فریدون مجلسی: ظریف از حق حضور در نشست استفاده کند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی تاکید کرد: وزیر امور خارجه و سفیر بهتر است در این جلسه شرکت کنند تا بتوانند پاسخ حرفه‌‌‌‌اىو لازم بدهند و جلب اعتماد کنند.

فریدون مجلسی: ظریف از حق حضور در نشست استفاده کند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی با اشاره به نشست احتمالی شورای امنیت با موضوع ایران تاکید کرد: وزیر امور خارجه و سفیر بهتر است در این جلسه شرکت کنند تا بتوانند پاسخ حرفه‌‌‌‌اىو لازم بدهند و جلب اعتماد کنند.

فریدون مجلسی در گفت‌وگو با ایلنا، درخصوص تشکیل جلسه شورای امنیت با موضوع ایران به ریاست ترامپ گفت: از آنجا که صلاحیت شوراى امنیت رسیدگى به ادعاهاى اقدامات تهدیدآمیز نسبت به صلح و امنیت جهانى است، تصور می‌شود مدعی باشند آزمایش‌‌‌هاى موشکى ایران خلاف برجام بوده و همچنین نسبت به اسرائیل به عنوان تهدید علیه موجودیت آن ادعاهایی داشته باشند.

وی با بیان اینکه شاید پرتاب موشک به مقر حزب دموکرات در اقلیم کردستان هم مطرح شود، اظهار داشت: دفاع ایران مقابله با حمله‌‌‌‌ها و قتل مرزبانان ایرانى خواهد بود و باید توجه داشت که اسرائیل هم به این دستاویز براى خودش استناد خواهد کرد. احتمالاً قصد آمریکا تأکید بر انجام انواع روش‌هاى مسالمت‌‌‌آمیز مانند پیشنهاد مذاکره و میانجی‌گرى و غیره است تا اگر بهانه‌‌‌‌اى منجر به برخورد حاد شود، به سوابق بى‌‌‌پاسخ ماندن اقدامات صلح‌‌‌‌جویانه استناد کند. شاید بهتر باشد وزیر امور خارجه شخصاً از حق حضور و پاسخگویى در شوراى امنیت استفاده کند.

این دیپلمات اسبق ایران در پاسخ به این سوال که برخی‌ها می‌گویند حضور در این نشست به معنای پذیرش اتهامات از سوی ایران است. تا چه اندازه با این تحلیل موافقید؟ تصریح کرد: بعضی‌‌‌‌ها لابد همین توصیه‌های اشتباه را به احمدى‌‌‌نژاد کردند که منجر به صدور شش قطعنامه کاغذپاره و تحریم شدید ایران شد درحالیکه حضور در جلسه و مقابله با اتهام‌‌‌‌زنندگان نشانه عدم پذیرش اتهامات است.

مجلسی با بیان اینکه فکر مى‌‌‌کنم وزیر امور خارجه و سفیر بهتر است در این جلسه شرکت کنند تا بتوانند پاسخ حرفه‌‌‌‌اى و لازم بدهند و جلب اعتماد کنند،‌ خاطرنشان کرد: با حدس مى‌‌‌‌‌توان گفت ایران باید آماده باشد پاسخ آزمایش‌‌‌هاى موشکى و عدم تضاد آن با برجام را بدهد و روى این شعار که ایران در حمله به هیچ دولتی از جمله اسرائیل پیشقدم نخواهد شد، تأکید کند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا در این نشست هم شاهد تداوم مخالفت اعضا با امریکا خواهیم بود یا رویکرد وحشت‌افکنی کاخ سفید و حضور ترامپ در جلسه می‌تواند موجب تغییر رای آنها شود؟ ابراز داشت: روسیه و چین احتمالاً وتو خواهند کرد، انگلیس و فرانسه ضمن تذکر درباره لزوم عدم تهدید أسرائیل رأى ممتنع خواهند داد. ترامپ روی گردان نخواهد شد مگر آنکه عدم تهدید از جانب ایران تأیید شود.

728

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها