گریه بامعرفت بر حسین(ع) جریان‌ساز است/ با فرهنگ عاشورا مقابل 40 کشور ایستادگی کردیم

امام جمعه همدان گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس فرزندان این سرزمین با فرهنگ عاشورا در مقابل 40 کشور جهان ایستادند، اگر فرهنگ عاشورا را نداشتیم کجا می‌شد در مقابل این همه کشور ایستاد؟

گریه بامعرفت بر حسین(ع) جریان‌ساز است/ با فرهنگ عاشورا مقابل 40 کشور ایستادگی کردیم

آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی ظهر امروز در خطبه‌های نماز جمعه همدان با دعوت همگان به تقوای الهی اظهار کرد: باید از مردم عاشق امام حسین(ع) که در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان کم نگذاشتند، تشکر کنیم زیرا به معنای واقعی سنگ تمام گذاشتند.

وی با بیان اینکه وضعیت اقتصادی مانع از این نشد که بساط نذری و ایستگاه صلواتی برای امام حسین(ع) کمرنگ شود، گفت: شکی نیست که مردم ما معطل یک وعده غذا نیستند و جوش و خروش آنها برای بهره‌مندی از غذای امام حسین(ع) به خاطر شفای آن است و پیوند با این امام همام را بیشتر می‌کند و معنویت را در زندگی جاری می‌سازد.

امام جمعه همدان با اشاره به سرکشی‌اش از مجالس مختلف عزای سید و سالار شهیدان، افزود: سعی کردم به همه مجالس تا جای ممکن سرکشی کنم چون هر مجلس منتسب به حسین(ع)، عطر و بوی خود را دارد.

وی با گریزی به این مسئله که چرا مجالس حسین(ع) «روضه» نام گرفته است، در تشریح این مطلب «روضه» را به معنای «باغ» عنوان کرد و اظهار کرد: روزی حضرت رسول(ص) در بین اصحاب فرمودند «هرگاه باغی از باغستان‌های بهشت را پیدا کردید تا می‌‌توانید از آن استفاده کنید» که اصحاب با تعجب پرسیدند «یارسول‌الله! از کدام باغ‌های بهشتی صحبت می‌کنید در حالی که اینجا دنیاست» حضرت در پاسخ فرمودند «مجالسی که در آن از معارف‌ آل‌الله و افشاگری راجع به جبهه کفر و نفاق گفته می‌شود بر باغ‌های بهشتی نیز ارجح است».

طه‌محمدی ادامه داد: با این حدیث از پیامبر گرامی اسلام، متوجه می‌شویم که قدر و منزلت مجالس روضه چقدر بالاست، اگر روضه برای امام حسین(ع) باشد اجر صدچندانی دارد.

وی از حضور جوانان، نوجوانان و کودکان در عزای سید و سالار شهیدان ابراز خرسندی کرد و با بیان اینکه باید نسبت به تقویت این حضور کوشید، تأکید کرد: در کنار شور حسینی باید شعور حسینی را نیز تبلیغ کرد و آن را اصل و اساس دانست.

امام جمعه همدان با تأکید بر لزوم پرهیز از هر نوع وهن، ضعف و بدعت در عزاداری‌های حسین(ع) افزود: حیف است ساعت‌ها برای عزاداری صرف شود اما خدای نکرده شاهد برخی بدعت‌ها در آن باشیم، باید تا می‌توانیم آن چه باعث رشد و بالندگی عزادار حسین می‌شود را تقویت کنیم و مراقب نفوذ بدعت‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه باید والایی‌های نهضت عاشورا، درس ها، عبرت‌ها و فرهنگ متعالی آن را تبلیغ و ترویج کنیم، ادامه داد: عاشورایی شدن با مقتضیات زمان در این است که فرهنگ و مفاهیم آن را بیان کنیم و آن را به کار بگیریم.

طه‌محمدی با بیان اینکه متاسفانه در اغلب روضه‌ها نسبت به بیان فلسفه قیام خون‌بار عاشورا غفلت شده است، تأکید کرد: نهضت عاشورا یک پیام دارد و آن هم چیزی نیست جز اینکه «مرگ سرخ به از زندگی ننگین».

وی قیام حسین(ع) این درس را به بشریت داد که نه باید ظلم کرد و نه زیر بار ظلم رفت، گفت: درس آزادگی و آزادی مسلمان و غیر مسلمان نمی‌شناسد و هر انسانی دنبال این موضوع مهم است.

امام جمعه همدان با بیان اینکه کشورهای مستکبر دنبال اسارت ملت‌ها هستند که باید با تأسی از فلسفه قیام عاشورا در مقابل ظلم و جور آنها بایستیم، اظهار کرد: در این راه باید حق را از باطل تشخیص داد.

وی عدم تشخیص حق از باطل را زمینه‌ای برای قربانی شدن در هوس‌های مستکبران به نام دفاع از حق دانست و تأکید کرد: برای شناخت حق از باطل باید بصیر بود.

طه‌محمدی گریزی به اوج مظلومیت اباعبدالله(ع) زد و با اشاره به اینکه شهادت ایشان، اهل آسمان و زمین را عزادار کرده است، گفت: سعادت و شقاوت در جریان واقعه کربلا یکی از مباحث اساسی بود زیرا آنها که نفس قدسی امام حسین را درک کردند و تابع فرمان او بودند، سعادتمند شدند.

وی با بیان اینکه گریه بر حسین باید با معرفت باشد زیرا این نوع گریه اثرگذار است و جریان‌ساز، گفت: در طول هشت سال دفاع مقدس فرزندان این سرزمین با فرهنگ عاشورا در مقابل 40 کشور جهان ایستادند، اگر فرهنگ عاشورا را نداشتیم کجا می‌شد در مقابل این همه قدرت جهانی ایستاد؟

امام جمعه همدان با اشاره به تلاش دشمن برای مقابله با دین مبین اسلام به ویژه قیام عاشورا در فضای مجازی اظهار کرد: دشمن از پیام قیام امام حسین(ع) در ترس و واهمه است و می‌خواهد با هر ترفندی مانع از ترویج آن در جهان شود.

وی ادامه داد: رسالت ما مردم شیعه رساندن پیام خونبار امام حسین(ع) به بشریت است بنابراین باید خود را دست کم نگرفته و در مسیر دینمداری و جریان‌سازی پیشگام باشیم.

طه‌محمدی دنیاطلبی را آفت دین دانست و با بیان اینکه بسیاری از اطرافیان امام حسین(ع) نیز به واسطه این خصلت دست از او کشیدند، گفت: باید مراقب اعمال و رفتار خود باشیم.

وی با اشاره به ایمان والای حضرت زینب(س) افزود: در شرایطی که ایشان داغ بهترین‌های انسان‌های روی زمین را در عرض نیم‌روز دیده بودند اما باصلابت در مقابل دشمن ایستادند و فرمودند «جز زیبایی چیزی ندیدم» چراکه تمام کارهای آنها برای رضای خدا بود و بس.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها