چگونه یک محیط خانوادگی مثبت ایجاد کنیم؟

یک جامعه شناس گفت: محیط خانوادگی مثبت یعنی هماهنگی بین خواسته ها و داشته ها و خانواده مثبت با خانواده خوشبخت و ایده آل تفاوت دارد.

چگونه یک محیط خانوادگی مثبت ایجاد کنیم؟

غفور شیخی جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی تصریح کرد: خانواده ای از محیط خانوادگی مثبت برخوردار می شود که بین توانایی ها و هدفی که دارد هماهنگی برقرار کند به معنای دیگر خانواده تفاوت و داشته هایش را بپذیرد و براساس آن به اهدافش برسد.

او در ادامه بیان کرد: خانواده مثبت دارای ویژگی های خاص است؛ یکی از این ویژگی ها این است که حقوق و تکالیف هر یک از اعضا مشخص است و در این گونه خانواده ها تقسیم کار صورت می گیرد و همه وظایف و کارها بر دوش یکی از اعضای خانواده نیست.

شیخی اضافه کرد: در خانواده های مثبت مدیریت صورت می گیرد همچنین به لحاظ روانی هیچ فشاری بر روی اعضای خانواده نیست به طور مثال خانواده ای می داند که پسرش توانایی قبول شدن در کنکور را ندارد به او فشار نمی آورند زیرا حداکثر توانایی اش را می داند.

این جامعه شناس یکی دیگر از ویژگی های خانواده مثبت را واقع گرا بودن دانست؛ مطرح کرد: خانواده با محیط مثبت واقع بین هستند همچنین روحیات شان تقویت کننده و مثبت است.

راهکارهایی برای ایجاد محیط پیوستگی خانواده ها

شیخی در خصوص ایجاد محیط پیوستگی خانواده ها تصریح کرد: چهار عامل در ایجاد محیطی پیوسته و نزدیک در بین خانواده ها بسیار موثر است. یکی از این عوامل سبک زندگی است که والدین برای خود و خانواده شان انتخاب می کنند اینکه خانواده به سمت پیوستگی یا فردگرایی بودن رود.

این جامعه شناس و پژوهشگر اجتماعی اظهار کرد: عامل دوم وضعیت اقتصادی است، در این چند سال اخیر میزان رفت و آمد ها به کاهش پیدا کرده است و اگر اوضاع اقتصادی بهبود یابد خانواده ها به سمت پیوستگی بیشتر و افزایش روابط خانوادگی خواهند رفت.

شیخی بیان کرد: نوع روابط، دید و بازدید هایی که خانواده ها به هر دلیلی می پذیرند که این روابط میتواند با خود آسیب هایی به همراه داشته باشد و پیوستگی میان خانواده ها کم شود اما اگر روابط مدیریت شوند در این صورت خانواده ها به سمت پیوستگی خواهند رفت.

وی وضعیت فرهنگی را آخرین عامل عنوان کرد و گفت: برای اینکه مسائل اقتصادی بین خانواده ها ایجاد شود باید به مسائل فرهنگی نیز توجه کنیم شایان ذکر است که رشد تکنولوژی و فضای مجازی در این زمینه نیز کم تاثیر نیست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

10

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها