راهکارهایی برای تامین امنیت روانی دانش آموزان در دوران تحصیل

یک روانشناس گفت: نگرانی بیش از حد دانش آموزان یکی از مهمترین مشکلات خانواده هاست و این امر عملکرد دانش آموزان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

راهکارهایی برای تامین امنیت روانی دانش آموزان در دوران تحصیل

سید شهرام علیزاده متخصص و روانشناس کودک ونوجوان مطرح کرد: نگرانی بیش از حد دانش آموزان در دوران تحصیل به عنوان یکی از مهمترین مشکلات خانواده ها به شمار می آید. اضطراب در امتحانات با دل مشغولی قابل توجه همراه با تردید فرد درباره توانایی های خود مشخص می شود و با افکار منفی نسبت به توانایی ها، حواس پرتی، واکنشهای جسمانی همچون لرزش دست و تعریق و افت تحصیلی همراه است.

وی در ادامه بیان کرد: حساسیت بیش از حد والدین در عملکرد تحصیلی دانش اموزان به همراه سخت گیری مسئولان مدرسه به اضطراب دانش آموزان دامن خواهد زد. به طور مثال دانش آموزی که نمره ۱۸ را کسب کرده است و یکی دو غلط در امتحان دارد، با فشار والدین برای کسب نمره ۲۰ مواجه می شود بی آنکه توانایی های او در نظر گرفته شود. باید نظر بگیرید که ممکن است فرزندتان با تمام تلاش خود این نمره را کسب کرده باشد و فشار بیش از حد به او موجب افت تحصیلی اش شود.

این روانشناس با بیان علل افزایش تنش در دانش آموزان گفت: وجود اضطراب در والدین نیز یکی از علل افزایش تنش در دانش آموزان است. برخی از والدین بیش از دانش آموزان نگران امتحان هستند و با جملات استرس زا موجب تنش هر چه بیشتر در فرزندشان می شوند. به کار بردن جملاتی تنش زا اضطراب دانش آموز را تشدید خواهد کرد و حتی ممکن است دانش آموز از شرکت در امتحان اجتناب کند.

وی افزود: مقایسه کردن یکی از راهکارهای نامطلوب والدین برای بهبود وضعیت تحصیلی دانش آموزان است. هرگاه والدین توانایی های فرد را با دیگری مقایسه کنند و او را بدلیل کاستی هایش سرزنش کنند، اعتماد به نفس فرزندشان کاهش می یابد و بر میزان اضطراب او افزوده می شود.

راهکارهایی برای بهبود وضعیت تحصیلی و روانی در دوران تحصیل

علیزاده تصریح کرد: سعی کنید به جای تمرکز بر نقاط ضعف فرزندتان، توانایی ها و نقاط قوت او را پررنگ کنید تا اعتماد به نفس او تقویت گردد. همچنین انتظارات خود را با توانایی های فرزندتان همسو کنید و با توقع بیش از حد، بیزاری از تحصیل را در وجودش نهادینه نکنید.

وی در خصوص تشویق فرزندان بیان کرد: تلاش فرزندتان را برای کسب موفقیت های هرچند کوچک با پاداش همراه و او را به پاس تلاشش تشویق کنید و در صورت افت عملکرد فرزندتان جویای علت باشید. طعنه،کنایه و سرکوفت مشکل فرزندتان را حل نخواهد کرد.

علیزاده در پایان گفت: روابط خود با فرزندتان را به گونه ای تنظیم کنید که دل مشغولی های خود را نسبت به فضای مدرسه و امتحانات با شما در میان بگذارد. همچنین وضعیت روانی و تحصیلی فرزندتان را از مسئولین مدرسه جویا شوید و در صورت وجود مشکل نسبت به رفع آن اقدام کنید.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها