نخل ۴۵۰ ساله امیر چخماق روی شانه‌های عزاداران حسینی گردانده شد

هم‌زمان با عصر روز عاشورا و با حضور جمع کثیری از عزاداران حسینی آیین سنتی نخل گردانی در حسینیه تاریخی امیر چخماق یزد برگزار شد.

نخل ۴۵۰ ساله امیر چخماق روی شانه‌های عزاداران حسینی گردانده شد

هم‌زمان با عصر روز عاشورا و با حضور پرشور عزاداران یزدی نخل 450 ساله‌ی حسینیه‌ی امیر چخماق یزد برای دومین سال پیاپی گردانده شد.

گفتنی است در سال گذشته پس از حدود 70 سال، این نخل بعد از تعمیر و استحکام‌بخشی و تائید کارشناسان این فن، ظهر عاشورا با حضور هیئت محمدآباد یزد و عزاداران حسینی در حسینیه امیر چخماق یزد طبق آداب‌ورسوم یزدی‌ها گردانده شد.

به گفته کارشناسان و بر اساس آنچه در کتب تاریخی یزد نقل‌شده، آیین نخل گردانی در حسینیه امیر چخماق یزد از گذشته‌ای دور تا حدود 70 سال پیش برگزار می‌شده و عزاداران این نخل کهن‌سال را حول سازه‌ای هشت‌ضلعی به نام «کلک» که در وسط حسینیه قرار داشته و در میان آن آتشی با هیزم و چوب برافروخته می‌شده، به حرکت درمی‌آوردند که با تخریب این سازه در 70 سال پیش نخل برداری در این حسینیه تاریخی نیز متوقف شد.

با تدفین هشت شهید گمنام دفاع مقدس در مرکز حسینیه امیر چخماق در سال 93 و با پیشنهاد و پیگیری عزاداران حسینی و استحکام‌بخشی و بازسازی نخل، سال گذشته آیین نخل گردانی در این حسینیه و در حول قبور مطهر شهدای گمنام برگزار شد و امسال نیز این آیین عزاداری سنتی مورد استقبال محبان امام حسین (ع) قرار گرفت.

مراسم نخل گردانی که یکی از رسوم دیرینه‌ی عزاداری در کشور و به‌خصوص یزد به شمار می‌رود که بنا بر آنچه در تاریخ آمده، این سبک و شیوه عزاداری میراث عصر صفوی است.

لازم به ذکر است حسینیه امیر چخماق یزد که قدمت آن به دوره تیموریان می‌رسد، از شاخص‌ترین مجموعه‌های تاریخی و گردشگری در شهر یزد شناخته می‌شود که در فهرست آثار ملی نیز به ثبت رسیده است.

منبع: فارس

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها