه‌اندازی کردیم.

خون‌رسانی اورژانسی در زمان طلایی/راه‌اندازی باشگاه گروه خونی "O منفی"

دکتر عباس صداقت با اشاره به همکاری سازمان انتقال خون با سازمان اورژانس کشور برای تزریق خون در محل حوادث و سوانح، گفت: تقریبا از سال ۲۰۱۲ بود که توجه به این نکته در کشورهای صنعتی اروپا جلب شد که اگر بتوانیم در جراحات، سوانح، حوادث و در بحث زایمان‌هایی که در مناطق صعب‌العبور قرار دارند، در زمان طلایی یعنی ۲۰ دقیقه تا نیم ساعت بعد از حادثه، نسبت به تامین خون و جایگزینی خون اقدام کنیم، می‌توان میزان مرگ‌ومیر و عوارض این سوانح و حوادث را کاهش داد.

گروهِ خونی کمیاب

صداقت ادامه داد: باید توجه کرد که فراوانی گروه خونی O منفی کم و این گروه خونی کمیاب است. در نتیجه باید به درستی از این گروه خونی استفاده کرد. در عین حال باید بدانیم که خون سه خاصیت مهم دارد؛ اول اینکه یک ماده زنده است و زمان انقضای مصرف دارد، دوم اینکه تاکنون هیچ جایگزینی به صورت صنعتی برایش پیدا نشده و سوم اینکه منشاء تامینش فقط انسان‌های داوطلب است.

خونرسانی به مناطق صعب‌العبور

صداقت ادامه داد: بر همین اساس از این فرصت استفاده شد و با توافقات اولیه‌ای که بین سازمان انتقال خون و سازمان اورژانس کشور انجام گرفت، یک کارگروه فنی ایجاد شد و خودمان الزامات کار را نوشتیم. در همین راستا در فروردین ماه سال ۹۶ به صورت آزمایشی کار را در استان زنجان آغاز کردیم. در این اقدام بیشتر بحث آمبولانس‌های هوایی مطرح بود و لازم بود جایی که محل فرود این آمبولانس‌های هوایی است، بانک خون بیمارستانی داشته باشیم. زیرا کیسه‌های خون باید به لحاظ زنجیره سرد، آماده‌سازی برای تزریق و... با استانداردهای ملی و دستورالعمل‌های سازمان انتقال خون مطابقت داشته باشند.

صداقت درباره نحوه کار از سوی اورژانس کشور نیز گفت: این خون‌ها در یخچالی که دما را ثبت می‌کند، نگهداری و قبل از تزریق هم چک می‌شوند که در مدتی که کیسه خون در یخچال بوده، آیا زنجیره سرما حفظ شده است یا خیر. پیش از تزریق هم با دستگاهی دمای خون با بدن متناسب می‌شود.

باشگاه گروه خونی O منفی راه‌اندازی شد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی جذب و نگهداری اهداکنندگان سازمان انتقال خون ایران با بیان اینکه به موازات این اقدام، باشگاه گروه خونی O منفی را هم در سازمان انتقال خون ایران راه‌اندازی کردیم، گفت: من از همه هموطنان‌مان که دارای این گروه خونی هستند، درخواست می‌کنم که به این باشگاه بپیوندند. مردم می‌توانند با مراجعه به پرتال رسمی سازمان انتقال خون ایران، وارد این باشگاه شده و جزء اعضا شوند. بر این اساس اطلاعات‌شان در موارد ضروری می‌تواند به ما در فراخوان‌ها کمک کند. در عین حال پیشبرد این برنامه بستگی به ناوگان اورژانس هم دارد. ما اعلام آمادگی می‌کنیم که هرکجا که مرکز اورژانس آماده بود، در این زمینه همکاری می‌کنیم. اما با توجه به تازه بودن این کار و اینکه علاقه داریم کار به صورت محکم و اصولی پیش رود، آن را به صورت گام‌به‌گام پیش می‌بریم تا بتوان سال‌های سال از آن نفع برد و حتی بتوانیم این تجربه را در اختیار سایر کشورها هم قرار دهیم.

منبع: ایسنا

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها