برگزاری آئین سنتی "صبح صادق و زارزاره " رامسری‌ها در روز عاشورا

یکی از آئین‌های معروفی که از دیرباز در برخی نقاط شهرستان رامسر برگزار شده آئین صبح صادق یا زارزاره است که هر ساله صبح عاشورا پس از اذان و اقامه نماز صبح و پیش از برآمدن آفتاب در برخی از مناطق شهرستان برگزار می‌شود.

برگزاری آئین سنتی "صبح صادق و زارزاره " رامسری‌ها در روز عاشورا

مردم این شهرستان پس از عزاداری شب عاشورا و با پایان یافتن هیئت‌های دسته‌روی تا اذان صبح در مساجد یا امامزادگان نشسته و به خواندن زیارت عاشورا و ادعیه مشغول می‌شوند.

مرثیه معروف این آئین شماتت خورشید است که چرا طلوع می‌کنی در حالی که قرار است امروز حسین(ع) و فرزندانش به شهادت برسند که مردم با ناله و زاری آن را بیان می‌کنند.

این آئین عزاداری تا برآمدن آفتاب ادامه دارد و پس از آن عزاداران خود را آماده انجام عزاداری و نماز ظهر عاشورا می‌کنند.در این مراسم مداحان قدیمی و پیرغلامان اباعبدالله(ع) به روضه‌خوانی و مداحی نوحه‌هایی با اشعار سوزناک پرداخته و زن و مرد با چرخیدن به گرد امامزاده، گلزار شهدا و همچنین سینه‌زنی بر قبور رفتگان به عزاداری می‌پردازند.

در شهرستان رامسر نیز آئین زارزاره یا مکن ای صبح طلوع در برخی مساجد و امامزادگان از جمله گلین، گالش محله، بریشی، آقابسمل و پلاسید برگزار می‌شود. زارزاره در لغت نیز به معنای گریه و زاری کردن است.

منبع: تسنیم

763

شبکه‌های اجتماعی
دیدگاهتان را بنویسید

اخبار مرتبط سایر رسانه ها

    اخبار سایر رسانه ها