مروری بر مواضع احتمالی ترامپ و اروپا در مورد ایران در گفتگوهای اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل

آیا ترامپ و روحانی در هفته اخیر مذاکره می‌کنند؟/ بر اساس برخی تحلیلها، ترامپ سخنرانی تندی علیه ایران خواهد داشت

در آستانه هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، احتمالا ترامپ سعی خواهد کرد اروپا را از برجام خارج کند در حالیکه اروپا بر باقی ماندن برجام با تمام ضعفها تاکید خواهد داشت.

آیا ترامپ و روحانی در هفته اخیر مذاکره می‌کنند؟/ بر اساس برخی تحلیلها، ترامپ سخنرانی تندی علیه ایران خواهد داشت

به گزارش خبر فوری ، در هفته اخیر، بسیاری از رهبران جهان در مقر سازمان ملل بعد از برگزاری هفتاد و سومین اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک با یکدیگر ملاقات خواهند کرد. دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا چالشی جدی در هفته اخیر و در مذاکرات و گفتگوهایش در نیویورک خواهد داشت. بسیاری معتقدند که چالش اصلی او در رابطه با ایران است. خروج آمریکا از برجام دقیقا چیزی است که ترامپ در رابطه با آن با سایر رهبران جهان اختلاف دارد.

کشورهای اروپایی معتقدند برجام(حتی بدون آمریکا) باید ادامه پیدا کند در حالیکه ترامپ به شدت از خروج از توافق هسته ای دفاع می‌کند و معتقد است برجام توافقی است شکست خورده و ابتر. این اختلاف نظر، محور احتمالی گفتگوهای کشورهای اروپایی و آمریکا در سازمان ملل خواهد بود.
بسیاری معتقدند ملاقات و مذاکره ترامپ و روحانی در این هفته می‌تواند بهترین گزینه پیش روی ترامپ باشد. نزدیکان ترامپ تاکید کرده اند که ترامپ گزینه مذاکره با روحانی را در هفته اخیر کنار نگذاشته است.

مع الوصف، هیچگونه تلاش جدی و عزم راسخی از جانب طرف آمریکایی برای مذاکره با ایران صورت نگرفته و نخواهد گرفت. نیکی هیلی روز قبل اعلام کرد که ترامپ آماده مذاکره با ایران است، در صورتی که رئیس جمهور روحانی بخواهد و پیشنهاد دهد. نباید فراموش کرد که ترامپ مغرور است به همین دلیل، معتقد است تلاش برای مذاکره باید از جانب روحانی صورت بگیرد.
از طرف دیگر، آمریکا سعی خواهد کرد در هفته اخیر و با گرد آمدن سران کشورهای مختلف، متحدین اروپایی خود را از طریق شرکتهای مختلفشان به خروج از برجام تحریک کند. بسیاری از شرکتهای اروپایی از جمله پژو و رنو پس از بازگشت تحریمهای آمریکا علیه ایران، شراکت خود را با ایران قطع کرده و قصد خروج از ایران را دارند.

این مساله برای کشورهای اروپایی صاحب این شرکتها بسیار بد و مساله ساز خواهد بود چرا که هر گونه رابطه تجاری با ایران بدون این شرکتها عملا نا ممکن است و این دقیقا نقطه ضعفی است که ترامپ از آن استفاده خواهد کرد تا اروپایی ها را مجاب به خروج از برجام کند.
اقدام احتمالی دیگر ترامپ در سازمان ملل احتمالا در سخنرانی سالانه اش نمود یابد. جایی که ترامپ قصد دارد به بهانه ساخت سلاح هسته ای توسط ایران، با یک سخنرانی تند و ضد ایرانی به شورای امنیت فشار آورد تا علیه ایران اقدام کرده و این کشور را تحریم نماید.
شاید پرسیده شود که سیاست کشورهای اروپایی و ایران در این نشست جهانی چه خواهد بود؟ کشورهای اروپایی به شدت معتقدند که برجام ادامه یابد. محور گفتگوهای آنها هم احتمالا همین موضوع باشد. قرار است در هفته اخیر، مکرون(رییس جمهور فرانسه) با روحانی مذاکره کند. محور گفتگو تاکید فرانسه بر ماندن ایران در برجام، با وجود تحریمها است. اگر سایر مقامات اروپایی هم دیداری با محوریت ایران داشته باشند، احتمالا همین نکته را تکرار کنند.
اما موضع و مساله ایران؛ محور گفتگوهای ایران احتمالا مساله نفت باشد. مقامات جمهوری اسلامی ایران احتمالا سعی می‌کنند جایگزینهایی برای فروش نفت پیدا کنند. چرا که ترامپ هشدار داده بود که هر کشوری را که نفت ایران را بخرد، تحریم می‌گردد و لذا بسیاری از شرکتها از خرید نفت ایران ابا دارند. ایران اگر بتواند کشورهای اروپایی، چین و هند را مجاب به ادامه همکاری بر سر مساله نفت کند، می‌تواند تا حدی اوضاع را به نفع خود برگرداند.
حال باید صبر کرد و دید تا انتهای هفته چه اتفاقاتی خواهد افتاد و کدام یک از مسائل فوق رخ خواهد داد.

منبع: USA Today . Persia Digest

38

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها