کدام افراد بیشتر درخطر ابتلا به دیابت قرار دارند

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران گفت: در نسل حاضر چاقی در سنین 30 الی 40 سالگی رخ می‌دهد و پس از گذشت 10 الی 15 سال ممکن است فرد به بیماری دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شود.

کدام افراد بیشتر درخطر ابتلا به دیابت قرار دارند

محمد هاشمی دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران اظهار داشت: چاقی کودکان پدیده‌ای است که به عنوان یک معضل بهداشتی این روزها در سراسر جهان مشاهده می‌شود.

وی افزود: چاقی روندی رو به توسعه دارد اما وقتی این موضوع به گروه نوجوانان سرایت می‌کند نگرانی‌های بیشتری را به دنبال خواهد داشت به دلیل اینکه افراد چاق بیشتر از سایرین در معرض خطر بروز بیماری‌های غیرواگیر قرار دارند.

هاشمی خاطرنشان کرد: در نسل حاضر چاقی در سنین 30 الی 40 سالگی رخ می‌دهد و پس از گذشت 10 الی 15 سال ممکن است فرد به بیماری دیابت یا بیماری‌های قلبی و عروقی مبتلا شود.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: نوجوانی که در سنین کودکی به چاقی مبتلا شده بیشتر از سایرین با خطر بروز دیابت مواجه است به عبارت دیگر این فرد ممکن است بین سنین 20 الی 30 سالگی به این بیماری مبتلا شود.

هاشمی خاطرنشان کرد: این مسأله علاوه به خطر انداختن سلامت فرد باعث می‌شود هزینه‌هایی نیز به جامعه تحمیل شود این فرد دیگر کارایی روزهای عادی را نخواهد داشت که تعداد زیاد مبتلایان به چاقی بار کلانی بر اقتصاد درمان و نهایتاً اقتصاد کلان کشور تحمیل می‌کند به همین لحاظ این مسأله بیشتر از مسأله فردی مورد توجه قرار گرفته است.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران ادامه داد: مطالعات نشان داده است که سنین بین 6 تا 9 سالگی سن حساسی برای ابتلا به چاقی است و فردی که در این سن به چاقی مبتلا شود احتمال چاقی بیش از حد در بزرگسالی در وی وجود دارد که این سن دقیقاً با سن ابتدای تحصیل کودک مطابقت دارد.

هاشمی خاطرنشان کرد: تغذیه کودکان و میزان فعالیت بدنی کودک در سن 6 تا 9 سالگی بسیار حائز اهمیت است و متولیان وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش باید نظارت بیشتری بر خوراکی‌هایی که در بوفه‌های مدارس به فروش می‌رسند داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: خانواده‌ها نیز باید نسبت به سبد غذایی کودک مراقبت ویژه‌ای داشته باشند اما متأسفانه هنوز برخی از خانواده‌ها چاقی و فربه بودن کودک را نشانه سلامتی وی می‌دانند و با مراجعه به مطب پزشک به دنبال داشتن فرزند چاق هستند.

دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران خاطرنشان کرد: آگاهی دادن به خانواده‌ها در این زمینه بسیار مهم است و در حال حاضر تعداد زنگ‌های تفریح مدارس نسبت به سابق بیشتر شده و این باور غلط وجود دارد که کودک در هر زنگ تفریح باید خوراکی مصرف کند.

هاشمی در پایان گفت: کودکان نیازمند میان وعده هستند اما این تغذیه باید سالم باشد و در میان وعده‌ها از مصرف فست‌فودهای شیرین و همچنین خوراکی‌های شور مانند چیپس و پفک اکیداً خودداری شود و توصیه می‌شود در این زمان از لقمه‌های خانگی، انواع میوه‌ها و مغزها استفاده شود.

منبع: فارس

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها