سلامت روانی دانش آموزان در گرو تأمین بهداشت روانی در مدرسه

یک روان شناس و مشاور تحصیلی گفت: دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از فقدان بهداشت روانی مناسب رنج می‌برند اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند.

سلامت روانی دانش آموزان در گرو تأمین بهداشت روانی در مدرسه

مریم رجبی روان شناس و مشاور تحصیلی اظهار کرد: مدرسه و محیط های آموزشی کانون توجه صاحب نظران سلامت روان است.

وی با بیان اینکه مدرسه با گروه های سنی ای که به عنوان گروه های حساس شناخته می شوند سرو کار دارند،گفت: علاوه بر اینکه سنین دبستان، راهنمایی و دبیرستان به عنوان سنینی شناخته می شوند که پایه ریزی شخصیت افراد در بزرگسالی در این سنین روی می دهد، مسئله قابل توجه این است که این دسته از گروه های سنی بیشتر اوقات خود را در مدرسه می گذرانند و روشن است که فضای این موقعیت ها تأثیرات مهمی بر سلامت افراد در بزرگسالی دارد.

رجبی ادامه داد: بر این اساس صاحبنظران مسائل روانی در کنار توصیه به خانواده‌ها در جهت شناخت عوامل موثر در بهداشت روانی و تامین آن، مراکز آموزشی و مدارس را مورد توجه خود قرار می‌دهند و معتقدند که رسیدن به اهداف آموزشی که مدارس به عنوان اهداف اساسی خود به آنها توجه دارند، مستلزم تامین بهداشت روانی دانش آموزان است.

بیشتر بخوانید: این مشاوران خود نیاز به مشاوره دارند/ راهنمایی هایی که نوجوانان را گمراه تر می کند

وی با بیان اینکه سلامت روانی دانش آموزان با پیشرفت تحصیلی آنها رابطه دارد و دانش آموزانی که به نحوی از مشکلات روانی یا از فقدان بهداشت روانی مناسب رنج می‌برند اغلب با افت تحصیلی مواجه هستند، افزود: جهت تامین شرایط مناسب برای نیل به اهداف آموزشی، تربیتی و تضمین سلامت افراد در جامعه در سنین مختلف، اعمال شیوه‌های مناسب جهت تامین بهداشت روانی باید در مدارس مدنظر قرار گیرد.

محیط مدرسه و بهداشت روانی

وی افزود: محیطی کسب علم برای دانش آموزان همچون تمام محیطهای دیگر که بر رفتار فرد موثر است، رفتار و سلامت روان آنها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.محیط فیزیکی مدرسه از جمله شرایط ساختمانی، نور، رنگ، بهداشت محیط در سلامت روان دانش آموزان تاثیر گذار است. همچنین ضروریست که در جهت ارتقاء بهداشت روانی دانش آموزان تامین شرایط فیزیکی مناسب مورد توجه قرار گیرد و از آنجایی که قسمت عمده ساعات روزانه دانش آموزان در محیط مدرسه می‌گذرد، شرایط نامناسب فیزیکی مثل ناکافی بودن نور ، سیستم گرمایش و سرمایش نامناسب ، امنیت ساختمان و ... بسیار حائز اهمیت است.

بهداشت روانی مسئولین مدرسه

رجبی افزود: در تامین بهداشت روانی دانش آموزان، توجه به بهداشت روانی مسئولین و کارکنان مدارس نیز حائز اهمیت است. علاوه بر تاثیر الگویی مسئولین مدرسه بر رفتار دانش آموزان، نوع ارتباطی که با دانش آموزان برقرار می‌کنند نیز می‌توانند سودمند یا بر عکس مخل بهداشت روانی دانش آموزان باشد.

نقش مشاور در تامین بهداشت روانی در مدرسه

وی با بیان اینکه مشاور نقطه مرکزی در تامین بهداشت روانی مدرسه به شمار می‌رود، تشریح کرد: مشاور با شناسایی عوامل مخل بهداشت روانی و عوامل ارتقا دهنده بهداشت روانی سعی در ایجاد فضایی سالم در مدرسه دارد؛ چرا که علاوه بر نقش الگودهی، مشاوره می‌تواند الگویی برای معلمان دیگر باشد و با شناسایی دانش آموزان مشکل‌دار و کمک به رفع مشکل آنها و شناخت سایر عوامل و با استفاده از امکانات موجود به ارتقای سطح بهداشت روانی مدرسه بپردازد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها